انفجار قم تروریستی بود

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» هشدار درباره امنیت خط لوله انرژی ایران

با گذشت دو ماه از حادثه انفجار مهیب خط لوله گاز در نزدیکی شهر قم، یک مقام جمهوری اسلامی به طور رسمی اعلام کرد این اتفاق یک حادثه “تروریستی” بوده است.

پرویز سروری، رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس روز گذشته با اعلام این خبر، انفجار فوق را کار “گروهک های تروریستی” دانست.این در حالی است که در همان هنگام، مجید بوجارزاده از مسئولان شرکت ملی گاز هم گفته بود: “علت سه انفجار همزمان در خطوط لوله انتقال گاز در منطقه سلفچگان در استان قم، مسائل فنی نبوده است.”

همچنین بامداد روز جمعه 19 فروردین ماه نیز سه رشته خط لوله 56 اینچی انتقال گاز طبیعی ایران در استان قم منفجر شد. این انفجار در 74 کیلومتری جاده دلیجان به قم روی داد.

پرویز سروری اگرچه به طور مشخص گروه خاصی را به عنوان مسئول این حادثه معرفی نکرده اما گفته است که “نیروهای اطلاعاتی و امنیتی با دستگیری تعداد زیادی از عوامل عملیات های تروریستی گروهک پژاک در مرزهای غربی برنامه ریزی جامعی را برای جلوگیری از تکرار این وقایع در دستور کار دارند.”

اهالی شهر قم و مناطق اطراف آن، بامداد روز جمعه 22 بهمن با لرزش شدید خانه ها و صدای مهیبی از خواب پریدند. ساعتی پس از این حادثه، شرکت ملی گاز ایران (منطقه قم) با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد این صدای مهیب در واقع انفجاری بوده که بر اثر آن خط لوله گازرسانی سراسری در منطقه سلفچگان قم دچار حریق گردیده است.

در آن هنگام سایت “آینده” خبر داده بود که به دنبال این انفجار، علاوه بر لرزیدن شیشه‌های ساختمان‌ها و قرمز رنگ شدن آسمان “ذرات معلق زیادی” نیز در هوا قابل مشاهده بوده است.

عکس هایی که از این انفجار در شبکه های اجتماعی اینترنتی و سایت های خبری منتشر شد، نشانگر از ستونی قرمز مایل به نارنجی از دود و آتش بود که تا صدها متر در آسمان بالا رفته بود.

شهروندان قمی در وبلاگ های خود این شعله ها را به صحنه ای مانند “انفجار بمب اتم” تشبیه کردند.

اتفاقی که به نوشته این سایت، مردم قم را به تکاپو انداخت و با وجود آنکه معمولا در صبح زود جمعه بسیاری استراحت می‌کنند، ترددهای گسترده‌ای در این شهر به وجود آورده بود.

محل وقوع این حادثه در حدود 25 کیلومتری غرب شهر قم گزارش شد؛ منطقه ای که فاصله زیادی با تاسیسات غنی سازی اورانیوم فوردو ندارد. این تاسیسات دومین مرکز غنی سازی اورانیوم ایران است که سال گذشته راه اندازی شد.

برابر گزارش های رسمی، در اثر این حادثه  3 خط لوله یک هزار پوندی انتقال گاز منفجر شده اما هیچ‌گونه تلفات جانی به همراه نداشته است.

 

هشدار درباره ناامنی خط انتقال انرژی

رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس هشتم در بحش دیگری از گفت و گوی خود با خبرگزاری “مهر” از تشکیل “جلسه ویژه” کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با وزارت اطلاعات، نفت و نیروی انتظامی برای “بررسی امنیت خطوط انتقال انرژی ایران” خبر داده است.

خاک ایران یکی از بزرگترین ترانزیت های سوخت و دیگر حامل های انرژی در جهان است که سالانه میلیاردها لیتر نفت و گاز از آن عبور می کند و به اروپا و آسیا وارد می شود.

سروری در این رابطه گفته است که “گروهک​های تروریستی با خرابکاری درخط لوله انتقال گاز استان قم به دنبال ایجاد ناامنی در مسیر انتقال انرژی هستند.”

به گفته رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس، “دشمنان انقلاب اسلامی ایران” در راستای “انحراف افکار عمومی ملت ها از تحولات عمیق منطقه” در تلاش هستند “گروهک های تروریستی را جهت عملیات ترور وانفجار در منطقه سازماندهی کنند.”

او در این خصوص توضیح داد که “گروهک های تروریستی با خرابکاری درخط لوله انتقال گاز استان قم به دنبال ایجاد نا امنی در مسیرانتقال انرژی در کشور هستند لذا وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی باید پوشش امنیتی خطوط انتقال انرژی را افزایش دهند.”