عراق در تردید میان ایران و اعراب

نویسنده

» تحلیل واشنگتن پست از نشست سران عرب در بغداد

کنفرانس سران عرب که قرار است برای اولین بار در نسل حاضر در بغداد برگزار شود فرصتی استثنایی است تا عراق را بار دیگر به بازیگرسیاسی مهمی در جهان عرب تبدیل کند.

این امر همچنین رهبری شیعه عراق را تحت فشار قرار خواهد داد تا در خصومت های سیاسی فرقه ای در منطقه موضع مشخصی اتخاذ کند. در صدر این موضعگیری ها بحران سوریه قرار دارد که در چشم رهبران عرب آزمونی است برای شناخت اینکه آیا بغداد در طرف اعراب قرار دارد یا به ایران شیعه نزدیک تر است.

این حادثه رهبران سنی عرب بغداد را مجبور خواهد کرد تا از اقدام جمعی علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه حمایت کند. در همان حال عراق نگران آن است که خشم ایران را، که از متحدین اسد در منطقه است و به رهبران شیعه عراق نزدیک، بر انگیزد.

عراق درعین حال باید با حملات تروریستی، مشابه آنچه هفته گذشته در بغداد و سراسر آن کشور رخ داد و منجر به کشته شدن 46 نفر شد، دست و پنجه نرم کند.

عراق امیدوار است کنفرانس سران عرب که روز سه شنبه آغاز بکار خواهد کرد، پاسخی باشد بر نگرانی های جهانی از ثبات دموکراسی لرزان عراق و ادامه خونریزی ها در این کشور. لیکن یک رشته حملات اخیر این نگرانی را بوجود آورده که القاعده و سایر ستیزه جویان کنفرانس را هدف گرفته و امنیت شکننده عراق را به نمایش بگذارد.

هوشنگ زیباری، وزیرخارجه عراق گفت: “ما روی خط باریکی حرکت می کنیم و باید از منافع ملی خود دفاع کنیم. ما در میان همسایگان خشنی قرار گرفتیم.”

زیباری گفت زمان برگزاری نشست سران عرب بهتر از این نمی توانست باشد.

وی گفت با توجه به تنش های سوریه، ایران و کشورهای خلیج فارس، “این نشست مهمترین واقعه ای است که در حال حاضر می تواند رخ دهد. این امر توجه زیادی را جلب می کند.”

مرکز شهر عراق از حالت شهری جنگ زده در آمده است. گل های تازه کشت شده در میادین و پارک ها توجه را جلب می کند. خیابان ها مجددا اسفالت شده و زباله ها جمع آوری شده است؛ بسیاری از ساختمان ها تعمیر شده اند و رنگ شده اند.

بغداد از سال 1990 تا کنون میزبان نشست سران عرب نبوده است؛ آخرین بار تنها دو ماه قبل از اشغال کویت توسط صدام حسین این نشست در بغداد برگزار شد. از آن زمان به بعد عراق تحت تحریم های بین المللی قرار گرفته و پس از آن هم با اشغال کشور توسط آمریکا در سال 2003 وارد مرحله جنگ داخلی شد.

عراق در فاصله دو اجلاس سران عرب، کاملا زیرورو شده است و از دیکتاتوری سنی صدام حسین به رهبری شیعه تغییر یافته است.

اتفاقات اخیر دو طرف را مظنون و مردد ساخته است. شیعیان عراق اتحادیه عرب را متهم می کنند که در زمان تسلط صدام بر این کشور، هیچ کمکی به مردم نکرد و هنوز هم حق حاکمیت آنها را به رسمیت نمی شناسد.

جواد الحسناوی، یکی از طرفداران مقتدی صدر که در حال حاضر در حال تحصیل درایران است گفت: “سران عرب چند ساعت ملاقات خواهند کرد ولی نتیجه ای از ملاقات خود نخواهند گرفت. تمام نشست های قبلی سران عرب هم با شکست همراه بوده است و ما فکر می کنیم نشست بغداد هم تفاوتی با بقیه نخواهد داشت.”

منبع: واشنگتن پست – 24 مارس