شمارش معکوس برای احمدی نژاد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» طائب: مثل آب خوردن او را کنار می گذاریم

روزهای تعطیل هفته‌ای که گذشت، به دنبال اخراج حیدر مصلحی از جلسه کابینه توسط محمود احمدی‌نژاد، عرصه سیاست ایران شاهد انتقادات تند برخی از امامان جمعه، روحانیان و مداحان از محموداحمدی‌نژاد شد که به صراحت وی را تهدید به  عزل کردند. در این هفته رسانه های کشور مملو از تاکیدها و اشارات و هشدارهائی بود به این معنا  که رییس دولت فرصت چندانی ندارد. در میان سکوت کامل  رسانه های متعلق به دولت و یا وابسته به رییس دفتر رییس جمهور، سران جناح راست  از آغاز شمارش معکوس برای احمدی نژاد خبر دادند.

در آخرین ساعت دیشب، همزمان با انتشار اخبار تائید نشده ای درباره زدوخورد هائی در شرق تهران بین هواداران آیت الله خامنه ای و حامیان احمدی نژاد گزارش‌هائی توسط وبلاگ های هوادار احمدی نژاد منتشر شد  که  حکایت از آن داشت  که محمود احمدی‌نژاد در آخرین شب مراسم عزاداری بیت رهبری حاضر شده اما تا زمانی که خبرگزاری دولت عکسی در این باره منتشر نکرد، باور نشد. در تصویری از این حضور، محمود احمدی نژاد در کنار ایت الله شاهرودی رییس سابق قوه قضاییه در سمت چپ رهبر نشسته و آیت الله جنتی و علی لاریجانی روسای شورای نگهبان و مجلس در سمت راست وی . در این عکس هیچ صمیمت و خوش و بشی که در تصاویر شب های قبل از آیت الله خامنه ای با حسن خمینی و حیدر مصلحی و متکی و دیگران دیده می شد به چشم نمی خورد و در عین حال در سایت روابط عمومی بیت آیت‌الله خامنه‌ای هم تصویری و یا خبری که نشان‌دهنده حضور احمدی‌نژاد در فاطمیه بیت رهبر باشد، منتشر نشد.در تحولی دیگر سخنان هفته گذشته مرتضی آقاتهرانی، نزدیک ترین روحانی به دولت احمدی نژاد که از وی به عنوان معلم اخلاق دولت یاد می شود توسط “پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری” تکذیب شد. این نماینده هوادار احمدی نژاد در مجلس در سخنان خود که نوار صدای آن در اینترنت شنیده شد از ملاقات های خود با رییس دولت خبر داد و از قول احمدی نژاد فاش ساخت که او در دیدار با رهبر جمهوری‌اسلامی وقتی با تاکید آیت الله خامنه ای بر ابقای مصلحی در وزارت اطلاعات روبرو شده پرسیده که آیا حق انتقاد از این نظر را دارد پاسخ مثبت بوده است و بعد پرسیده آیا می تواند استعفا دهد که به او مهلت داده شده که در این باره فکر کند.

 

اوج گرفتن حملات

محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته و در آخرین جلسه هیات وزیران که بعد از دو جلسه غیبت در آن حاضر شد بنا به اخبار منتشر شده  اعلام کرد که در صورت حضور حیدر مصلحی در جلسه شرکت نخواهد کرد. در حالی که پیش از آن میانجی ها با دعوت از حیدر مصلحی وزیر اطلاعات را بی صدا به جلسه برگردانده بودند اما وقتی آشکار گردید که احمدی نژاد بر موضع خود پایدار است و در جلسه حاضر نمی شود مگر این که مصلحی نباشد، وزیر اطلاعات ابقا شده توسط رهبر جلسه را ترک کرد. حاضران در جلسه در ارتباط با این واکنش پیش بینی نشده احمدی نژاد یک جا اعلام داشتند که مصلحی گرفتار بوده است و در جای دیگر اصلا بودن وی را انکار کرده و گفتند که در قم بوده است.

اخراج دوباره مصلحی از جلسه کابینه در حالی صورت گرفته است که وی با حکم حکومتی رهبر جمهوری‌اسلامی به کار بازگشته است. آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این دلیل این کار را “غفلت از مصلحتی بزرگ” دانسته بود.

در روزهای گذشته چهره های مشهور جناح راست که تاکنون به شدت از احمدی نژاد حمایت می کردند یکصدا به انتقاد از احمدی‌نژاد پرداخته و خواستار آن شده بودند که وی به احکام رهبر جمهوری‌اسلامی گردن نهد. آنان عدم رعایت این مساله را باعث دوری احمدی‌نژاد از رهبری دانسته بودند. برخی دیگر از اصول‌گرایان نیز خبر از آن داده بودند که آیت‌الله خامنه‌ای از اتفاقات اخیر دل‌آزرده شده است.

واکنش احمدی نژاد به حضور مصلحی در جلسه هنگامی مانند بمب در محافل سیاسی تهران ترکید بعد از چند روز رفت و آمد و میانجی گیری و هشدار برای مهار اختلافات تصور می رفت  بحران حل شده است. انتشار خبر حضور احمدی نژاد و جلوگیری از حضور مصلحی باعث شد که حملات اصول‌گرایان علیه احمدی‌نژاد شدت بیشتری بگیرد. از دیگر سو عدم شرکت احمدی‌نژاد در اولین شب از عزاداری فاطمیه در بیت رهبر جمهوری‌اسلامی، بر شدت انتقادات علیه احمدی‌نژاد افزود. به گونه‌ای که آیت‌الله صدیقی، امام جمعه موقت تهران، و منصور ارضی، مداحی که رحیم‌مشایی از وی شکایت کرده است، در حضور رهبر جمهوری‌اسلامی، به انتقاد از احمدی‌نژاد پرداختند.

صدیقی در خطبه‌های نمازجمعه نیز به انتقادات خود از احمدی‌نژاد ادامه داد. وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به این نکته که “ولایت‌فقیه بالاتر از قانون اساسی است” به نقل از یکی از وزرای کابینه اعلام کرد: “ما معتقدیم که اگر حضرت اقا همسر آقای رییس‌جمهور را طلاق دهد، وی بر رییس‌جمهور حرام می‌شود و وی نمی‌تواند به همسرش دست بزند”. صدیقی در حالی این سخنان را بیان می‌کرد که نمازجمعه تهران با شعار “مرگ بر ضدولایت‌فقیه” آغاز شده بود.

این اما تنها واکنش به اتفاقات روزهای گذشته درباره برکناری حیدر مصلحی نبود. سیداحمد خاتمی نیز در گفت‌وگویی با هفته‌نامه “شما” ـ وابسته به حزب موتلفه ـ اعلام کرد که احمدی‌نژاد با رهبر جمهوری‌اسلامی “زاویه” دارد.

حجت‌الاسلام مهدی طایب نیز در سخنانی ضمن انتقاد از احمدی‌نژاد اعلام کرده است که “اگر بفهمیم فردی با حجت زمان زاویه دارد مثل آب خوردن او را کنار می‌گذاریم”.

عامل دیگری که به حملات اصولگرایان به احمدی نژاد شدت بخشید گردش نواری  از مرتضی اقاتهرانی ـ نماینده مجلس و استاد اخلاق کابینه ـ در اینترنت بود که وی در آن بیان کرده   که  رهبر جمهوری‌اسلامی به احمدی‌نژاد گفته  در مدت زمانی معین یا باید مصلحی به سر کار برگردد یا آن‌که خود وی به دنبال استعفا از مقام خود باشد. انتشار سخنرانی آقاتهرانی اما با تکذیب پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری روبه‌رو شد.

در همین حال و در روزهای گذشته، دیگر روحانیون نیز پیکان حملات خود را متوجه احمدی‌نژاد کرده‌اند. رسانه‌های اصول‌گرا نیز علاوه بر حملات متعدد به احمدی‌نژاد و مشایی، توجه خود را معطوف به آن کرده‌اند که به دفاع از زمام‌داری آیت‌الله خامنه‌ای در بیست و یک سال گذشته بپردازند.

در همین حال خباز، یکی از نمایندگان مجلس مستقل مجلس فاش ساخت درخواست سئوال از رییس جمهور در مجلس که تاکنون امضاهای لازم را به دست نیاورده بود در عرض یک ساعت 110 امضا کسب کرد. سئوال  مجلس از رییس دولت که در تاریخ جمهوری اسلامی سابقه ندارد مقدمه ای است برای استیضاح و به گمان برخی از ناظران سیاسی می تواند گام اول برای اعلام عدم کفایت سیاسی محمود احمدی نژاد توسط مجلسی باشد که گمان می رفت در هماهنگی کامل با وی تشکیل شده و تاکنون نیز حداکثر مراعات را درباره عملیات و تخلف های دولت انجام داد.