طالبان شیعی خود سر در کنار مصباح یزدی

نویسنده
نازنین کامدار

» در گزارش حادثه قم چه آمده است؟

همزمان با پایان گزارش کمیته ویژه پیگیری حوادث قم در کمیسیون امنیت ملی مجلس، رئیس این کمیته ضمن اظهاراتی از به وجود آمدن یک جریان “خودسر” در بدنه نیروهای حزب اللهی خبر داده و هشدار داده است که در صورت عدم برخورد با این جریان، “طالبان شیعه” در ایران شکل خواهد گرفت.

منصور حیدرپور، رئیس کمیته بررسی حادثه حمله به علی لاریجانی با مهر و نعلین، همچنین از عدم قرائت این گزارش به دلیل مسائل “امنیتی” خبرداده و این را هم گفته است که برخی از نهادهای اطلاعاتی و امنیتی درباره روشن شدن ابعاد این جریان طالبان شیعی با مجلس همکاری نکرده اند.

 به نوشته روزنامه شرق، منصور حقیقت پور که خبر تکمیل شدن گزارش مجلس را هفته پیش اعلام کرده بود، دیروز گفت: “این گزارش بسیار حساس است و اگر خوب مدیریت شود، پیشنهادهای کاربردی مندرج در این گزارش موجب خواهد شد تا دیگر حوادثی مانند آنچه در ۲۲ بهمن علیه آقای لاریجانی، صورت گرفته، دیگر در کشور تکرار نشود. اگر بنا باشد براساس غوغاسالاری، فضا اشغال شود، نمی‌توانیم کار مثمرثمری انجام دهیم. ما در ارتباط با نیروهای خودسر در این سال‌ها برخورد درستی انجام ندادیم. چراکه تصور من این بود که آنان عمدتا نیروهایی هستند که ریشه در انقلاب دارند و به دلیل احساس مسوولیت‌ شدید گاهی کارهایی می‌کنند. همین عدم‌مدیریت و کنترل احساس از سوی برخی از نیروها موجب شده تا برخی هم برای کارهای مختلف از همین احساس کنترل‌نشده آنها استفاده ‏کنند”.
او افزوده است: “اگر آنچه درباره تدوین گزارش درباره حادثه ۲۲ بهمن قم را برای ماجرای حمله به سخنرانی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در حرم امام انجام می‌دادیم، شاید به اینجا نمی‌رسیدیم و البته باید همان روند را برای اتفاق‌های حرم رضوی و رفتن در خانه مراجع و توهین‌ها پی ‏می‌گرفتیم تا شاهد چنین حوادثی نمی‌شدیم. باید همان موقع تا انتها می‌رفتیم و باید ریشه را در می‏آوردیم و ریشه را خشک می‌کردیم که متاسفانه در این سال‌ها چنین اتفاقی نیفتاد”.
او تلویحا از عدم همکاری وزارت اطلاعات با مجلس هم خبر داده و گفته است: “واکاوی این اقدام‏ها از وظایف وزارت اطلاعات است. به هرحال وقتی ما به عنوان مجلس به این قضیه وارد شدیم، شوکی به دستگاه‌های ذی‌ربط وارد شد وپابه‌پای مجلس در این موضوع وارد شدند تا اینکه زوایای مختلف موضوع به‌خوبی بررسی شد. بله برخی از دستگاه‌ها از همکاری لازم برخوردار بودند و برخی نبودند که در این گزارش اسم دستگاه‌هایی که همکاری نداشتند و دلایل عدم همکاری به تفصیل آمده است. به هرحال دستگاه‌هایی در همکاری با مجلس برای تدوین این گزارش کوتاهی کرده‌اند که در گزارش اسم آنها و دلایل عدم همکاری به تفصیل آمده است”.
او در پایان گفته است: “اگر این بحث کنترل نشود، بدون تردید تولید جریانی شبیه به «طالبانیسم» را در کشور شاهد خواهیم بود”.
وی هفته گذشته از نهایی شدن گزارش خبر داده و گفته بود: “این گزارش نهایی شده اما نکات خاصی در این گزارش وجود دارد که بعید می‌دانم در صحن علنی مجلس قابل قرائت باشد”.
پیش از نهایی شدن این گزارش که به نظر می رسد مجلس به تنهایی نمی تواند در مورد رونمایی از آن تصمیم بگیرد، آیت الله خامنه ای در سخنرانی خود در جمع عوامل نیروی هوایی، درباره حمله به علی لاریجانی سخنان تندی بر زبان آورده و آن را محکوم کرده بود. او برای اولین بار پس از گذشت سه سال به ماجرای برهم زدن سخنرانی سید حسن خمینی در مراسم ۱۴ خرداد ۸۹ نیز واکنش نشان داده و گفته بود: “من با آن اتفاق هم مخالف بودم”.

حادثه ۱۴ خرداد که هم اکنون از سوی مجلس و البته آیت الله خامنه‌ای به ماجرای ۲۲ بهمن ۹۱ متصل شده، در زمان وقوع، نگاه ها را به سمت محمود احمدی نژاد و حامیان او متوجه کرد؛ حامیانی در جبهه پایداری که به مصباح یزدی، ابراز ارادت و وفاداری کرده اند.
گفتنی ست، سایت خانه ملت، ارگان رسمی مجلس هم در زمان وقوع حادثه ۲۲ بهمن، در سلسله مصاحبه هایی انگشت اتهام را به سمت جبهه پایداری گرفت اما با واکنش مرتضی آقا تهرانی، دفتر مصباح و حمید رسایی نماینده نزدیک به او مواجه شد.
مجلس در همان زمان اعلام کرد که حمله کنندگان به علی لاریجانی، شب قبل از حمله در جلسه بصیرت افزایی جبهه پایداری شرکت کرده بودند.
روزنامه جمهوری اسلامی هم درباره این نشست ها نوشته بود: “دهه فجر امسال، یکی از گروه‌های افراطی در یکی از مساجد قم یک دهه سخنرانی برگزار کرد که هر شب یکنفر از عناصر وابسته به آن گروه سخنرانی می‌کرد. این افراد، به جای آنکه با استفاده از فرصت ایام‌الله دهه فجر، که ایام تقویت وحدت و همبستگی ملی است، به بیان مطالبی در جهت وحدت اقشار مختلف بپردازند، تا توانستند علیه شخصیت‌های مسئول کنونی کشور تبلیغ کردند و افراد شرکت کننده در آن جلسات را در جهت اهداف گروهی خود شستشوی مغزی دادند. نکته جالب اینست که به شهادت فیلم‌های موجود از این جلسات و جلسه ۲۲ بهمن شبستان امام خمینی حرم حضرت معصومه، عده‌ای از اخلالگران ۲۲ بهمن قم همان
کسانی بودند که در آن ۱۰ شب دهه فجر توسط آن گروه افراطی تحریک شده بودند”.
مرتضی آقا تهرانی، حسین جلالی، کامران باقری لنکرانی، غلامحسین الهام، مهدی طائب، پناهیان،قاسم روانبخش از جمله سخنرانان “سلسله نشست های بصیرت جبهه پایداری در دهه فجر” بوده اند. بر اساس این گزارش، عوض حیدرپور نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در همان زمان تاکید کرد که حوادث قم از سوی یک جریان سیاسی خاص سازماندهی شده بود؛اظهاراتی که دو تن از سخنرانان نشست های جبهه پایداری را به واکنش وا داشت. حمیدرسایی، روحانی تندروی هوادار مصباح و نماینده کنونی مجلس در اینباره به فارس گفته بود: “اعتراضات مردم حاضر در مراسم قم نسبت به رئیس مجلس، حرکت سازماندهی شده به معنای مصطلح آن نبود”.
حسین جلالی، یکی از سخنرانان جلسه جبهه پایداری و رئیس دفتر مصباح یزدی هم گفته بود:” اگر سخنران مراسم ۲۲ بهمن، هشدارهای دلسوزانه مسئولین امنیتی و سیاسی قم، مبنی بر حساسیت مردم قم به ایشان را جدی می گرفت واصرار بر سخنرانی در مراسم نمی کرد، ما شاهد چنین حادثه ناگوار نبودیم”.
روزنامه شرق در تحلیل سخنان رئیس کمیته پیگیری حوادث قم، درباره تبارشناسی این جریان “طالبان شیعی” نوشته است:” مرور کوتاهی از دردسرهای به وجود آمده از سوی گروه‌های فشار یا همان گروه‌های خودسر نشان داده که آنها هر بار با برخوردهایی خارج از قاعده هزینه‌هایی را برای شخصیت‌های سیاسی و مورد اعتماد حکومت به وجود آورده‏اند. برهم‌زدن سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سخنرانی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، حجت‌الاسلام ناطق نوری و حمله به خانه برخی مراجع از جمله چنین رخدادها است”.