دنیا باید به کمک بیاید

نویسنده

» مصاحبه ایل جورناله با احمد باطبی

جان میکالسین

 

“وقتی که آن پیراهن خونین را بابالا بردم، قصد نداشتم جمعیت را به هیجان بیاورم بلکه می خواستم از هیجان آنها کم کنم. همان لحظه جوانی تیر خورده بود و پیراهنش را درآمرده بودیم تا جلوی خونریزی اش را بگیریم و این شد که این پیراهن در دستان من ماند و آن را بالا بردم و به جمعیت خشمگین و هیجان زده که آماده بودند به نیروهای امنیتی حمله کنند، نشان دادم. می خواستم به آنها بفهمانم که باید متوقف شوند درغیر این صورت با خطر دستگیر شدن مواجه خواهند شد یا سرنوشتی شبیه به آن جوان پیدا خواهند کرد. آن پیراهن خونین آلت جرم من شد. تصویر آن در همه جای دنیا چرخید و من را در مقابل قاضی قرار داد که گفت: “با این عکس حکم اعدامت را امضا کردی”.

این اتفاق در  ژوئیه ده سال پیش افتاد، همان هجده تیر که از آن بعنوان اولین شورش دانشجویی علیه حکومت جمهوری اسلامی از آن یاد می شود. امروز احمد باطبی 32 ساله است و در واشنکتن زندگی می کند. به دلیل آن عکس، هشت سال زندانی شد، رنج حضور در دو اعدام نمایشی را تجربه کرد، شکنجه شد و کتک خورد. سال گذشته با استفاده از مرخصی درمانی از زندان بیرون آمد و دیگر به آنجا بازنگشت، او ر جریان یک فرار هیجان انگیز با ماشین از مرد عراق عبور کرد. امروز از طریق موبایل از واشنگتن به ایل جورناله تفاوت بین جنبش ده سال پیش و موج سبز موسوی را توضیح می دهد.”

“بزرگترین تفاوت آن در ماهیت آن است. در سال1999 این فقط دانشجویان بودند که در مقابل رژیم ایستاده بودند و امروز همه ایرانیان مورد بی حرمتی قرار گرفته اند. در سال 1999 نمی شد تمام حکومت را زیر سوال برد زیرا رئیس جمهور حکومت خاتمی بود و در نهایت می شد خواستار توبیخ مقصرین خشونت در مورد دانشجویان شد. امروز همه رژیم به دلیل دزدیدن رای و سرکوب مردم مقصر است. به همین دلیل شورش بزرگتر است و هر روز گسترش می یابد. امروز به دادگاه کشیده شدن چندد فرمانده نیروی انتظامی با چند بسیجی  مردم را راضی نمی کند. امروز مردم فریاد می زنند: “مرگ بر دیکتاتور”. ده سال پیش هیچ کس در رویایش هم چنین چیزی را نمی دید”.

 

چه تفاوتی است میان جوانان امروز و جوانان آن روز؟

“آگاهی بیشتر. ما در شرایط خوبی نبودیم، ما به دنبال تغییر بودیم اما هیچ کس نمی دانست که ایا دلایل دوستانش هم مثل خود اوست یا نه. امروز با وجود اینترنت و تلویزیون های ماهواره ای همه به یک هدف مشترک رسیده اند، آنها یک دشمن مشترک دارند و از او بعنوان کسی که رایشان را دزده است و در انتخابات تقلب کرده است، یاد می کنند”.

 

آیا رئیس جمهور سابق، رفسنجانی، می تواند تغییر ایجاد کند؟

“رفسنجانی مردی قابل و تواناست، اما مردم همان سیستم است ودر بسیاری از اشتباهات سی سال گذشته ، نقش داشته است.تغییر اساسی با محدود شدن نقش مذهب در سیاست بوجود می آید و این در مورد ایران معنایش تغییر ماهیت سیستم حکومت است.”

 

آیا میر حسین موسوی و این نسل جدید مخالفان موفق خواهند شد؟

“اگر مجامع بین المللی به آنان کمک بکنند. آنها باید وارد بازی بشوند و حمایت دیپلماتیک خود را نشان بدهند. آنها نباید محمود احمدی نژاد را بعنوان رئیس جمهور ایران بشناسند زیرا انتخاب شدن او حاصل یک کودتا بود”.

 

مرگ ندا چه احساسی را در شما ایجاد کرد؟

در نه سالگی شاهد سنگسار یک مرد بودم سالها از تصور آن نمی توانستم بخوابم. مرگ ندا یک کابوس جدید است. از تصور آن حالت تهوع به من دست می دهد و ماه ها تصویرش در ذهنم می ماند.

منبع: ایل جورناله 26 ژوئن

www.ilgiornale.it/a.pic1