سوءظن نسبت به ایران، بین المللی است

نویسنده

» مقاله ای از واشنگتن تایمز

جیم تلنت

یکی از نتایج مثبت انتشار اسناد ویکی لیکس این است که نشان داد رهبران کشورهای مسلمان که  از همه به ایران نزدیک ترند اصرار دارند که  ایران را سلطه جو و حامی تروریسم بدانند و معتقدند  نباید به این کشور اجازه داد به  ساخت سلاح اتمی برسد و نمی توان به ایران اعتماد کرد.

کسانی که به اظهارات غرب در این موارد شک داشتند، می توانند به هشدار های رهبران کشور های عربی در مورد حمایت این کشور از تروریسم گوش کنند. حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر  گفت که ایران “حامی تروریسم” است. رئیس اطلاعات نظامی کویت به ژنرال پترائوس گفت که ایران از گروه های تندرو در یمن حمایت می کند.

در مورد تهدید اتمی ایران، ما اکنون می دانیم که مقامات اردنی  خواستار متوقف شدن برنامه های اتمی ایران به هر وسیله ممکن هستند. مقامات اماراتی و مصری هم ایران را “شیطان” و “تهدید موجود” خطاب می کند. ولیعهد ابوظبی،  به آمریکا و دنیا هشدار داده است که ایران مانع آرامش دنیاست. او تا آن حد جلو رفت که محمود احمدی نژاد را هیتلر خطاب کرده است.

ملک عبدالله، پادشاه عربستان، آمریکا را تشویق کرده است که علیه ایران دست به حمله نظامی بزند برنامه اتمی ایران را نابود کند. به گفته ویکی لیکس، ملک عبدالله دائما آمریکا را تشویق به حمله به ایران  وپایان دادن به برنامه های اتمی ایران کرده است. در این گزارش آمده است که سفیر عربستان در واشنگتن در جریان دیدارملک عبدالله  و ژنرال پترائوس در سال 2008، به مقامات آمریکا گفته است:«ملک عبدالله به شما گفته بود که باید سر مار را قطع کرد.»

خوب است بدانیم رهبران کشورهای مسلمان به عنوان یک طرف مذاکره درباره ایران چه فکر می کنند. آقای مبارک از مصر به آمریکا هشدار داده است که در مقابل مقامات ایران هشیار باشند زیرا آنان “دروغگویان بزرگی” هستند. ملک عبدالله به دیپلمات های آمریکایی گفته است که درنهایت نمی توان به ایران اعتماد کرد. روزنامه فارین پالیسی گزارش داد:«امیر قطر در پایان دیدارش با سناتور جان کری به او توصیه هایی کرد و گفت که این تجربیات حاصل سی سال روابط با ایران است. او گفت که مقامات ایرانی به شما صد کلمه می گویند که از این صد کلمه فقط یک کلمه آن را باور کنید.

هنوز  احتمال ایجاد یک راهکار دوجانبه و بین المللی برای توقف ایران وجود دارد. لازمه توسعه و اجرای این راهکار ابتدا این است که رهبران آمریکایی تعصب را کنار بگذارند و با واقعیت مواجه شوند: اکثر آمریکایی ها دنیایی را می خواهند که آزادی سیاسی و اقتصادی، حقوق بشر و مدارای فرهنگی و اقتصادی در آن نهادینه شده باشد. اکثر کشورهای دیگر می توانند و باید به عنوان شرکای این اهداف مطرح شوند.

در عین حال، جنبش ها و دولت هایی هم هستند که نمی خواهند روابط بین المللی هدایت شده داشته باشند. نگاه آنها به آینده، جهانی است که در آن بتوانند بر کشور های دیگر تسلط داشته باشند و کاملا می دانند که رسیدن به این نگاه منجر به مناقشه با آمریکا و متحدانش می شود.

این نیروها قصد دارند به سلاح کشتار جمعی دست پیدا کنند زیرا می دانند که این سلاح ها به آنها قدرت می بخشد تا به اهدافشان برسند. این که آنها چه می گویند مهم نیست زیرا آنان دست از اهدافشان بر نمی دارند مگر اینکه معتقد شوند که بهای دنبال کردن  تولید سلاح اتمی برایشان گران تمام خواهد شد.

ایران مهم ترین حامی تروریسم در جهان است. در ویکی لیکس نشان داده شد که هیچ یک از همسایگان ایران، بدون در نظر گرفتن مذهب و نوع حکومت، به این کشور اعتماد ندارند. همانطور که در کره شمالی شاهد بودیم، این حکومت ها وقتی به سلاح اتمی دست پیدا می کنند، پرخاشگر می شوند. ایران در صورت رسیدن به قدرت اتمی از کره شمالی هم بدتر خواهد شد. اما با این تهدید هنوز هم می شود مقابله کرد، اما جهان فرصت زیادی ندارد و هیچ چیز با خوش خیالی در مقابل حکومت ایران بدست نخواهد آمد.

واشنگتن تایمز، 17 دسامبر