دورخیز مشایی برای ریاست جمهوری

نویسنده
نیما فرح آبادی

» احمدی نژاد دولت را زیر و رو کرد

اسفندیار رحیم مشایی با کنار رفتن از ریاست دفتر رئیس جمهوری ایران به عنوان رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد منصوب شد. محمود احمدی نژاد، یکی دیگر از اعضای اصلی تیم معروف به “انحرافی”، سیدحسن موسوی را که پیش از این معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود، به عنوان رئیس دفتر جدید خود، جایگزین رحیم مشایی کرد.

در تغییرات تازه دولت احمدی نژاد، عضو دیگری از این تیم، محمدشریف ملک‌زاده که رئیس شورای عالی ایرانیان خارج از کشور بود، به معاونت رئیس‌جمهوری و ریاست سازمان میراث فرهنگی منصوب شد. رئیس دولت همچنین رضا تقی‌پور را از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برکنار کرد و علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی را با حفظ سمت به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.

استعفای رحیم مشایی از دفتر رئیس جمهور و رفتن او به دبیرخانه جنبش عدم تعهد، بحث احتمال کاندیداتوری او در انتخابات آینده ریاست جمهوری را بار دیگر در رسانه ها مطرح کرد.

سایت رجانیوز با “ناگهانی” توصیف کردن تغییرات در دولت در این خصوص نوشت که اسفندیار رحیم مشایی از تمام سمت های دولتی اش مانند ریاست شورای اطلاع رسانی دولت، نماینده تام الاختیار رئیس جمهور در ستاد راهیان نور، رئیس گروه مشاوران جوان رئیس جمهور و… استعفا کرده است.

به نوشته این سایت به نظر می رسد، با رفتن اسفندیار رحیم مشایی از دفتر ریاست جمهوری “مهمترین طراحی” احمدی نژاد برای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری آغاز شده است و باید منتظر ماند و دید که سمت و سوی این طراحی به کدام طرف می باشد.

رجانیوز افزود که به نظر نمی رسد رفتن اسفندیار رحیم مشایی از دفتر ریاست جمهوری، تغییر چندانی در مشی حاکم بر مجموعه این نهاد ایجاد کند و تنها خبر از “اتفاقات بزرگی درباره انتخابات ریاست جمهوری” می دهد که به نوشته این سایت “حدس زدن آن چندان دشوار نیست”.

سایت بازتاب هم با اشاره به اینکه تغییر رییس دفتر احمدی نژاد می توانست به معنای عقب نشینی وی در برابر اصولگرایان باشد، افزود که متن حکم جدید و مسئولیت مشایی در دبیرخانه جنبش عدم تعهد که “ملازم با سفرهای خارجی و لابی های گسترده در روابط بین الملل” است، نشان می دهد این اقدام “به سادگی نباید تحلیل شود.”

به نوشته این سایت، انتصاب موسوی، یکی از نیروهای مشایی به جای وی در مسئولیت رییس دفتر رییس جمهور که همچنان این مجموعه را در کنترل و اختیار مشایی نگه می دارد، حکایت از آن دارد که مشایی در حقیقت عزل نشده است، بلکه برای انتخابات و ارتباطات خارجی، آزاد شده است.

بازتاب همچنین افزود: “انتصاب ملک زاده که با وجود اتهامات سنگین با حکم حکومتی رهبر انقلاب قبل از رسیدگی، از تعقیب قضایی مصون شد، به عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی معنادار است؛ کسی که از نظر مجلس صلاحیت معاونت وزیری ندارد، به عنوان یکی از مهمترین معاونان رییس جمهور منصوب شد.”

به نوشته این سایت، “تجلیل های عجیب” احمدی نژاد از مشایی در حکم انتصاب او به عنوان رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد، نشان دهنده “استارت خوردن پروژه ای تازه” درباره مشایی است.

در یک بخش از حکم بلند احمدی نژاد برای مشایی، آمده است: “اینجانب جنابعالی را انسانی موحد، مؤمن، پاک، صبور و دارای قلب و اندیشه ای زلال، عاشق و دلبسته به ارزشهای الهی و آحاد مردم جهان و عمیقاً عارف و متعهد به آرمان مهدوی، حاکمیت جهانی توحید، عدالت، عشق و آزادی و مدیریت مشترک ملت ها و فردی شایسته، مدیر، مدبر و امین و از جهات گوناگون توانمند می شناسم و آشنایی و همکاری با شما را برای خود هدیه ای الهی و افتخاری بزرگ می شمارم.”

 

آغاز فعالیت انتخاباتی مشایی

اسفندیار رحیم مشایی در هفت سال گذشته که محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران بوده است، همواره از چهره‌های جنجال‌برانگیز دولت بود و بارها خبرساز شد. او از سال‌ها پیش همراه احمدی‌نژاد و از نزدیک‌ترین چهره‌ها به او بوده است.

از جمله اظهارنظرهای او درباره اهمیت ایران باستان، نگاه او به اسلام و ایده “مکتب ایرانی”، موضع‌گیری‌اش درباره “دوستی با مردم اسرائیل” و این که او گفته است بسیاری از رای‌دهندگان به محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دهم “منتقد نظام” بوده‌اند، از جمله مواردی بوده است که انتقادهای اصول‌گرایان منتقد آقای احمدی‌نژاد را برانگیخته است.

از سوی دیگر حسن غفوری‌فرد، از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، تشکل محافظه‌کار سنتی ایران، در گفتگو با خبرآنلاین گفت که اسفندیار رحیم مشایی فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده و احتمال دارد که تایید صلاحیت هم بشود.

غفوری فرد در واکنش به اینکه برخی معتقدند مشایی و رحیمی توان عبور از فیلتر شورای نگهبان را ندارند؛ گفت: “تصمیم گیری در این باره با شورای نگهبان است و نمی توانم قضاوت کنم که تایید صلاحیت می شوند یا نه.”

او در عین حال افزود: “بر اساس آنچه در قانون اساسی آمده، رئیس جمهور باید از رجال سیاسی یا مذهبی باشد. کسانی که در سطح معاون رئیس جمهور، وزرا و نمایندگان مجلس باشند، مصداق رجل سیاسی هستند. آقای مشایی، اگر چه به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی معاون رئیس جمهور بود اما وقتی او را به عنوان معاون اول معرفی شد؛ حضرت آقا با ایشان مخالفت کردند. به همین دلیل رئیس جمهور او را به عنوان مسئول دفتر خود منسوب کرد که می بینید عملا نقش او در تصمیم گیری ها پررنگ تر از معاون اول است! بر اساس متن قانون می توان مشایی را رجل سیاسی تصور کرد. البته مدیر، مدبر و ولایی بودن هم از دیگر شروط نامزدی ریاست جمهوری است.”

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه “ممکن است برخی بگویند که مشایی ایرادهایی دارد”، ادامه داد: “آقای مشایی هم می تواند بگوید هر کسی هر ایراد و پرونده ای از من در قوه قضاییه دارد بیاید و اعلام کند. ظاهرا هیچ پرونده ای هم وجود ندارد.”

 

پروژه انتخاباتی احمدی نژاد

پیش از این در هشتم آبان ماه وبسایت روزنامه ایران که مدیران آن نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی هستند، از نتایج یک نظرسنجی خبر داده بود که نشان می‌دهد او گزینه نخست پاسخ‌دهندگان تهرانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده‌ است و بیش از ۳۵٫۵ درصد گفته‌اند به او رای می‌دهند.

طبق این خبر، پس از مشایی، محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران قرار دارد که نزدیک به ۲۱ درصد از کل آرا را کسب کرده است. در حالی که ماه قبل نظرسنجی یک سایت متعلق به یک نشریه جناح راست و مخالف اصلاحات، نشان از آن داشت که محمد خاتمی همچنان بالاترین گزینه انتخاب کنندگان و با فاصله زیادی جلوتر از هاشمی رفسنجانی و مشائی و دیگر نام ها بوده است.

اسفندیار رحیم مشایی که با افزایش فشار حامیان رهبر جمهوری اسلامی و اصولگرایان در ماه های اخیر سکوت کرده بود، چهارشنبه هفته گذشته با یک سخنرانی طولانی در کرمانشاه که روز گذشته انجام شد، سکوت چند ماهه خود را شکست.

رئیس دفتر رئیس جمهور و مشاور ارشد احمدی نژاد در آخرین سخنرانی خود، مباحث مربوط به انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری را در بخش انتهایی سخنرانی خود بیان کرد.

او از جمله ابراز امیدواری کرد که “انتخاباتی پرشور” برگزار شود و “همه مردم در صحنه خواهند بود.”

وی همچنین گفت که “سال آینده سال شکوفایی بزرگ برای کشور” است.

در ماه های گذشته تعدادی از اصولگرایان منتقد دولت گفته اند که محمود احمدی نژاد مانند ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، که پس از دو دوره مسئولیت جای خود را به دمیتری مدودف داد و سپس مجددا خود به ریاست جمهوری رسید، در اندیشه ادامه حضور در مدیریت قوه مجریه است.

بر اساس این ادعا، احمدی نژاد قصد دارد زمینه پیروزی اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ را فراهم کند تا به عنوان معاون وی در دستگاه اجرایی حضور داشته باشد و امکان کاندیدا شدن در انتخابات سال ۱۳۹۶ را بیابد.

پیش از این محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس و از چهره های شاخص اصولگرا خطاب به احمدی نژاد گفته بود: “رئیس جمهور باید بداند ایران روسیه و ایشان هم پوتین نیست و مدودف مورد نظر آقای احمدی نژاد نیز چنین جایگاهی در میان افکار عمومی ندارد و نخواهد داشت.”

آیت الله مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و از مقام های ارشد نظام نیز در همین خصوص گفته بود: “دولت نباید فکر کند که کاندیدایش در انتخابات ریاست جمهوری رای می‌آورد.”