آزادی هاله اسفندیاری با وثیقه

نویسنده

رابین رایت


به گزارش خبرگزاری فارس، قرار است هاله اسفندیاری محقق آمریکایی امروز سه شنبه پس از گذران بیش از 100 روز در زندان اوین به قید ضمانت آزاد شود. مبلغ این ضمانت بیش از 300 هزار دلار عنوان شده است.


به خانواده وی نیز خبر داده شده است که او احتمالا ً امروز از زندان آزاد خواهد شد. هاله اسفندیاری، مدیر برنامه های خاورمیانه در کانون وودرو ویلسون، یکی از دست کم چهار آمریکایی است که در ایران بازداشت شده اند.


یک منبع دولتی به خبرگزاری فرانسه در تهران گفته است:” دستگیری وی به آزادی به قید ضمانت تغییر یافته است. احتمالا ً او امشب آزاد خواهد شد. ما منتظر وثیقه ضمانت هستیم. “ این در حالی است که دولت ایران اعلام کرده است، اسفندیاری در ” اقدام علیه امنیت ملی “ ایران و با هدف کمک به تلاش های آمریکایی به منظور برپایی ” انقلاب نرم “ در ایران مشارکت داشته است.


خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ایرانی گفته است، وثیقه این ضمانت تقریبا ً 333 هزار دلار یا سه میلیارد ریال مقرر شده است. هاله اسفندیاری، مادربزرگ 67 ساله، دسامبر سال گذشته برای دیدن مادر بیمار خود به تهران آمد که پاسپورت وی ضبط شد و در منزل تحت نظر قرار گرفت. وی در تاریخ 8 ماه مه روانه زندان شد.


شائول بخاش همسر هاله اسفندیاری و استاد دانشگاه جرج میسون گفته است:” ما بسیار خوشحالیم که او پس از سه ماه و نیم از زندان آزاد می شود. ما هیچ اطلاعی در مورد شرایط آزادی او نداریم و منتظریم از قوه قضاییه بشنویم که شرایط آزادی او چیست. “


بازداشت اتباع ایرانی-آمریکایی یکی از دلایل تنش های روزافزون میان ایران و آمریکاست. از دلایل دیگر می توان مداخله ایران در عراق و برنامه جنجال برانگیز هسته ای ایران را برشمرد. آمریکایی دیگری که در بازداشت به سر می برد، کیان تاجبخش محقق مسائل اجتماعی مقیم نیویورک است که در حوزه برنامه های بهداشتی و ضد مواد مخدر در تهران با دولت ایران همکاری داشته است. وی مشاور مؤسسه انجمن آزاد جرج سوروس بوده است.


این آزادی بدنبال مستند دو قسمتی که ماه گذشته از تلویزیون ایران پخش شد، صورت می گیرد. در این مستند اسفندیاری و تاجبخش در مورد فعالیت هایشان از جانب دو هسته متفکر آمریکا صحبت کردند. هیچ یک از آنها سخن اتهام آمیزی به زبان نیاورد.


دو آمریکایی دیگری که در بازداشت بسر می برند، علی شاکری تاجر مقیم کالیفورنیا و پرناز عظیما خبرنگار رادیو فردا هستند. علی شاکری درست چند ساعت قبل از هاله اسفندیاری در فرودگاه بین المللی تهران دستگیر شد.


شاکری و عظیما هم به منظور دیدن از مادران بیمار خود به ایران رفته بودند. مادر شاکری در زمانی که وی در تهران اقامت داشت، درگذشت. عظیما نیز برای وثیقه خود مجبور شد سند منزل مادرش را گرو بگذارد. دولت ایران هیچگونه اظهار نظری در مورد سایر آمریکایی ها نکرده است.


منبع: واشنگتن پست، 21 اوت