بالاخره حادثه رخ داد

نویسنده

» گزارشی از ایل سوله ۲۴ در مورد توافق هسته ای

توافقنامه ژنو که بین ایران و شش قدرت جهان به امضا رسیده است، از روز ۲۰ ژانویه به اجرا در خواهد آمد. طی این توافقنامه بخشی از تحریم های ایران در ازای متوقف کردن غنی سازی اورانیوم، برداشته می شود. دو طرف تفاسیر جداگانه ای از این توافقنامه داشتند که توافق بر سر نحوه اجرای آن اولین قدم برای رسیدن به توافقنامه قطعی خواهد بود. عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه ایران، تاریخ ۲۰ ژانویه را اعلام کرد. کمی بعد از آن آقای اوباما، رئیس جمهور آمریکا برداشته شدن این قدم های مثبت را تبریک گفت.

قرار است آزادسازی ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در ۸ نوبت انجام شود. این ۸ نوبت تاریخ‌های مختلف دارد که دقیقا یک ماهه نیستند بلکه در کم‌تر از یک ماه فاصله زمانی این هشت پرداخت خواهد بود.

باراک اوباما تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران را مخرب دانسته و گفته است در صورت تصویب تحریم تازه، آن را وتو می‌کند. این اولین بار بعد از یک دهه است که ایران برنامه های اتمی خود را متوقف می کند و از این برنامه ها عقب نشینی می کند.

ایران در برابر برداشته شدن بخشی از تحریم ها که اقتصاد این کشور را فلج کرده است، به مدت شش ماه برنامه های اتمی اش را متوقف می کند. این برنامه از ۲۰ ژانویه تا ۲۰ ژوئیه اجرا خواهد شد.

بخشی از مفاد توافقنامه ژنو

توقف هرگونه غنی سازی اورانیوم بالای ۵ درصد و برچیدن تجهیزات غنی سازی تا این درصد خاص توسط ایران

-ایران باید در فاز اول، ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی خود را تا زیر ۵ درصد رقیق سازد و یا آن را به شکلی درآورد که برای غنی سازی بیشتر مناسب نباشد.

ایل سوله 24 اوره، ۱۳ ژانویه