این شیوه ها قرون وسطایی است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» گفت وگو با همسر شادی صدر پس از دستگیری؛

شادی صدر، روزنامه نگار، حقوقدان و فعال حقوق زنان دیروز درحالیکه در خیابان کریمخان قصد رفتن به نماز جمعه را داشت، توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر شد. ماموران برای دستگیری این وکیل و فعال سرشناس دست به خشونت و اعمال زور زدند. برخوردی که با اعتراض شدید خانواده صدر مواجه شد و همسر وی در گفتگو با روز آن را شیوه ای قرون وسطایی توصیف کرد.

 

حسین نیلچیان، همسر شادی صدربا ابراز بی اطلاعی از دلیل یا دلایل بازداشت این روزنامه نگار به روز گفت: شادی از هیچ کاندیدایی حمایت نمی کرد و در ستاد هیچ کاندیدایی فعالیت انتخاباتی نداشت و نمیدانم به چه دلیل او را بازداشت کرده اند. 

وی با بیان اینکه شادی را شناسایی و از پشت او را به اسم صدا کرده بودند، افزود: در محلی که شادی را بازداشت کرده اند هیچ گونه درگیری نبوده و این نشان میدهد که از قبل تصمیم به بازداشت او داشته اند؛ گویا در پازلی که این روزها در حال تکمیل آن هستند قسمتی نیز برای شادی کنار گذاشته بودند.

آقای نیلچیان با انتقاد شدید از نحوه بازداشت همسرش گفت: شادی یک آدم شناسنامه دار است که خانه و محل کار مشخصی دارد و می توانستند یا او را احضار کنند و یا در خانه و محل کارش او را بازداشت کنند نه اینکه با آن وضعیت اسف بار و با ایجاد رعب و وحشت در خیابان او را بربایند.

وی با بیان اینکه این نوع برخوردها،قرون وسطایی است تصریح کرد: وقتی پلیس این گونه آدم ربایی می کند ما به چه کسی باید پناه ببریم ؟ به قولی وقتی دوست دشمن است شکایت کجا بریم؟

 

آقای نیلچیان همچنین خبر از تماس تلفنی شادی دو ساعت پس از بازداشت با خانواده اش داد و گفت: شادی تماس گرفت و گفت که آقایان پین کد موبایلش را میخواهند. از او پرسیدم: کجا هستی؟ جواب داد که نمیداند.

شادی صدر در پاسخ به همسرش که برای پیگیری به کجا باید برود گفته است جایی که قبلا می رفتی. احتمالا اشاره این حقوقدان به زندان اوین بوده که پیش از این نیز در آنجا زندانی شده بود.

همسر این وکیل دادگستری با بیان اینکه روز شنبه شادی دادگاه مهمی دارد گفت: امروزدادگاه  یکی از موکلین شادی که محکوم به اعدام است برگزار خواهد شد و شادی بایددر این جلسه دادگاه حضور می یافت؛ با این اتفاقی که افتاده ما نگران موکل او نیز هستیم و نمیدانیم چه خواهد شد.

 

تفتیش منزل شادی صدر

دیروز ساعاتی پس از دستگیری خانم شادی صدر، ماموران امنیتی با حضور در منزل وی، به تفتیش خانه اش پرداختند. همسر او در این مورد به روز گفت: حکمی نشان داده و گفتند که از پلیس امنیت تهران هستند و کل خانه را تفتیش کردند.

به گفته وی تمام وسایل و دست نوشته های شادی و کیس های کامپیوتر اوو همسرش همراه با کیس دختر شادی و وسایل عکاسی آقای نیلچیان از سوی ماموران ضبط و برده شده است. آقای نیلچیان می گوید ماموران به او گفته اند که چرا جلوی زنت را نمی گیری و میگذاری که به تجمعات برود. او نیز در پاسخ گفته که همسر من کار خلافی نمی کند.

وی با بیان اینکه فردا به اتفاق وکیل شادی برای پیگیری وضعیت او می رویم، تاکید کرد: هیچ اطلاعی نداریم که شادی را چه کسانی و به چه دلیل بازداشت و کجا منتقل کرده اند .موقع بازداشت هم هیچ حکمی ارائه نداده اند.

شادی صدر که به همراه تعدادی از اعضای گروه میدان زنان به صورت پیاده در خیابان کریم خان در حال رفتن به نماز جمعه بود، با حمله نیروهای لباس شخصی مواجه شد. آنهااو را به زور سوار یک ماشین پژو کردند.بر اساس گزارش سایت میدان زنان، دوستان حاضر در محل می گویند سعی کرده اند او را از دست نیروهای لباس شخصی که هیچ حکم و حتا توضیحی ندادند که از طرف چه ارگانی هستند و خانم صدررا به کجا می برند نجات دهند. اما آنها با خشونت هر چه تمام چنان او را کشیده اند که مانتو و روسری اش افتاد.  دو نفر دیگر از لباس شخصی ها  هم که یکی از آنها  باتوم فنری داشت، شادی را با خشونت تمام گرفتند و زدند و او همچنان  مقاومت می کرد و به زور او را سوار ماشین پژو کردند و رفتند.

 

واکنش عفو بین الملل

سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای بازداشت شادی صدر را غیر قانونی خواند و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او شد. مالکوم اسمارت، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل، گفته است:این یک بازداشت غیرقانونی، خودسرانه و خشونت آمیز است که در آن مقامات هیچ گونه کارت شناسایی یا توضیحی برای این عمل خود ارائه نکردند.

اسمارت این بازداشت را تازه ترین نمونه از مجموعه بازداشتهای ایرانیان برجسته بعد از انتخابات ریاست جمهوری بیست و دوم خرداد دانسته است.

شادی صدر حقوقدان، فعال حقوق زنان و بنیانگذار موسسه راهی و سردبیر سایت زنان ایران و عضو هیات تحریریه سایت میدان زنان است. این روزنامه نگار از اعضای فعال کمپین قانون بدون سنگسار است که تا کنون موفق شده زنان بسیاری را از پای چوبه دار یا خطر سنگسار برهاند.