جمع مستان

نویسنده
بهاره خسروی

تازه های اهالی فرهنگ

سیمین خبر نداشت…..

 

 

جمال میر صادقی : چهار کتاب در انتظار مجوز

جمال میر صادقی اعلام کرد که چهار کتابش با عناوین “سپیده دمان”، “پیشکسوتان داستان کوتاه جهان”، “زنان داستان نویس نسل سوم” و “راهنمای رمان نویسی” در وزارت ارشاد منتظر دریافت مجوز چاپ است.

جمال میر صادقی در گفتگو با مهر درباره کتاب زنان داستان نویس نسل سوم گفت: از میان 90 نویسنده زن 66 نفر را انتخاب کردم و در کنار داستان‌هایشان تفسیری برای هر کدام نوشته‌ام.

وی اظهار کرد: این کتاب در 741 صفحه گردآوری شده  و با تفسیر و نمونه داستانها همراه است که  انتشارات مروارید به دنبال مجوز انتشار آن است.

میر صادقی ادامه داد: کتاب “راهنمای رمان نویسی” برای نخستین بار در ایران نگارش شده و چگونگی نوشتن رمان و شخصیت‌سازی به طور کامل در آن آورده شده است.این کتاب پس از دریافت مجوز توسط نشر سخن منتشر می‌شود.

نویسنده کتاب “دندان گرگ” با اشاره به اینکه دو سال  وقت  برای نگارش این کتاب گذاشته‌است، اضافه کرد: تاکنون در مورد راهنمای رمان نویسی کتابی نگارش نشده است. این کتاب در 740 صفحه گردآوری شده است.

وی همچنین درباره کتاب “سپید دمان” نیز گفت: این کتاب برگزیده سه کتاب “مسافرهای شب”، “چشم های من خسته” و”شب‌های تماشا و گریز” من بوده است که پیش از انقلاب منتشر شده اند.

میر صادقی افزود: این کتاب‌را با اصلاحات لازم به وزارت ارشاد فرستادم و 5 داستان از آن حذف شد اما هنوز هم منتظر مجوز انتشار است.

نویسنده کتاب “دختری با ریسمان نقره‌ای “درباره چاپ دوم کتاب “پیشکسوتان داستان کوتاه جهان” تصریح کرد: این کتاب سال‌ها پیش از سوی نشر مروارید منتشر شده بود و برای دریافت مجوز چاپ دوم اقدام کرده‌ایم.

میر صادقی همچنین درباره رمان “آسمان رنگ رنگ” نیز گفت: این رمان از سوی ارشاد بازگشت داده شده و نیاز به اصلاح دارد.

این نویسنده همچنین از نگارش رمان تازه خود با عنوان “پیش از آن که خبر شوی، عاشق شده ای” خبر داد و افزود: مضمون این رمان عاشقانه است و با فضای معاصر، همخوانی دارد.

 

 

علیرضا سجاد پور : بی خبری از فیلمنامه تازه جعفر پناهی

علیرضا سجاد پور، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی در پاسخ به ایسنا درباره ‌جعفر پناهی و فیلمنامه‌ای که برای یک کار ویدئویی به وزارت ارشاد فرستاده، گفته است: “هنوز در این زمینه چیزی به دست ما نرسیده و موضوع زمانی برای ما رسمی می‌شود که پرونده‌ای در دست داشته باشیم، در غیر این صورت اخبار و گفته‌ها ملاک کار ما نیست.” سجادپور درباره وضعیت اکران فیلم “آتشکار” ساخته محسن امیریوسفی نیز گفته است: “نسخه اکران فیلم فرق چندانی با نسخه جشنواره‌ای آن نخواهد داشت و فقط شورای مربوط برای آماده شدن این کار به منظور اکران پیشنهادهایی را ارائه کرده‌اند که کارگردان محترم فیلم کاملا همکاری کرد و اکنون مساله خاصی وجود ندارد. البته اکران این فیلم به صورت محدود خواهد بود و برای آن محدودیت‌های سنی و جغرافیایی اعمال خواهد شد که محدودیت‌ سنی آن در تمام تبلیغات هم اعلام می‌شود.”

 

 

حافظ موسوی: مراسم تجلیل در موسسه کارنامه

از حافظ موسوی روز اول دی با حضور محمود دولت‌آبادی، سیمین بهبهانی، آیدا سرکیسیان، جواد مجابی، شمس لنگرودی، سیدعلی صالحی، شهاب مقربین، ایران درودی، فرزانه طاهری، محمد صنعتی و بابک احمدی تجلیل می‌شود.

عصر روز چهارشنبه(اول دی)، ساعت 4، مراسم بزرگداشت حافظ موسوی، شاعر و منتقد، در محل موسسه‌ی کارنامه برگزار می‌شود.

در این جلسه، جواد مجابی و نگار اسکندفر سخنرانی خواهند کرد. حافظ موسوی نیز به قرائت آثارش می‌نشیند و سپس گروهی از شاعران ادوار مختلف کارگاه کارنامه ازجمله ه. هاتف، سعدی گل‌بیانی، کتایون ریزخراطی، اهورا گودرزی، بابک خوشجان و چند تن دیگر شعرخوانی خواهند کرد.

به گزارش ایلنا، در این جلسه جمعی از شاعران، نویسندگان و هنرمندان ازجمله محمود دولت‌آبادی، سیمین بهبهانی، آیدا سرکیسیان، جواد مجابی، شمس لنگرودی، سیدعلی صالحی، شهاب مقربین، ایران درودی، فرزانه طاهری، محمد صنعتی، بابک احمدی، نگار اسکندرفر، رضا چایچی، گروس عبدالملکیان و حمیدرضا آتش‌برآب حضور خواهند داشت.

گفتنی است اخیرا موسسه‌ی کارنامه به آدرس خیابان ولیعصر - نرسیده به تجریش - روبروی پمپ بنزین باغ فردوس- کوچه افراز- کوچه انوش- پلاک 5 – منتقل شده است.

 

 

شمس لنگرودی: نمایش 30 پرتره در 60 سالگی شاعر

نمایشگاهی از 30 عکس - نقش از محمد شمس لنگرودی شاعر پیشکسوت در 60 سالگی او روز جمعه 3 دی ماه در نگارخانه “آشیان نقش و مهر ” برپا می‌شود.

علی محمد مسیحا شاعر و عکاس با اعلام این خبر به مهر گفت: این عکس‌ها پرتره و در ابعاد 50 ×70 است و بیشتر آنها  در فاصله سال‌های 85 تا 89  وعموماً در محیط زندگی  آقای شمس لنگرودی گرفته شده است.

مسیحا که خود به عنوان یک شاعر هم فعالیت می‌کند، با اشاره به سابقه آشنایی‌اش با شمس لنگرودی، افزود: در طول فعالیت ادبی‌ام با شعرهای او آشنا و سپس به آنها علاقه‌مند شدم و تصمیم گرفتم به پاس تقدیر از این شاعر و به مناسبت 60 سالگی‌اش نمایشگاهی از عکس‌های او برپا کنم.وی به ویژگی این عکس‌ها اشاره کرد و گفت: این عکس‌های پرتره بیشتر عکس - نقش است و در واقع من با استفاده از تکنیک‌های نرم‌افزاری و کامپیوتری سعی کرده‌ام عکس‌ها را به نقاشی نزدیک کنم.این عکاس در عین حال گفت: در هیچ یک از عکس‌ها برخلاف نمایشگاه‌های مشابه شعری از شاعر (شمس لنگرودی) نیست و فعلاً هم قصد فروش آنها را در زمان برپایی نمایشگاه ندارم ولی قصد دارم بعداً آنها در کتابی گرد بیاورم و متناسب با هر یک، شعری  در صفحه پشت هر عکس  درج شود.

به گفته وی این نمایشگاه ساعت 16 روز 3 دی در نگارخانه “آشیان  نقش و مهر” واقع در میدان آرژانتین، خیابان بخارست، خیابان 18، بن بست گل محمدی، پلاک 4 افتتاح می‌شود ولی بازدید برای عموم آن از 4 تا 7 دی از ساعت 16 تا 19 خواهد بود.

شمس لنگرودی اولین مجموعه شعر خود را در سال 1355 منتشر کرد اما در دهه 60 بود که به عنوان شاعر معرفی شد. برخی از آثار او عبارتند از: مجموعه شعرهای رفتار تشنگی، در مهتابی دنیا، خاکستر و بانو، جشن ناپیدا، قصیده لبخند چاک چاک، نت‌هایی برای بلبل چوبی، 53 ترانه عاشقانه، باغبان جهنم، ملاح خیابان‌ها، توفانی پنهان شده در نسیم (گزیده شعرها با انتخاب بهاء‌الدین مرشدی) و رمان رژه بر خاک پوک.

 تاریخ تحلیلی شعر نو و گردباد شور جنون نیز از جمله آثار  پژوهشی این شاعر و  محقق به شمار می رود.

 

عباس‌ نعلبندیان : شناخت‌نامه ا‌ی به همت جواد عاطفه

به گفته‌ی جواد عاطفه، شناخت‌نامه‌ی عباس نعلبندیان نمایش‌نامه‌نویس دهه‌ی چهل که آثار متفاوتی را در حوزه‌ی ادبیات نمایشی خلق کرده است در مرحله‌ی پایانی تالیف قرار دارد و تا کنون حجم آن به هزار صفحه رسیده است و انتظار می‌رود در دو مجلد منتشر شود.

او تصریح کرد: سعی‌ کرده‌ام در این شناخت‌نامه روایتی واقعی و صادق از عباس نعلبندیان داشته باشم، برای همین از دست‌نوشته‌ها، خاطره‌هایی که وی نوشته است و هم‌چنین نامه‌های او به دوستان و بستگانش در شناخت‌نامه بهره برده‌ام.

عاطفه یادآور شد که بخش دیگر شناخت‌نامه‌ی نعلبندیان به نقد و نظرهای دیگران درباره‌ی این نمایش‌نویس اختصاص دارد که در این بخش دیدگاه‌های محمود دولت‌آبادی، جواد مجابی، آیدین آغداشلو، فردوس کاویان، محمد محمد‌علی، آربی آوانسیان، ناصر زارعتی، داوود رشیدی، دست‌خط‌هایی از احمد شاملو، انجوی شیرازی و مسعود فرازد ارائه شده است و سرجمع دراین بخش از شناخت‌نامه پنجاه و چند نفر از اهالی فرهنگ و ادبیات دیدگاه‌شان را درباره‌ی آثار و شخصیت عباس نعلبندیان عنوان کرده‌اند.

وی متذکر شد بخش دیگری از این اثر به ارائه گفت‌وگو‌های مهم این نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس طی 15 سال اختصاص دارد که مخاطب از رهگذر آن می‌تواند به نگاه روشنی از وی برسد. همچنین در این اثر نخستین داستان و آخرین اثر داستانی که از او به ترتیب در سال‌های 45 و 68 منتشر شده ارائه شده است.

وی تحلیل و بررسی آثار نعلبندیان را از دیگر بخش‌های این شناخت‌نامه معرفی‌ کرد و گفت: ارائه‌ی آلبومی از عکس‌ها و اسناد و تصاویر دست‌نوشته‌ها بخش‌های دیگری از کتاب هستند.

عباس نعلبندیان سال 1326 در تهران به دنیا آمد و از 18 سالگی شروع به نوشتن کرد، وی با نگارش نمایش نامه‌ی “پژوهشی ژرف و سترگ در سنگواره‌های قرن بیست و پنجم زمین‌شناسی یا چهاردهم، بیستم فرقی نمی‌کند” جایزه اول مسابقه نمایشنامه نویسی نسل جوان را از آن خود کرد و با این نمایش‌نامه به شهرت رسید.نعلبندیان در چهل‌ و دو سالگی اقدام به خودکشی کرد و پس از یک هفته درگذشت. از جمله نمایش‌نامه‌های وی می‌توان به “اگر فاوست یک کم معرفت به خرج داده بود”، “سندلی کنار پنجره بگذاریم و بنشینیم و به شب دراز و تاریک خاموش سرد بیابان نگاه کنیم”، “ناگهان هذا حبیب الله مات فی حب‌الله هذا قتیل‌الله مات بسیف‌الله‌”، “قصه غریب سفر شاد شین شنگول به دیار آدم کشان و امردان و جذامیان و دزدان و دیوانگان و روسپیان و کاف کشان”، “پوف”، “هرامسا” اشاره کرد.

 

 

سید‌علی‌صالحی: انتشار دفتر شعر تازه

“ما نباید بمیریم، رویاها بی‌مادر می‌شوند.” نام آخرین مجموعه شعر سیدعلی صالحی‌ست که پس از دفتر “انیس… آخر همین هفته می‌آید.” توسط انتشارات نگاه منتشر شد.

“ما نباید بمیریم، رویاها بی‌مادر می‌شوند.” تازه‌ترین دفتر شعر سید علی صالحی منتشر شد. این مجموعه شعر از سوی موسسه انتشاراتی نگاه مهیا شد و روز شنبه چهارم دی ماه در سراسر ایران توزیع خواهد شد.

سید علی صالحی در گفتگو با ایلنا افزود: معطل ماندن این کتاب در مسیر مجوز و مجوز دوباره، باعث شده یادم برود کلاً چند صفحه است، اما این کتاب، شامل شعرهایی است که بعد از دفتر “انیس… آخر همین هفته می‌آید” سروده شده‌اند.

صالحی گفت: پیش از این دفتر، مجموعه شعر ـ ردپای برف ـ ازسوی ناشر به ارشاد سپرده شده، اما هنوز از پروانه چاپ و نشر و مجوزات لازمه ازسوی دایره کتاب ارشاد خبری نشده است. البته که حوصله ما زیاد است و این گیر و گرفت‌ها ما را از ادامه خلاقیت نومید نخواهد کرد. بالاخره این مجموعه شعر نیز اجازه خواهد گرفت.

وی همچنین خبر داد: مجموعه اشعار صالحی (کل دیوان ـ جلد اول ـ هزار صفحه) هم از سوی انتشارات نگاه به چاپ چهارم رسیده است و به بازار کتاب آمده است.

 

 

اصغر الهی: انتشار مجموعه داستان “حکایت عشق و عاشقی ما”

این مجموعه‌ی داستان با نام “حکایت عشق و عاشقی ما” دربرگیرنده‌ی 9 داستان است که به گفته‌ی این داستان‌نویس و روان‌پزشک، برخلاف سایر آثارش، فضایی روان‌شناختی ندارد و داستان‌ها به تعبیر نویسنده، فضایی عادی دارند.

“حکایت عشق و عاشقی ما” از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

قبل از این کتاب، آخرین اثری که از الهی منتشر شد، رمان “سالمرگی” بود که در هفتمین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی هوشنگ گلشیری به عنوان رمان برگزیده انتخاب شد. پس از آن اثری از الهی منتشر نشده بود و به گفته‌ی او، اجازه‌ی تجدید چاپ “سالمرگی” هم داده نشد.

او پیش‌تر در توضیحی گفته بود که مشغول بازنویسی رمان‌های “قیامت” و “زن اول” است که سال‌ها پیش آن‌ها را تألیف کرده است. همچنین کتاب “دانش‌نامه‌ی روان‌پزشکی و روان‌شناسی” را به همراه شکرالله عبدالله‌زاده و مجتبا انسان‌منش تألیف کرده و برای دریافت مجوز نشر ارسال کرده است. از سویی مجموعه‌ی داستان کوتاه “در راه” و رمان “دخترکی با چشم‌های سبز مشوش” از دیگر آثار این نویسنده است که از مدت‌ها پیش در انتظار دریافت مجوزند.

اصغر الهی همچنین رمان “به نام فصول” و مجموعه‌ی داستان “ما این‌ایم” را تالیف کرده؛ اما هنوز به چاپ نسپرده است. “ما این‌ایم” مجموعه‌ی 10 داستان کوتاه است که تمی اجتماعی دارند و داستان‌ها به روایت حوادثی مشغول‌اند که برای مردم یک روستا اتفاق می‌افتند.

اصغر الهی که متولد تیرماه 1323 در مشهد است، آثاری چون مجموعه داستان‌های “بازی”، “قصه شیرین ملا”، “قصه‌های پاییزی”، “دیگر سیاوشی نمانده” و رمان “مادرم بی‌بی جان” را منتشر کرده است.

 

هانیبال الخاص: پخش فیلم مستند در خانه سینما

فیلم مستند “هانیبال الخاص” به تهیه کنندگی احمد زاهدی، سینا یوسف نژاد و کارگردانی سینا یوسف نژاد ساخته شده است

فیلم مستند “هانیبال الخاص” در جلسه آینده نمایش هفتگی انجمن مستندسازان سینمای ایران به نمایش درمی آید.

به گزارش ایلنا این مستند به زندگی و آثار زنده‏یاد هانیبال الخاص، نویسنده، شاعر و نقاش معاصر می‏پردازد. در این مستند ضمن گفت‏وگو با زنده‏یاد الخاص، جمعی از نویسندگان، شاعران و نقاشان معاصر مانند محمود دولت آبادی، محمد جواد خردمند، حسن صانعی، فرزانه آقایی پور، محمدعلی عمویی، احمد وکیلی، رضا بانگیز، رضا هدایت، نیلوفر قادری نژاد، ترانه صادقیان، شاهین چرمی و هادی ضیاءالدینی و… درباره‏ی آثار و شیوه‏ی آموزش الخاص به اظهار نظر می پردازند.

مستند “ هانیبال الخاص” روز دوشنبه 29 آذر ماه، ساعت 17:30 در سالن نمایش خانه سینما، به نمایش درمی‏آید. پس از نمایش هم، نشست پرسش و پاسخ با حضور عوامل فیلم برگزار خواهد شد.

طرح و کارگردانی: سینا یوسف نژاد، تصویر: احمد زاهدی، تدوین: وحید صادقی صفت، تولید و تدارکات: جهانگیر الوندی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: نیوشا جی ناک، دستیار تهیه: سمیرا مرادی، تهیه کنندگان: احمد زاهدی، سینا یوسف نژاد.

نمایش هفتگی انجمن مستندسازان سینمای ایران، روزهای دوشنبه در خانه سینما، واقع در خیابان بهار جنوبی، کوچه سمنان، پلاک 23، برگزار می شود.