احمدی نژاد و رد پیشنهاد هسته ای غرب

نویسنده

» نگاه بوستون گلوب به مواضع هسته ای جدید تهران

پریسا حافظی

 


محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران روز دوشنبه، پیشنهاد غرب برای «متوقف کردن» فعالیت هسته ای در ازای توقف هرگونه تحریم جدید را رد کرد و هرگونه گفتگو با قدرت های بزرگ در این خصوص را غیرممکن خواند.

اظهارات رئیس جمهور محافظه کار ایران که در پی پیروزی در انتخابات 22 خرداد و برعهده گرفتن دور بعدی مقام ریاست جمهوری کشور است، احتمالاً به نارضایتی بیشتر دولت باراک اوباما منجر خواهد شد. دولت اوباما درصدد تماس دیپلماتیک با ایران است.

آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و انگلستان در ماه آوریل از دعوت ایران برای شرکت در یک نشست و تلاش برای یافتن راه حل دیپلماتیک برای معضل هسته ای آن کشور خبر دادند.

غرب ایران را به توسعه تسلیحات هسته ای متهم می کند. ایران به عنوان پنجمین کشور بزرگ صادر کننده نفت  دنیا، این اتهامات را رد می کند و می گوید تنها در پی تولید انرژی هسته ای برای تبدیل به انرژی برق است.

دولت اوباما با ایجاد تغییر در سیاست های گذشته آمریکا در قبال ایران، ماه گذشته از پیوستن به گفتگوهای هسته ای با تهران خبر داد.

احمدی نژاد پیشنهاد مناظره با اوباما بر سر «ریشه های مشکلات جهانی» در صحن سازمان ملل در نیویورک را ارائه داده است، اما وی در عین حال خاطر نشان کرد تهران در برابر فشار بر سر مسأله هسته ای، به زانودر نخواهدآمد.

احمدی نژاد گفت: «گفتگوهای ما با قدرت های بزرگ تنها در چهارچوب همکاری برای مدیریت مسائل جهانی صورت خواهد گرفت و نه هیچ چیز دیگر. ما این موضوع را مشخصاً اعلام کرده ایم.»

وی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «پرونده هسته ای برای ما بسته شده است. ما از این پس به مسیر خود در چهارچوب آژانس (نهاد ناظر هسته ای سازمان ملل) ادامه خواهیم داد.»

احمدی نژاد این سخنان را در واکنش به سؤالی در خصوص پیشنهاد «توقف در برابر توقف» ایراد می کرد. بر اساس پیشنهاد یاد شده که اولین بار در سال گذشته مطرح شد، ایران توسعۀ برنامه هسته ای خود را متوقف می کند و شورای امنیت سازمان ملل نیز در مقابل، هیچ تحریم جدیدی علیه ایران به تصویب نمی رساند.

دیپلمات های غربی می گویند این پیشنهاد همچنان به عنوان یکی از گزینه ها مطرح است و این موضوع در دیدار روز شنبه با سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران  به وی ابلاغ شده است.

احمدی نژاد در ماه آوریل از آماده سازی پیشنهاد ایران برای پایان دادن به بن بست موجود خبر داده بود. وی روز دوشنبه گفت این طرح به مخالفت ایران با تسلیحات کشتار جمعی اشاره دارد.

اوباما پیشنهاد داده در صورتیکه ایران «مشت خود را باز کند»، آغازی نوین در روابط دیپلماتیک با این کشور برقرار شود. با این حال، واشنگتن گزینه نظامی را در صورت شکست تلاش های دیپلماتیک رد نمی کند.

رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته یک جدول زمانی مشخص برای به نتیجه رسیدن تماس دیپلماتیک با ایران تعیین کرد و گفت می خواهد شاهد پیشرفت های جدی تا پایان سال جاری باشد.

ایران از آمادگی خود برا ی گفتگوهای سازنده خبر داده است اما به دفعات، درخواست توقف فعالیت حساس غنی سازی اورانیوم را ردکرده است. غنی سازی می تواند هم برای مصارف صلح جویانه و هم مقاصد نظامی به کار گرفته شود.

درحالیکه کره شمالی به آزمایشات هسته ای و موشکی جدید دست زده است، احمدی نژاد گفت کشورش هیچ نوع همکاری موشکی و هسته ای با پیونگ یانگ ندارد. جورج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا، هر دو کشور را بخشی از «محور شرارت» خوانده بود.

احمدی نژاد گفت: «ما در اصول با تولید، توسعه و استفاده از تسلیحات کشتار جمعی مخالفیم.»

کارشناسان نظامی می گویند موشک شهاب 3 ایران بر اساس الگوی موشک ندونگ کره شمالی ساخته شده است. تهران می گوید برد موشک شهاب 3 به 2000 کیلومتر می رسد. به گفته تحلیلگران دفاعی، این موشک می تواند اسرائیل و پایگاه های نظامی آمریکا در خلیج فارس را هدف قرار دهد.

ایران هفته گذشته موشک دیگری با برد مشابه به نام سجیل 2 را آزمایش کرد.

 

منبع: بوستون گلوب- 25 مه 2009

www.boston.com/news/world/middleeast/articles/2009/05/25/irans_ahmadinejad_rejects_western_nuclear_proposal/