صحنه - بهترین های نمایش ایران

نویسنده
پیام رهنما

همکاران روز درتهران با استفاده  از آرای کارشناسان  تئاتر بهترین های  نمایش ایران در سال 90 را برگزیده اند… شرح این گزارش مطلب نخستین شماره ی صحنه در سال جدید…

بهترین های نمایش ایران

نمایشنامه: 

 

1-خشکسالی و دروغ

محمد یعقوبی درام نویسی است که در سال 90 با اجرای نمایش “خشکسالی و دروغ” به طرح بسیاری از چالش های اجتماعی و سیاسی ایران معاصر پرداخت و در این راه با مشکلات فراوان سانسور و خفقان روبرو شد. یعقوبی، نام نمایشنامه “خشکسالی و دروغ” را بر اساس یکی از دعاها و گفته‌های داریوش اول درباره مردم ایران زمین، انتخاب کرده است. او در نگارش نمایشنامه خشکسالی و دروغ با بررسی زندگی یک وکیل و دستمایه قرار دادن روابط امروزی میان زنان و مردان، به زندگی انسان‌های‌ معاصر و مسائل فردی آنها در روابط اجتماعی پرداخته است.یعقوبی همواره در میان جامعه تئاتر به چهره ای اپوزوسیون و منتقد حکومت مشهور بوده است و اجراهای وی از درام های ایرانی با استقبال فراوانی روبرو می شود.“خکشسالی و دروغ”در میانه اجرا یک بار توسط ماموران نظارت و ارزشیابی ارشاد متوقف شد اما پس از مدتی به اجرای خود ادامه داد.

2-مخزن نوشته جلال تهرانی

3- اگرنرفته بودی نوشته قطب الدین صادقی

 4- بازگشت افتخارآمیز مردان از جنگ نوشته شهرام احمدزاده

5 – خاموشی دریا نوشته رضا گوران

 

کارگردانی:

 

1- حمیدرضا نعیمی

حمیدرضا نعیمی متولد سال 1353 از شهرستان سرپل ذهاب است. ویسال هاست به عنوان نمایشنامه‌ نویس وکارگردان در عرصه تئاتر فعالیت دارد.نعیمی درآثار خود با نگاهی به رخدادهای سیاسی و فرهنگی جامعه همواره به عنوان یکی از سرسخت ترین معترضان سیاست های حکومتی در ایران بوده است. “فاوست” نمایشی است از وی که با نگاهی به اثر جاودان گوته در سال 90  بر صحنه چهارسوی تئاترشهر آمد و مورد استقبال مخاطبان بسیاری قرار گرفت.از نعیمی پیش این “کالون و قیام کاستلیون” ،”چه گوارا”، قضیه تراخیس”، “دختری با شنل ارغوانی” را بر صحنه دیده ایم.

2- قطب الدین صادقی با نمایش پیکره های بازیافته

3- بهرام تشکر با نمایش ماه زدگان

4- رضا ثروتی با نمایش عجایب المخلوقات

5- نیما دهقان با نمایش خاموشی دریا

 

بازیگر مرد:

 

1- بهنام تشکر

بهنام تشکر بازیگر جوانی است که در سال گذشته با حضور موفق در سریال “ساختمان پزشکان”توجه بسیاری از منتقدان،کارشناسان و مخاطبان ایران را متوجه خود کرد.تشکر از جمله بازیگرانی است که فعالیت های خود را از تئاتر آغاز کرد و همچنان دراین مسیر تلاش می کند.او تاکنون دوبار کاندید بهترین بازیگر تئاتر ایران شده است و درسالی که گذشت در ارزیابی و نظرسنجی مردمی پیش از رضا کیانیان و فریبرز عرب نیا به عنوان بهترین بازیگر مرد تلویزیون شناخته شد.از تشکرتاکنون نمایش های “مکبث”،”خدای کشتار”،”دنیای دیوانه “،ژولیوس سزار ودر سال 90 نمایش “ماه زدگان” را بر صحنه دیده ایم.

2- شهرام حقیقت دوست

 

3- صابر ابر

 

4- افشین هاشمی

5- حسن معجونی

 

بازیگر زن:

 

 

1- هنگامه قاضیانی

هنگامه قاضیانی مهم ترین رمزموفقیت خود پیش از ورود به سینما را  مدیون فعالیت هایش در تئاتر می داند. بازی در نمایش هایی چون  “خرس”، “مثل خون برای استیک”، “دفتر یادداشت”، “قضیه تراخیس”، “خرس و خواستگاری” از او در فیلم سینمایی “به همین سادگی” یک بازیگر متفاوت و غیرقابل پیش بینی پروراند تا روند موفقیت وی تا جشنواره فیلم فجر امسال و دریافت دومین سیمرغ بلورینش برای فیلم “روزهای زندگی”به پیش برود.هنگامه قاضیانی در نگاه اول شاید بازیگر تازه کاری به نظر برسد، اما در حقیقت “روزهای زندگی” یازدهمین تجربه بازیگری اش در سینما به شمار می آید .قاضیانی که متولد ۱۳۴۹ است، با فیلم “سایه روشن” به کارگردانی حسن هدایت  به سینما وارد شد. پس از آن با نمایش “بهبرای استیک ” کاری از گروه تئاتر لیو برای اولین بار به روی صحنه تئاتر رفت . وی نخستین سیمرغ بلورین جشنواره فجر را برای فیلم “به همین سادگی” به کارگردانی رضا میرکریمی دریافت کرد.قاضیانی در سال 90 با نمایش “آکواریوم”به کارگردانی یاسر خاسب بر صحنه بود.

2- نسیم ادبی

3- گلاب آدینه

4- پانته آ بهرام

5- آذرسماواتی

طراح صحنه:

1- منوچهر شجاع

 

منوچهر شجاع متولد 1347 در تهران است. وی تاکنون طراحی صحنه بیش از چهل نمایش را بر عهده داشته است. شجاع از جمله طراحان خلاقی در صحنه است که با خلق منظرهای متنوع نمایشی روند رو به رشدی را در یک تئاتر به وجود می آورد.او تاکنون یک بار به عنوان بهترین طراح صحنه سال در سال 88 از سوی کانون خانه تئاترایران شناخته شده است.طراحی صحنه شجاع در نمایش “خاموشی دریا”به کارگردانی نیما دهقان در سال 90 موجب تحسین و تقدیر کانون ملی منتقدان ، داوران و تماشاگران شد. ایده های بکر و جالب توجه و اجرای دقیق عناصردیداری بر صحنه از ویژگی های آثار شجاع در مقام طراحی صحنه است.

 

2- غلامرضا یاری

3- ناصح کامکاری

4- آرش دادگر

5- رضا مهدی زاده

 

طراح لباس:

1- گلناز گلشن

“خرده خانم”،”خاموشی دریا” وملاقات با میوسو”…نمایش هایی که با طراحی لباس گلناز گلشن رنگ و شمایل جذابی را به خود گرفتند.گلشن در طراحی های خود با نگاهی به سیر تاریخی مستند هر یک از شخصیت های درام و ایده های برآمده ازداده های کارگردان و ذهنیت خود زیباترین جلوه های بصری و پوششی را در معرفی کاراکترهای روی صحنه به تماشاگر ارائه می دهد.گلشن درسال 90 از جمله پرکارترین و بهترین طراحان لباس تئاتر ایران بوده است.

2- آیدا یزدانی

3- الهام شعبانی

4- یارتا یاران

5- رضا مهدی زاده

 

ترجمه:

1- شهرام زرگر

“بازرس” نوشته آنتونی شفر و برگردان “شهرام زرگر” از ترجمه های درام نویسی در بازار تئاتر ایران درسال 90 است.این نمایشنامه در شمارگان 700 نسخه و با قیمت 2200 تومان از سوی انتشارات نیلا دربازار کتابفروشی‌ها موجود است. ” بازرس” با طرح داستانی پیچیده، معماگونه، به کار بردن تکنیک‌های گره‌افکنی و تعلیق در هر پرده از نمایشنامه، هجویه‌ای‌ است بر آثار جنایی. ترجمه زرگر از این اثر روان و نسبتا وفادار به متن اصلی است.  “بازرس”در سال جاری به عنوان پرفروش ترین کتاب نمایشی ایران معرفی شده است.تا کنون “عاقبت عشاق سینه چاک”، “اتاقی در هتل پلازا”، “پابرهنه در بهشت” از نیل سایمون و “مادر ایکاروس” از سام شپارد توسط شهرام زرگر ترجمه و منتشر شده است.

2- کیاسا ناظران

3- یدالله آقا عباسی

4- احمد دامود

5- قطب الدین صادقی