ناپدید شدن یک دانشمند ایرانی دیگر

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور از یک ماجرای مرموز

ماجرای مرموز ناپدید شدن یک دانشمند ایرانی در عربستان سعودی همچنان بر سر زبان هاست. در بحبوحه اختلافات میان غرب و ایران درخصوص پرونده هسته ای این کشور، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایالات متحده را به ربودن شهرام امیری که از ماه ژوئن خبری از او نیست، متهم کرد.

چهار ماه پس از ناپدید شدن او در زمان زیارت، ماجرای امیری همچنان به عنوان یک راز باقی مانده. ازسوی دیگر، تهران خواستار اطلاعاتی از ریاض شده که تاکنون بدون پاسخ مانده است.

به گفته شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی، شهرام امیری در دانشگاه مالک اشتر پژوهشگر است. در گذشته گفته می شد که این دانشگاه مرکز مطالعات هسته ای است و توسط سپاه پاسداران اداره می شود.

جهان نیوز، سایت خبری نزدیک به محافظه کاران، از این هم فراتر رفته، ولی منبعی را ذکر نکرده. به گفته این سایت، امیری در مرکز غنی سازی قم کار می کرده و در عربستان کناره گیری خود را اعلام کرده است.

همسر او گفته است  او در زمینه استفاده پزشکی از فن آوری هسته ای تحقیق می کرده و در برنامه اتمی ایران دخالت نداشته است. او اظهار داشت که همسرش در تاریخ ۳۱ مه برای انجام حج عمره به مکه رفت و از ۳ ژوئن که از مدینه تلفن کرد، دیگر خبری از او نشده. به گفته همسر امیری، احتمالاً این محقق در زمان ورودش به عربستان از سوی پلیس این کشور مورد بازجویی قرار گرفته.

هفته گذشته، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در اقدامی بی سابقه شکایت خود را تسلیم بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، کرد.

امیری چند ماه قبل از افشا شدن مرکز غنی سازی قم در اواخر سپتامبر، ناپدید شد. اکنون با توجه به برنامه زمانی ایران این سؤال مطرح می شود: آیا امیری اطلاعاتی را در این زمینه یا در مورد زوایای دیگر برنامه اتمی ایران به غربی ها و در وهله اول به امریکایی ها داده است؟

کشف کارخانه قم یک اقدام تحسین برانگیز برای غربی ها بود. جمهوری اسلامی قبل از نشست خود در ژنو، مخفی نگاه داشتن این کارخانه زیرزمینی را تکذیب کرد و گفت که طبق چارچوب های آژانس و قبل از تاریخ قانونی، این موضوع را به اطلاع آژانس اتمی رسانده است.

به گفته مسؤولان امریکایی، چندین منبع، ازجمله ماهواره های جاسوسی، باعث کشف این کارخانه شده اند. ولی آنها به دخالت جاسوسان ایرانی محلی که در منابع وجود داشته اند، اشاره ای نکرده اند.

میر جاودان فر، تحلیلگر ایرانی ساکن اسراییل و مؤسس مرکر تحلیل های سیاسی خاورنزدیک، می گوید: “شاید دولتمردان جمهوری اسلامی می ترسند که امریکایی ها دست روی آن بگذارند.” او اینکه امیری به خواست خود اقدام به افشای اطلاعات کرده باشد را مردود نمی داند و این درحالی است که جمهوری اسلامی می گوید او در عربستان دستگیر شده…

روز چهارشنبه، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، اعلام کرد مدارکی در دست دارد که نشان می دهد ایالات متحده در ناپدید شدن شهرام امیری دخالت داشته و عربستان را مسؤول این اتفاق دانست.

به نوشته روزنامه عربی الشرق الاوسط که با بودجه های عربستانی فعالیت می کند، متکی یک شکایت رسمی به دبیرکل سازمان ملل تسلیم کرده و در آن به موضوع شهرام امیری و چند ایرانی دیگر اشاره کرده است. در حقیقت، جمهوری اسلامی بیم آن دارد که این افراد اطلاعاتی را درخصوص برنامه هسته ای ایران به غربی ها داده باشند.

در میان این افراد، نام علیرضا اصغری، سرتیپ بازنشسته سپاه پاسداران و معاون سابق وزیر دفاع نیز به چشم می خورد. آخرین ردی که از او به دست آمده به دسامبر ۲۰۰۷ بازمی گردد؛ یعنی تاریخی که او به منظور انجام یک مسافرت شخصی به ترکیه سفر کرده بود. در آن زمان، تهران سرویس های اطلاعاتی غربی را متهم به ربودن او کرد، ولی بسیاری معتقدند که او درحقیقت کناره گیری است.

منبع: نوول ابزرواتور، ۱۰ اکتبر