دوست صمیمی رابرت موگابه

نویسنده

» مقاله ای از اکونومیست

در حالی که رهبران غرب در پی یافتن راهی هستند تا ایران را از دسترسی به بمب اتم بازدارند، محمود احمدی نژاد روز 3 ماه مه قدم به دهان شیر گذاشت و در کنفرانس توافقنامه منع تولید سلاح اتمی سازمان ملل که هر پنج سال یک بار برگزار می شود شرکت کرد. وی در این کنفرانس با اعلام اینکه این توافقنامه شکست خورده است، آن را به سخره گرفت.وی گفت که کشورهای جهان بجای حمله به کشور هایی مثل ایران که بمب اتم ندارند، باید خود را از شر سلاح های اتمی موجود راحت کنند. ایران از اینکه در بخشی از این تلاش سهیم است، خوشنود است.

در حالیکه آقای احمدی نژاد درحال صحبت در مورد حمایت سیا و صهیونیست ها از شبکه های تروریستی بود، اعضای هیئت های شرکت کننده در کنفرانس، جلسه را ترک کردند. اما او همچنان در مورد دوگانگی نظامی صحبت می کرد که به ابرقدرت ها اجازه داشتن سلاح اتمی می دهد و کشور های ضعیف تر را از آن محروم می کند.وی همچنین در تلوزیون دولتی آمریکا در مورد این موضوع حرف زد که اگرچه آمریکا و روسیه اخیرا توافق کرده اند که سلاح موشکی خود را کاهش بدهند، با این حال اجازه نداده اند که بازرسان بی طرف این اقدامشان را تایید بکند.

آقای احمدی نژاد بطور خاص تلاش می کرد تا تلاش آمریکا و دیگر کشور های غربی را که قصد دارند دیپلماسی جهانی را متقاعد کنند که به دور جدید تحریم های سازمان ملل رای بدهند، خنثی کند. او با حرارت زیاد تلاش می کرد تا محبت برخی از اعضای شورای توافقنانه منع تولید سلاح اتمی را جلب کند، کشورهایی مثل اطریش، بوسنی، برزیل، لبنان، ترکیه و اوگاندا. او اخیرا برای جلب محبت موگابه تا زیمبابوه هم رفته است. در سال های اخیر او به قاره آفریقا سفر کرده است و از کشورهای گامبیا، کنیا، سنگال و اوگاندا بازدید کرده است و پیشنهادات نفتی چرب و نرمی به آنها داده است که به سختی می شود از آن صرفنظر کرد. وی همچنین از کیم یونگ ایل، رئیس جمهور کره شمالی دعوت کرده است که به ایران بیاید.

برخی از دولت ها مثل ترکیه و برزیل حمایتشان را از حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای اعلام کرده اند. او رابطه صمیمانه ای با هوگو چاوز دارد و او را “برادر دلیر من” می خواند که “ که همچون کوه در برابر امپریالست های استبدادگر ایستاده است”. وی همچنین به بولیوی رفته است و رئیس جمهور پوپولیست این کشور، اوو مورالس را در آغوش گرفته است.

هنوز مشخص نیست که آقای احمدی نژاد دوستان جدیدی پیدا کرده باشد. در حال حاضر برزیل قصد دارد تا در دعوای اتمی ایران نقش میانجی داشته باشد و رئیس جمهور این کشور، لوئیز ایناسو لولا دا سیلوا قرار است ماه آینده از ایران بازدید کند. اما ایران هنوز به پیشنهاد برزیل مبنی بر انبار کردن سوخت اتمی ایران در این کشور که بخشی از تلاش برای یافتن راه حلی برای مناقشه اتمی ایران بود،جواب مشخصی نداده است. وزاری امور خارجه اطریش و بوسنی هم بعد از ملاقات با همتای ایرانی شان بار دیگر حمایتشان را از تحریم های جدید ابراز داشتند. آقای موگابه در کنار احمدی نژلد با خوشحالی روبه دوربین ها دست تکان می داد اما مورگان چنگیرای نخست وزیر، احمدی نژاد را خشونت طلب، پایمال کننده حقوق بشر و اعدام کننده مخالفان نامیده است.

کشورهای کوچک عرب  خلیج فارس، بعد از تکرار مانورهای نظامی ایران و مانور نیروی دریایی این کشور، نگران شده اند و به همین دلیل دارند خودشان را به تجهیزات گران قیمت و جدید مجهز می کنند. کویت اخیرا گفته است که بزودی از یک جاسوس که با شبکه ای ایرانی در ارتباط است، بازجویی خواهد کرد. ضمن اینکه سرکوب دائمی مخالفان دولت توسط احمدی نژاد چهره دولت ایران را بخصوص در خاورمیانه خراب کرده است. دولتی که ادعای استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی را دارد اخیرا یکی از رهبران سابق این کشور، محمد خاتمی، که قصد شرکت در کنفرانس هیروشیما را داشت، ممنوع الخروج کرد.

 

منبع: اکونومیست 6 مه