ایران از حمله عراق به کمپ اشرف تقدیر کرد

نویسنده

» مقاله ای از سانفرانسیسکو گیت

لارا جیکس

یک دولتمرد  ارشد ایرانی  از مقامات عراقی به دلیل حمله مرگبار به اردوگاه  ایرانیان تبعیدی که دولت ایران آن پناهگاه  تروریست ها می داند، تقدیر کرد.

حمایت تک صدایی ایران در مقابل موج انتفاد های بین المللی از این سرکوب، نشانه دیگری از روابط نزدیک دو کشور همسایه از بعد از سقوط صدام است که آغازگر جنگ هشت ساله بین دو کشور بود.

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران گفت که این حق ارتش عراق بود که به کمپ اشرف واقع در 95 کیلومتری شمال بغداد حمله کند. این اردوگاه میزبان 3400 عضو مجاهدین خلق است که قصدشان سرنگونی رهبران ایران است و ایران آنها را تروریست می داند.

ارتش عراق قبل از طلوع آفتاب و  بعد از اینکه اعضای کمپ، سربازان عراقی را تحریک کردند، به آنان حمله کردند.

صالحی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “طبق قانون اساسی عراق هیچ گروه تروریستی نباید از خاک عراق به عنوان مقر عملیات علیه کشور های همسایه استفاده کند. به همین دلیل این حمله قانونی و لازم بوده و شایسته تقدیر است”.

تعداد کشته شدگان به گفته دو مقام رسمی بیمارستان که نخواستند نامشان فاش شود، 12 نفر اعلام شد. آنها اجازه نداشتند اطلاعاتی در این مورد بدهند. آنها گفتند که 39 نفر دیگر زخمی شده اند.

شاهین قبادی، سخنگوی کمپ اشرف تعداد تلفات را بیشتر اعلام کرد. او گفت که 33 نفر کشته و 325 نفر زخمی شده اند. هیچ راهی برای تایید این خبر وجود ندارد زیرا ارتش عراق اجازه ورود خبرنگاران را به کمپ نمی دهد.

این حمله توسط سازمان ملل، آمریکا و انگلستان محکوم شده است و از دولت عراق خواسته است علیه آنان اقدامی انجام ندهند زیرا آنان توسط مجامع بین المللی پناهنده شناخته می شود.

مارک سی تونر، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت که دولت اوباما از این اقدام ارتش عراق برآشفته است.

آلیستر برت، وزیر امورخارجه انگلستان گفت: “ما عمیقا از کشته و زخمی شدن این افراد، متاسفیم.”

دو سناتور آمریکایی، ایلینا روزلتینن، جمهوریخواه از فلوریدا و هاوارد ال برمن دموکرات از کالیفرنیا در یک بیانیه مشترک اعلام کردند: “ما این اقدام خشونت آمیز را علیه ساکنان اشرف محکوم می کنیم و از دولت عراق می خواهیم که فورا از امینت و سلامتی آنان ما را با مطمئن کند.”

ناظران حقوق بشر از دولت عراق خواستند که در مورد این حمله تحقیق کند.

ساکنان  اردوگاه اشرف در زمان صدام حسین دیکتاتور که دشمن ایران بود، به این کشور پناهنده شده بودند. این گروه رهبران شیعه عراق و بخصوص نوری مالکی را مورد استهزا قرار می دهند و می گویند که او آلت دست رهبران شیعه ایران است.

نیروهای آمریکا در زمان حمله در نزدیک اردوگاه بودند اما از بعد از توافقنامه 2008 بین آمریکا و عراق، حق مداخله ندارند.

سانفرانسیسکو گیت، 9 آوریل