نوری بر تاریکخانه مدیریت احمدی نژاد

نویسنده

po_memarian_01.jpg

ماجرای مدرک جعلی علی کردان وزیر کشور یک رسوایی تمام عیار به شمار می رود که هر اندازه وی بیشتر درباره آن سخن می گوید بر عمق آن می افزاید و هزینه سنگینی را متوجه محمود احمدی نژاد می کند که حاضر نیست رفاقت و روابط گروهی-سیاسی را فدای حقیقت کند.

اظهارات اخیرکردان مبنی بر اینکه فردی به مدت هفت سال وی را فریب داده و مدرکی داده که پیگیری های ساده اینترنتی وبلاگی هم پرده از جعلی بودن آن برداشته نیز، نه تنها کمکی به نجات وی نمی کند بلکه دهن کجی نازیبایی برای نظام اداری ودانشگاهی کشور محسوب می شود. به قول معروف حالا در دیزی باز است حیای گربه کجاست؟ آقای کردان که هفت سال تمام نمی تواند تشخیص دهد دکتری که به اول نامش اضافه می کنند جعلی است، چه رساله مشعشعی نوشته است که انتظار دارد دانشگاه آکسفورد به او دکترای افتخاری بدهد؟ بالاخره هر کسی می داند که چقدر می داند؟ واقعا تصور آقای کردان از مراکز دانشگاهی داخل وخارج کشور چیست؟ وی آنچنان از دادن رساله وگرفتن مدرک سخن می گوید که پنداری از اداره پست تمبر خریده است وبه دلیل ناآشنایی با گردش کار در دانشگاه ها فراموش می کند که وقتی به یک نفر دکترای افتخاری می دهند کلی نامه نگاری می شود، هیات علمی یا هیات امنای دانشکده مربوطه دانشگاه جلسه می گذارند و تصمیم آن را به صورت شخصی ابلاغ می کنند و برای این کار ایمیل های متعدد ردوبدل می شود و به علاوه از فرد دعوت می کنند که برای دریافت آن به دانشگاه مربوطه برود و ضمن سخنرانی در مورد تپوری نوین یا کار بدیعی که در هر حوزه ای انجام داده این عنوان را دریافت کند. عنوانی که احتمالا در مجلات دانشگاه خبرش درج و یا دروب سایت آن منتشر می شود.

یک دانش آموز دبیرستانی هم این سوال برایش پیش می آید که آیا آقای کردان یک بار هم نام خود را گوگل نکرده؟ وطی این سالها هیچ مکاتبه ای با مرکزی که به او دکترای افتخاری داده نداشته؟ یعنی هیچ وقت نپرسیده است که چرا به دلیل دریافت این دکترا که درنتیجه سوابق درخشان مدیریتی بوده حتی یک بار هم از سوی مراکز معتبر برای اراپه تز خود به سخنرانی یا اراپه تپوری های مدیریتی اش دعوت نشده است؟ چرا اساسا دانشگاه اکسفورد-که اساسا دکترای افتخاری به افرادی می دهد که برای انگلستان کاری کرده باشند- هیچگاه نامی از وی به میان نمی آورند؟ یا رساله اش را به عنوان کتاب چاپ نمی کنند؟ اگر کردان چنین سوالاتی را کرده باشد که قطعاکار به اینجا نمی رسید واگر هم چنین سوالاتی را نکرده باشد که وای بر آن وزیر ووای بر مملکتی که او وزیرش است ورییس جمهورش هم با چنین دروغی به راحتی کنار می آید.

علی کردان چنین فردی است. وزیری که قرار است مسپول امنیت داخلی کشور باشد، حافظ آرای مردم در انتخابات باشد، با اشرارموذی و خطرات مختلفی که کشور را به پیچیده ترین اشکال تهدید می کند مبارزه کند، با متخلفین در کنکور دانشگاه ها برخورد کند، مرزها را ایمن کند و با درک پیچیده ترین تاکتیک های دشمنان کشور، ملت را از آسیب های احتمالی محفوظ دارد، کسی است که هفت سال یک کاغذ پاره را به عنوان یک دکترای افتخاری قبول می کند و دم برنمی آورد و حتی اگر به فرض محال قبول کنیم دروغ نمی گوید، درجه وسطح ناآگاهی اش آنچنان به صورت زننده ای پایین است که اگر دنیا به کام کاردانان بود او را واجد شرایط اشغال هیچ منصب عالی در نظام جمهوری اسلامی نمی کرد. اما او هم اکنون مهمترین وزیر کابینه احمدی نژاد است. حمایت احمدی نژاد از کردان و حضور وی درکابینه در وزارت کشور این پیامد را به دنبال خواهد داشت که مردم در اصلی بودن مدارک آقای رییس جمهور ودیگر اعضای کابینه نیز شک کنند وبپرسند آیا رییس جمهوری که با چنین رسوایی بی سابقه ای، از در رحمت برخورد می کند چگونه مدرک دکترای خود را کسب کرده است؟ این سوال برای وزرای دیگر کابینه ومعاونین رییس جمهوری نیز صادق است. آقای احمدی نژاد با حمایت خود نه تنها کابینه خود را جلوی تیررس انتقادات وشایعات قرار می دهد بلکه نظام دانشگاهی واداری تحت مدیریت ایشان را با سوالات جدی مواجه می کند.

برای هر کسی که پا به دانشگاه گذاشته باشد و از کم وکیف روال آموزش عالی در هر کسوری ودر هرمقعطی آشنایی اندکی داشته باشد اظهارات کردان نه مضحک بلکه تاثر انگیز است. مدلی که وزیر کشور محمود احمدی نژاد از اراپه رساله ودریافت مدرک اراپه کرده، مدلی است که طی سالهای گذشته توسط دانشگاه هایی مانند هاوایی و برخی مراکز فروش مدرک های غیرعلمی اراپه شده است. مدارکی که نه وزارت علوم ایران آنها را تایید می کند نه هیچ دانشگاه معتبر در سراسر جهان. تنها فایده ای که دارد حقارت بی سوادی و کم مایگی افرادی که مشاغل بالا را بدون داشتن توانایی های لازم و تخصص کافی اشغال می کنند، می پوشاند. آقای کردان در این مسیر تنها نیست. تعداد کسانی که از دانشگاه هاوایی ودانشگاه های مشابه اروپایی وآمریکایی مدرک خریده اند کم نیست. اگر تحقیق وتفحصی درخصوص مدارک افتخاری ودکترا وفوق لیسانس مجموعه ای از مدیران کشور- فرقی نمی کند که وابسته به چه گروه سیاسی هستند- انجام شود مشخص می شود که ابعاد این بی سوادی دامن گیری که قراراست با مدارک جعلی پوشانده شود چقدر است. آقای کردان همچنین نگفته است که این مدرک افتخاری را در قبال چه مبلغی خریده است و یا در قبال دریافت آن چه خدماتی را به فردی که این مدرک را داده اراپه کرده است؟ با توجه به حضور کردان در مشاغل مدیریتی که بیشترین دقت وهوشیاری را می طلبد، ازجمله معاونت اموراداری مالی صداوسیما که نظارت جدی بر برقراردادهای میلیونی ومیلیاردی از لوازم اصلی آن است، جالب خواهد بود که معلوم شود چنین معامله ای دقیقا برای ملت ایران چقدر هزینه داشته است؟ ماجرا کاش به همین جا ختم می شد. استعلام درخصوص مدارک کارشناسی وکارشناسی ارشد ایشان هم در نوع خود کم نظیر است.

علی عباسپور، رییس کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس در مورد مدرک لیسانس و فوق لیسانس کردان گفته است: “براساس نظر دانشگاه آزاد اسلامی و اطلاعاتی که آقای کردان ارایه کردند و بررسی های به عمل آمده مشخص شد، در ابتدای تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی که ورود به یک مقطع، مدرک مقطع پایین تر را نیاز نداشت ایشان در واحد تهران جنوب در دو دوره لیسانس و فوق لیسانس همزمان واحدهایی نه به طور کامل گذراندند، اما پس از تصمیم مراجع قانونی ذیربط که برای اینگونه دانشجویان و ترتیباتی که برای کسب این گونه مدارک قائل می شدند، ایشان هم پیگیری امر را برای کسب مدارک نکردند، لذا دانشگاه آزاد اسلامی نیز مدرکی در این زمینه ارایه نکرده که جزئیات این امر در اختیار رئیس مجلس است. ” درهیچ کجای دنیا که مراکز دانشگاهی استقلال دارند و مسپولین نمی توانند به سبب روابط خود با قدرت مدرک ویا باسودای بخرند، امکان اینکه یک نفر دو مقطع کارشناسی وکارشناسی ارشد را با هم بگذراند وجود ندارد. برای هر کسی که یک مدرک کارشناسی در طول زندگی خود دریافت کرده چنین کاری نه تنها مضحک است بلکه نشان دهنده این است که آقای کردان کمترین فهمی نسبت به نحوه کار دانشگاه ها ندارد.

باردیگر می گوییم آقای کردان در دیزی باز است حیای گربه کجاست؟ با توجه به روحیه اصول گرایی آقای کردان دور از انتظار نیست که اگر دانشگاه مثلا می گفت آقای کردان تشریف بیاورید تحصیلات دبیرستان خود را همراه با دوره کارشناسی وکارشناسی ارشد ودکترا را همزمان بگذرانید ایشان ابا می کردند. کیفیت مدیریتی مردی که سالها مسپولیت امورمالی واداره صداوسیما را به عهده داشته ودرنتیجه مسپول بررسی مدارک قراردادهای سنگین مالی و تشخیص سره از ناسره بوده وقتی مشخص می شود که می گوید “در طول هشت سال گذشته هرگز مسئله ای که صحت مدرک یاد شده را مورد سؤال قرار دهد در ذهنم خطور نکرده بود و لذا همواره به صحت مدرک مذکور اعتقاد و اطمینان کامل داشتم. ” وی توضیح نمی دهد که این اطمینان از کجا می آید؟ در هرکجای دنیا متمدن چنین اتفاقی می افتاد فرد مورد نظردر اولین گام استعفا می کرد تا مقدار آبروریزی های بعدی را کاهش دهد وخود را ازتیررس رسانه ها و تحقیقات حکومتی دور کند. اما آقای کردان به پشتوانه حمایت محمود احمدی نژاد هم اکنون همچنان وزیر کشور است.

حضوری که همه هزینه اش از جیب نظام می رود. نظامی که حتی در تقلب ودروغ گویی نیز خودی وغیر خودی دارد و مادامی که افراد امتثال به امر می کنند، دغل کارهایشان نیز مورد بخشش قرار می گیرد. اصرار کردان بر ماندن برکسی وزارت نوری بر تاریکخانه مدیریتی محمود احمدی نژاد وسطح مدیریتی افرادی است که در کمتر از سه سال کشور تورم را چهار برابر کرده اند و درسطح جهانی نیز رکورد اخذ قطعنامه از شورای امنیت را شکسته اند. نهایت آنکه عزل کردان، کمترین کاری است که محمود احمدی نژاد باید شخصا به انجام آن مبادرت ورزد.