دادستان: کار کوچکی بود در کره

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» در پی آزار جنسی دختر کره ای در بازیهای آسیایی اینچه ئون

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، در گفت و گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) با اشاره به آزار جنسی دختر مددکار اهل کره جنوبی توسط مدیرتدارکات تیم ملی فوتبال امید در بازیهای ۲۰۱۴ اینچه ئون اظهار کرد که کار نماینده ورزش جمهوری اسلامی کوچک بود، اما وزارت ورزش باید او را معرفی کند تا با او برخورد شود. اقای دولت آبادی در حالی خواهان معرفی او از سوی وزارت ورزش شده که او از سوی رسانه های داخلی کاملا مطرح شده است.

پیش از آغاز رسمی بازیهای آسیایی ۲۰۱۴ در شهر اینچه ئون کره جنوبی، فوتبال ایران در زمین فوتبال و به ویژه در حاشیه آن یکی از سیاه ترین روزهای تاریخ خود را تجریه کرد. امیدهای زیر ۲۲ سال تیم ملی امید در زمین با نتیجه سنگین چهار بر یک مغلوب تیم ضعیف ویتنام شدند و در حاشیه آن آزار جنسی یک دختر مددکار کره ای، مورد آزار جنسی مدیرتدارکات تیم ایران قرار گرفت تا با شکایت این دختر داوطلب در خدمت تیم امید به پلیس کره، مسوول ۳۸ ساله تیم ملی از اردوی بازیهای آسیایی اخراج و دادگاهی شود.

علی کفاشیان (رییس فدراسیون فوتبال ایران) بی درنگ یکی از معاونانش (آیت اللهی) را سرپرست تیم ایران کرد و خود برای پایان دادن این ماجرا رهسپار کره شد. پس از بازگشت تیم فوتبال و سپس کاروان ورزشی ایران به تهران، متهم ممنوع الخروج شده هم به حکم دادگاه از کره اخراج شد.

به گزارش ایلنا، عباس جعفری دولت‌آبادی در مورد ماجرایی که آبروریزانه تر از حذف تیم امید پیش از شروع رسمی بازیها بود، اظهار کرد: “هر چند کاری که صورت گرفته کوچک بود و توسط فرد کوچکی انجام شد. اما ضربه ای که بر چهره فرهنگی کشور خورده، نابخشودنی است.”

این گفته در حالی است که چهره فرهنگی ایران این روزها متحمل ضربه سنگین فرهنگی با ماجرای اسیدپاشی به صورت دختران در اصفهان است، که سعی به لاپوشانی و فرافکنی آن می شود.  

دادستان تهران با اشاره به ماجرای کارت های معافیت غیرقانونی و رویداد در بازیهای آسیایی اینچه ئون، رسانه های ورزشی را تهدید کرد و گفت: “علاوه بر مسایل یاد شده، نظارت خوبی نیز روی مجلات نامناسب ورزشی وجود ندارد.”

عباس جعفری دولت آبادی به ایجاد شعبه ای در دادسرای فرهنگ و رسانه برای رسیدگی به تخلفات حوزه ورزش خبر داد و یادآور شد که موضوع کارتهای غیرقانونی پایان خدمت و یا معافیت از خدمت نظام وظیفه نیز در همین دادسرا مورد رسیدگی قرار می گیرد. این کارتها که به دستور دست اندرکاران رژیم صادر شده و جعلی نیست، از سوی مقامهای قضایی و رسانه های تحت کنترل به عنوان کارتهای جعلی قلمداد شده است. خود دادستان تهران هم در این گفت و گو عنوان جعلی بکار برد و گفت: “امروز شنیدم که وزارت ورزش کار خوبی کرده و تعدادی از ورزشکاران دارای کارت های معافیت جعلی را محروم کرده است که جای تشکر و قدردانی دارد.”