مرتضوی از آمرین جنایت کهریزک است

نویسنده
نازنین کامدار

» پدران سه تن از جان باختگان:

پدران سه قربانی بازداشتگاه کهریزک در گفت و گو با نشریه پنجره، از سه قاضی به عنوان آمران این جنایت نام بردند. در این میان، علی کامرانی، پدر محمد کامرانی هم به همراه سایت تابناک، نام یکی از این سه قاضی را فاش کرده اند:سعید مرتضوی.

روز گذشته مصاحبه ای با پدر سه قربانی جنایتگاه کهریزک در رسانه های داخلی ایران منتشر شد که طی آن، این پدران از “نقش آمران جنایت کهریزک” سخن گفته و بر ضرورت رسیدگی به پرونده فضات جنایت کهریزک تاکید کرده اند. هر یک از این پدران در گفت وگوهای جداگانه خود، ابعاد جدیدی از پرونده جنایت کهریزک از جمله نقش سه قاضی به عنوان آمران، دخالت های پشت پرده در مسدود کردن پرونده آمران و بی توجهی قوه قضاییه به مطالبات خانواده قربانیان خبر داده اند.

بنا به نوشته سایت راستگرای جهان نیوز، نشریه پنجره که به محافل محافظه کار منتقد دولت و از جمله علیرضا زاکانی و احمد توکلی نزدیک است به نقل از پدر محسن روح الامینی نوشته: “دادگاهی که در اواخر سال گذشته و اوایل امسال تشکیل شد، یک دادگاه برای رسیدگی به پرونده تعدادی از متهمان است و قرار است دادگاه های دیگری برای رسیدگی به پرونده عاملان و آمرین و مقصران اصلی حادثه تشکیل شود. کسانی‎که در اعزام نابخشودنی افراد به کهریزک نقش داشتند، افرادی که دستور انتقال را صادر کردند و مأمورانی که به اذیت و آزار زندانیان پرداختند، همه در گروه عاملان و آمرین حادثه کهریزک هستند. بخشی از این افراد در بدنه نیروی انتظامی و بخشی دیگر در قضات هستند که باید در دادگاههای بعدی در برابر قانون قرارگیرند”.

وی با انتقاد از قوه قضاییه می افزاید: “اولین درخواست ما از قوه‎ قضاییه این بود که قاضی پرونده با ابلاغ ویژه و ثابت باشد که از به وجود آمدن مشکلات احتمالی در روند رسیدگی جلوگیری شود، اما متأسفانه تا به امروز این درخواست با گذشت یک‎سال هنوز اجرایی نشده است و حتی در بخش‎هایی از پرونده، احتمال رسیدگی ناقص وجود دارد. درحال حاضر در سازمان قضایی نیروهای مسلح و قوه قضائیه هزاران صفحه پرونده با جزییات فراوان باقی مانده که به‎طور طبیعی باید به این پرونده‌ها به‌صورت متمرکز رسیدگی شود”.

وی که پیش از این در گفت و گو با تابناک خواستار استعفای سعید مرتضوی شده بود و پیش از این به علت حضور حسین فدایی، یکی از آمران جنایتگاه کهریزک، در حزب “جمعیت ایثارگران” از این مجموعه استعفاء داده، تاکید کرده است:” افرادی که در این جنایت مسئولیت بالاتری داشتند، باید پاسخگو باشند. حداقل انتظار از مسئولان این فاجعه، قبول مسئولیت، استعفا و تنبیه مقصران است، همان‎ رفتاری که فرمانده ناجا در مورد مسئولان بازداشتگاه در اوایل کار انجام داد و هم‎اکنون رسیدگی قضایی نسبت به این عوامل در دست اقدام است”.

علی کامرانی، پدر محمد کامرانی، یکی دیگر از قربانیان جنایت کهریزک اما با صراحت بیشتری درباره آمران جنایت کهریزک سخن گفته است: “از نظر ما  این تیری است که ر‎ها شده و دیر یا زود بر سینه جنایتکار و جانیان اصلی خواهد خورد لذا مسئولان قوه قضاییه و آقای سعید مرتضوی، دادستان وقت که دستور انتقال این جوانان مظلوم به کهریزک را دادند، پاسخگوی اصلی ما هستند”.

وی افزوده: “احکامی که در دادگاه صادر شده می‎توانست شامل حال دیگران و در حقیقت آمرین اصلی این ماجرا باشد. نه تنها خانواده کامرانی بلکه خانواده‎‎های دیگر قربانیان کهریزک هم به اعدام شخص و یا فردی خاص معتقد نیستند و تنها به‎دنبال روشن شدن حقایق پنهان این پرونده هستند و باز هم تأکید می‎کنم که عاملین اصلی این پرونده باید مشخص و به مردم و خانواده‎‎های قربانیان معرفی شوند و این افراد باید در برابر قانون قرار گیرند”.

علی جوادی فر، پدر امیر جوادی فر یکی دیگر از قربانیان جنایت کهریزک نیز گفته است: “آنچه را که من و پدران جان‎باختگان روح‎الامینی و کامرانی در شکایت‎نامه خود نوشتیم، متأسفانه محقق نشده است. ما نه تنها در متن شکایت ارائه شده به قوه قضاییه، بلکه در دیدار‎های خود با مقام معظم رهبری و مسئولان قوه قضاییه خواهان برخورد قاطع و محاکمه عاملین و آمرین اصلی این ماجرا بودیم که تا به امروز این موضوع تحقق نیافته است”.

وی نیز از تغییر قاضی پرونده ابراز نارضایتی کرده و افزوده: “من به‎همراه آقایان روح‎الامینی و کامرانی در آخرین دیدار حضوری با مقامات قوه قضائیه در ساختمان اصلی این قوه، برای رییس و مسئولان کشوری نوشتیم که بهتر است قاضی پرونده جا‎به‎جا نشود، چراکه قاضی پرونده از ابتدا با پرونده همراه بوده و بهتر می‎تواند در مراحل و جزییات آن نظر دهد. عزم قوه قضاییه طبق دستوری که رهبری داده بودند خوب بوده و امیدوارم که بهتر هم خواهد شد”.

 

تابناک و مرتضوی

در کنار مصاحبه پدران سه تن از قربانیان جنایتگاه کهریزک، سایت تابناک، نزدیک به محسن رضایی نیز در گزارشی به بهانه این گفت و گو ها از سعید مرتضوی به عنوان یکی از آمرین جنایت کهریزک نام برده و در ذیل عنوان “دادستان وقت تهران در‎باره وضعیت کهریزک قبول مسئولیت کرده بود!” نوشته است: “در پی طرح شکایتی (چند هفته پیش) علیه سعید مرتضوی دادستان وقت تهران، در یکی از شعب دادسرای کارکنان دولت، برای این پرونده قرار منع تعقیب صادر شده است. این قرار منع تعقیب، مورد اعتراض شاکی ـ پدر مرحوم محمد کامرانی ـ قرار گرفته و با اراِیه مدارکی تازه از سوی شاکیان در هفته گذشته، در شعبه‌ای دیگر از دادگاه عمومی تهران در دست رسیدگی است. عمده محورهای این شکایت بر مجهول بودن وضعیت بازداشتگاه کهریزک از سال 86 تاکنون، مطرح‌سازی بحث بیماری مننژیت و تشکیک در تناسب قرار تأمین با جرم، مبتنی است”.

این سایت در گزارش دیگری با عنوان “برگی تازه”، به تناقض های موجود در ادعاهای سعید مرتضوی  پرداخته و نوشته است: “سعید مرتضوسی در جوابیه ای که ماه گذشته برای نشریه پنجره فرستاده مدعی شده بود که ‌قبل از اعزام ‌۱۴۷ نفر متهم مورد اشاره به بازداشتگاه کهریزک، او پس از شرکت در جلسه صبح روز جمعه مورخ ‌۱۹/۴/۸۸ کمیته سیاسی و امنیتی شورای‌عالی امنیت ملی و طرح موضوع در جلسه مذکور با معاونت امنیت دادسرای تهران و قاضی رسیدگی کننده تماس گرفته و تأکید کرده با بررسی دقیق پروند‌ه‌ها تنها افرادی که در زمره اراذل و اوباش هستند تا زمان تدارک جا در اوین به صورت موقت می‌توانند به بازداشتگاه کهریزک اعزام نمایند و چنانچه افراد تحصیل کرده یا دانشجو در بین بازداشت شدگان باشد، به هیچ وجه به بازداشتگاه کهریزک اعزام نشوند”.

تابناک در ادامه این سخنان مرتضوی را مغایر با اظهارات محسنی اژه ای دانسته که ماه گذشته در گفت و گو با پایگاه خبری آیت الله خامنه ای گفته است: “من یادم هست که 19 تیر 1388 [یعنی ساعاتی پس از حضور بازداشت شدگان در کهریزک] یکی از مسئولان دفتر آقا تماس گرفتند که این افرادی را که الان در کهریزک هستند، حتما بگویید به جایی به غیر از کهریزک منتقل کنند. اتفاقا ما همان شب جلسه داشتیم. آن زمان دادستان وقت تهران، برخی از افراد دیگر در وزارت اطلاعات و غیره بودند که در دفتر من جلسه داشتیم. من هم چون در آن جلسه با آن آقایان صحبت کرده و خواستار این بودم که دادستان تهران آنها را هر چه زودتر منتقل کند و از آنجا ببرد و آنها هم قول داده بودند که ما این کارها را می‌کنیم، به همین دلیل، به فردی که از طرف آقا تماس گرفته بودند، اطمینان دادم و گفتم که جلسه، پایان یافته و اینها قول دادند که حتما همین امشب همه این‎ها را منتقل می‌کنند”.

تابناک تناقض های موجود میان سخنان اژه و مرتضوی را دلیل روشنی برای تعیین نقش آمریت در جنایت کهریزک دانسته است.

سایت قلم نیوز، یک سایت دیگر نزدیک به محافظه کاران نیز نام قاضی حداد را به عنوان دیگر متهم جنایت کهریزک معرفی کرده و آورده است: “دستگاه قضائی برای مرتضوی و حداد به جرم مشارکت در حادثه کهریزک حکم تعلیق فعالیت را صادر نموده اما هنوز هیچ اطلاع رسانی روشنی در این زمینه صورت نگرفته است و مردم و رسانه ها نمی دانند که این احکام با توجه به کدام تخلف و یا قصور و تقصیری صادر شده است”.

هنوز نامی از قاضی سوم جنایتگاه کهریزک مطرح نشده است.
گفتنی است که رسانه های محافظه کار می کوشند قربانیان جنایت کهریزک را تنها سه تن اعلام کنند. این درحالی است که بنا به گزارش نهاد های مستقل حقوق بشری و به استناد اظهارات برخی از شاهدان عینی و خانواده ها، تعداد قربانیان جنایت بیشتر از سه تن بوده است.
رامین قهرمانی و احمد نجاتی کارگر، از جمله قربانیان قطعی جنایتگاه کهریزک هستند که صحت جان باختن آنان در شکنجه گاه کهریزک به تایید عبدالحسین روح الامینی نیز رسیده است.
علاوه بر این سال گذشته، دکتر رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه شکنجه گاه کهریزک به شکل مرموزی به قتل رسید.