تخلفات گسترده مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی

نویسنده
نازنین کامدار

» تکلیف قاضی کهریزک روشن می شود؟

همزمان با سخنان برخی نمایندگان مجلس مبنی بر در دستور کار قرار گرفتن مجدد استیضاح وزیر کار دولت احمدی نژاد به خاطر انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی، روز گذشته کنفرانس خبری سعید مرتضوی، تنها ۲ ساعت قبل از برگزاری لغو شد و روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی نیز دلیل لغو این نشست را اعلام نکرد.

عوض حیدرپور، یعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاسی خارجی مجلس و از طراحان استیضاح وزیر کار،دیروز در گفت و گو با سایت “فردا” از “تخلفات گسترده مرتضوی در چند ماه تصدی مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی” خبر داد و تاکید کرد “تکلیف مرتضوی” در ماه رمضان مشخص خواهد شد.

به نوشته فردا، حیدرپور گفته است: “امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر کار به خاطر انتصاب مرتضوی، همچنان پیگیر این موضوع هستند. بعد از تعطیلات مجلس این موضوع در دستور کار نمایندگان قرار خواهد گرفت”.

او افزوده: “موضوع انتصاب مرتضوی بر تامین اجتماعی امری نیست که به فراموشی سپرده شود و ما همچنان پیگیر این موضوع هستیم. مرتضوی در چندماه حضور خود اقدامات خلاف قانونی نیز انجام داده است و ما مصمم هستیم طرح استیضاح را بار دیگر با اضافه کردن این تخلفات به جریان بیندازیم. مجلس در ماه مبارک رمضان جلسه علنی خواهد داشت و تصمیم ما بر آن است که در این ماه موضوع تامین اجتماعی را به سرانجام برسانیم”.

 همزمان با این سخنان، کنفرانس خبری “مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی” که قرار بود به مناسبت هفته تامین اجتماعی در محل این سازمان برگزار شود، بدون هرگونه توضیحی لغو شده است.

در اینباره ایلنا نوشته است: “نشست خبری سعید مرتضوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به دلایل نامشخصیتنها دوساعت قبل از برگزاری لغو شد. قرار بود این نشست خبری در آستانه هفته تامین اجتماعی، شنبه ۲۴ تیرماه، ساعت ۱۰ صبح در محل سازمان تامین اجتماعی و با حضور رسانه‌های مختلف برگزار شود، که با تماس مسئولین روابط عمومی سازمان با خبرنگاران، این نشست خبری لغو شده است. سعید مرتضوی از زمان آغاز فعالیت خود در سمت مدیر عاملی صندوق تامین اجتماعی، هیچگونه نشست خبری یا مصاحبه اختصاصی با رسانه‌های گروهی انجام نداده است”.
سایت سازمان تامین اجتماعی نیز به جای انتشار خبر لغو کنفرانس خبری سعید مرتضوی، سخنان حمیدرضا مقدم فر، معاون فرهنگی سپاه پاسداران را که روز ۱۸ تیر در جمع “بسیجیان تامین اجتماعی” ایراد شده، برجسته کرده و به نقل از وی نوشته است: “پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و تخریب مدیریت جدید تأمین‌اجتماعی در شرایط فعلی کشور اقدامی نادرست است. در این شرایط باید با اتحاد و انسجام دور از حواشی سیاسی به دنبال حرکت رو به جلو و موفقیت در این دوران گذار باشیم”.

اما خبرحمایت معاون فرهنگی سپاه از انتصاب مرتضوی را تنها سایت سازمان تامین اجتماعی منتشر کرده و هیچ یک از رسانه های دیگر چنین گزارشی را بر روی خروجی خود قرار نداده اند.

گفتنی است، سایت سازمان تامین اجتماعی سابقه انتشار اخبار کذب را در پرونده خود دارد و گفته می شودانتشار و برجسته کردن خبری مبنی بر حمایت سپاه از مرتضوی نیز می تواند کذب باشد.

سعید مرتضوی، در حالی همچنان به عنوان مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، سکان بنگاهی اقتصادی با بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان دارایی را در اختیار دارد که ماجرای ادامه حضور وی در این سمت، با برخوردهای فراوانی همراه شده است.

پس از اعتراضات گسترده نمایندگان مجلس هشتم به انتصاب مرتضوی که منجر به تهیه طرح استیضاح احمد شیخ الاسلامی، وزیر کار شد، حداد عادل به عنوان حکم تلاش کرد این ماجرا را فیصله دهد و رسما اعلام کرد از مرتضوی “قول شرف” گرفته که استعفاء دهد، اما یک روز بعد مرتضوی این ادعا را تکذیب و احمدی نژاد نیز با استعفای مرتضوی مخالفت کرد.

سعید مرتضوی همچنین به مجلسیان “قول شرف” داده بود که از سمت ریاست سازمان تامین اجتماعی کناره گیری کند تا دیگر نیازی به استیضاح وزیر کار نباشد. اما پس از آنکه حداد عادل در قامت “حکم” با انتشار پیامی به طراحان استیضاح اطمینان داد که “مرتضوی پیشنهاد استعفا را پذیرفت و استیضاح وزیر را مطرح‌نکنید”، روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت در خبری اعلام کرد که “استعفای مرتضوی دروغ بوده است”.

مرتضوی و احمدی نژاد با این اقدام، علاوه بر خارج کردن طرح استیضاح وزیر کار از دستور مجلس، حکمیت حداد عادل به عنوان فرد نزدیک به آیت الله خامنه ای را نیز زیر سئوال بردند.

در همان زمان، علی مطهری درباره اتفاقاتی که منجر به ابقای مرتضوی از یکسو و خروج طرح استیضاح از دستور کار مجلس شد، گفته بود: “به نظر من آقای مرتضوی می خواست جلسه استیضاح برگزار نشود و تخلفاتش از تریبون مجلس بازگو نشود و در نتیجه محاکمه اش تسریع نشود. آقای مرتضوی با این ترفندی که به کار برد دوستان ما را خام کرد و به هدفش رسید. عجیب است که خود این آقایان، مرتضوی را متهم به دروغگویی و فریب می کنند و در عین حال به قول او مبنی بر استعفا و نرفتن به سر کار حتی اگر استعفا پذیرفته نشود اعتماد می کنند. دیدیم که این اعتماد خطا بود و سر کار نرفتن ایشان هم نصف روز بیشتر دوام پیدا نکرد. دوستان ما باید زمانی استیضاح را منتفی می کردند که آقای مرتضوی خودش استعفا و وزیر رسما استعفای او را می پذیرفت نه اینکه به صرف اعلام آمادگی آقای مرتضوی برای استعفا، آن هم به گفته شخص ثالث یعنی آقای حداد، استیضاح را منتفی کنند تا هم سرخودشان کلاه برود و هم جایگاه مجلس تنزل پیدا کند.”

اکنون بار دیگر اعلام شده که نمایندگان قصد دارند با اضافه کردن تخلفات ماه های اخیر مرتضوی، وزیر کار را استیضاح کنند؛ تلاشی که معلوم نیست با چه ترفند و پاسخی از سوی دولتیان مواجه شود.