همه بگم بگم می‌گویند

نویسنده
حسین محمدی

» بالاگرفتن رقابت میان اصولگرایان

در حالی که آرایش نهایی جبهه اصول‌گرا برای انتخابات آینده هنوز مشخص نیست، موجی از فشارهای رسانه‌ای از سوی اصول‌گرایان و حامیان دولت علیه یک‌دیگر آغاز شده است. موجی که شامل افشاگری، انتقاد از عملکردهای گذشته و حتی ارائه پرونده به شورای نگهبان برای ردصلاحیت هم می‌شود.

اصول‌گرایان هنوز کاندیدای خود برای انتخابات آینده را نشناخته‌ اند؛آن هم در حالیکه تاکنون تعداد نه چندان کمی از آن‌ها وارد عرصه رقابت شده‌اندو هم‌زمان نیروهای نزدیک به دولت نیز در پی پیروزی کاندیدای خود هستند. در این میان جنگ رسانه‌ای میان حامیان محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، و اطرافیان محمود احمدی‌نژاد اوج گرفته است.

تیم قالیباف حداقل دو رسانه همشهری – تحت پوشش شهرداری تهران – و تهران امروز را در اختیار دارد و تقریبا هر روز گزارش‌هایی درباره عملکرد ضعیف دولت در حوزه‌های مختلف منتشر می‌کند. قالیباف خود نیز در ماه‌های گذشته ضمن انتقاد از عملکرد احمدی‌نژاد، گفته بود که سیستم کاری وی “مشایی‌ساز” نیست.

اما برخی رسانه‌ها خبر از آن داده‌اند که دولت پرونده‌ای از تخلفات محمد باقر قالیباف تهیه کرده و برای احمد جنتی و محمد مومن در شورای نگهبان فرستاده است. گفته می‌شود احمدی نژاد در حاشیه این پرونده به اعضای شورای نگهبان پیغام داده که اگر قرار است مشایی ردصلاحیت شود، صلاحیت قالیباف هم بنا بر مستندات ارائه شده قابل تایید نیست.

هم‌زمان شبکه ایران خبر از آن داده است که صدا و سیما نیز برای حمایت از قالیباف طرحی برای “تصفیه حامیان احمدی‌نژاد از صدا و سیما” را اجرا می‌کند.

سایت شبکه ایران، وابسته به موسسه دولتی ایران، پیش از این با متهم کردن صدا و سیما به حمایت از قالیباف، نوشته بود: “صدا و سیما، همزمان به تریبون بی مزد تبلیغات انتخاباتی برخی کاندیداهای ریاست جمهوری از جمله محمد باقر قالیباف تبدیل شده است؛ کاندیدایی که چندین پرونده در دادگاه دارد و به نتیجه رسیدن تنها یکی از این پرونده ها مثلا پرونده مربوط به شکایت دولت از او به دلیل ایراد توهین و اتهامات قبیح به اعضای هیات دولت، قطعا شورای نگهبان را به رد صلاحیت وی ناچار می کند”.

قالیباف خود اما در مقام دفاع از عملکردش، گفته است که در سال‌های ۷۸ و ۸۲ برای مهار شورش‌ها علیه جمهوری‌اسلامی “در کف خیابان” حضور داشته است: “در سال ۸۲ و در کف خیابان باید مشخص شود که چه کسی حضور داشت. بالاخره در آن زمان ۲۵ روز درگیری بود. ۱۱ وزیر استعفاء دادند نمایندگان مجلس ششم، ۱۲۰ فرماندار و ۱۸ استاندار استعفاء کردند. حال باید ببینیم زمانی که در سال ۸۸ فتنه اتفاق افتاد، افراد چه کاری انجام دادند و چه وظیفه‌ای را به عهده گرفتند. سوال من از آقایان این است که مگر همین انقلاب در سال ۸۲ در معرض خطر نبود؟ یکی از آقایان در سال ۸۲ کجا بود که از مظلومیت انقلاب دفاع کند؟… تکلیف ما با افرادی که جلو ولایت ایستاده‌اند از حادثه بنی‌صدر، سال ۷۸، سال ۸۲ و سال ۸۸ روشن است. از آنهایی که دل داده قضیه فتنه هستند و از ما طلبکارند، خواهش می‌کنم سوابق خود را از سال ۷۸ تا ۸۸ بگویند و عنوان کنند که کجا بودند و چه کار می‌کردند؟ بالاخره در کف خیابان‌های تهران در آن زمان اتفاقاتی می‌افتاد. آیا آن اتفاقات متعلق به انقلاب و نظام و ولایت نبود؟”

سال‌های گذشته محمود احمدی‌نژاد و اطرافیان وی بارها هشدار داده بودند که پرونده‌هایی از افراد مختلف در اختیار دارند. برخی از اصول‌گرایان گفته بودند که در مدت سرپرستی احمدی‌نژاد بر وزارت اطلاعات، این پرونده‌ها در اختیار وی قرار گرفته است. روزنامه ایران زمانی نوشته بود که رییس دولت ۳۱۴ پرونده از مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی در اختیار دارد.

برخی از سایت‌های حامی دولت، پیش از این مدارکی راعلیه برخی اصول‌گرایان نظیر احمد توکلی منتشر کرده بودند. احمدی‌نژاد خود نیز سال گذشته اقدام به افشای فیلمی از مکالمات فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی کرده بود. وی همچنین چندین بار سپاه پاسداران و افرادی نظیر مصطفی پورمحمدی و محمد جهرمی را به دست داشتن در فسادهای مالی متهم کرده بود.

احمدی‌نژاد خود هفته گذشته گفته بود: “به من گفته اند که اگر زیاد حرف بزنی و رویت را زیاد کنی می زنیم پدر تو را در می آوریم! به آنها پیغام دادم شما که عددی نیستید. ملتی که در مقابل ابرقدرت های وحشی مسلح و بی عقل ایستاده است توی دهن شما خواهد زد. اگر گوشه ای از پرونده شما را بالا ببریم دیگر جایی در بین ملت نخواهید داشت”.

در تحولی دیگر علی اکبر جوانفکر با انتشار یادداشتی در روزنامه ایران، علی لاریجانی رئیس مجلس را به ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور متهم و او را پشت صحنه کاهش ارزش پولی ملی کشور معرفی کرد. جوان‌فکردر یادداشت خود نوشت: “تحولات اقتصادی ایران طی یک سال و نیم گذشته و در سال منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فاقد هرگونه منطق اقتصادی و برآمده از خیانتی آشکار و یک جنگ سیاسی، روانی و تبلیغاتی علیه دولت و ملت بوده است”.

از سوی دیگر علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل آیت‌الله خامنه‌ای، در پاسخ به سوالی پیرامون افشاگری‌های احتمالی احمدی‌نژاد علیه وی، گفته است که برای افشاگری‌ها آمادگی دارد.‌

وی در پاسخ به سوالی پیرامون این‌که اگر بگم بگم‌های احمدی‌نژاد به او برسد، چه خواهد کرد، گفت: “بنده آمادگی دارم پاسخ‌گوی تمام سؤالات و شبهاتی باشم که در رابطه با خودم از سن نوجوانی تاکنون مطرح است”. ولایتی همچنین اضافه کرده که “بگم بگم‌های احمدی‌نژاد غیرمنتظره نیست” و برای چنین تهدیدهایی آمادگی کافی دارد.