سرگردانی مردم برای عدم انصراف از یارانه ها

نویسنده
نازنین کامدار

» آغاز فاز دوم هدفمندی از ابتدای خرداد

با وجود مخالفت های مجلس و صاحبنظران اقتصادی با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها که به گفته رئیس مرکز پژوهش های مجلس، تورمی 400 درصدی را در پی خواهد داشت، محمود احمدی نژاد قصد دارد این طرح را از خرداد ماه،یکماه قبل از مصوبه مجلس مبنی بر مسکوت ماندن این طرح تا تیر ماه، به اجرا در آورد.

 هنوز دولت جزئیات قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین را در این مرحله اعلام نکرده و جامعه و دیگر نهاد ها را از ارائه اطلاعات در باره مواردی که در این فاز دچار افزایش قیمت می شوند، محروم کرده است.

در همین راستا، دولت برخلاف مرحله اول طرح که طی آن سایتی را برای “اعلام انصراف” از یارانه های نقدی طراحی کرده بود، اینبار در سایت موسوم به اطلاعات خانوار ، تنها گزینه “اعلام عدم انصراف” را گنجانده و به این ترتیب سرپرستان خانوار ها در صورت عدم مراجعه به این سایت، خود به خود از دریافت یارانه نقدی محروم می شوند.

این اقدام دولت که با هدف کاهش شمار دریافت کنندگان یارانه از طریق تغییر گزینه های سایت و نیز اطلاع رسانی دیرهنگام درباره لزوم مراجعه برای ثبت اطلاعات خانوار صورت گرفته، موجب شد تا در واپسین روز مهلت ثبت “اعلام عدم انصراف”، سایت مذکور به دلیل هجوم کاربران از دسترس خارج شود و نگرانی شهروندانی را که موفق به مراجعه به این سایت نشده انددر پی داشته باشد.

در همین باره، خبرآنلاین در گزارشی می نویسد: “روز یازدهم اردیبهشت اعلام شد مهلت مراجعه به سایت رفاهی برای انصرف یا عدم انصراف دریافت‌کنندگان پیامک یا متقاضیان 28 هزار تومان تا 12 اردیبهشت است، اما از بعد از ظهر یازدهم اردیبهشت سایت رفاهی کارآیی خود را از دست داد. به گزارش خبرآنلاین پس از یک وقفه چند ساعته در عدم کارآیی سایت رفاهی و در مقطع زمانی ای که شهروندان باید برای انصراف یا عدم انصراف خود برای دریافت یارانه به این سایت مراجعه می کردند، از ساعت 8 صبح روز سه شنبه دوازدهم اردیبهشت این سایت بالاخره باز شد. اما بسیاری از شهروندان در تماس با خبرگزاری ها از عدم امکان دسترسی به سایت رفاهی گله دارند و خواستار تمدید مهلت مراجعه به سایت برای انصراف یا عدم انصراف از دریافت یارانه هستند. در عین حال تلاش خبرنگار ما برای برقراری تماس با مسئولین سازمان هدفمندی یارانه ها و دریافت پاسخ آنها به جایی نرسید و مسئولان این سازمان هم مثل سایت سازمان در دسترس نیستند. پیش از این سازمان هدفمندی یارانه ها در اطلاعیه ای اعلام کرده بود: کسانی که برای آنها پیامک تمکن مالی ارسال شده است یا مبلغ 28 هزار تومان مرحله دوم واریز نگردیده، باید به سایت رفاهی مراجعه کنند و گزینه انصراف یا عدم انصراف را انتخاب کنند، در غیر این صورت نام سرپرست خانوار از فهرست دریافت یارانه حذف خواهد شد”.

بر اساس این گزارش مراجعه کنندگان معدودی هم که موفق به ورود به سایت شده اند با این گزینه که “خواهان دریافت 28 هزار تومان یارانه نقدی نیستم” مواجه شده اند و همین امیر بر اعتراض مردم افزوده است.

سایت آفتاب، نظر برخی کاربران خود را در اینباره بازتاب داده که طی آن برخی چنین گفته اند: “این سایت 6 ساعته باز نمی شه.برای خودم متاسفم.دارم می رسم اخر خط… من موندم این دیگه چه بازی جدیدیه؟ اگه همه چی روی حساب و کتابه دیگه این بازی ها چیه؟ انصراف یعنی چه؟ حق هر ایرانی است که از منابع کشورش بهره مند شود در کنار این مسئله ارسال پیامک بی حساب و کتاب برای کسانی که حتی زیر خط فقر که هیچ زیر خاک هستند نشان از درهم ریختگی برنامه دارد حال که برنامه از طرف خود آقایان دارای مشکل است ملت چرا باید دوباره دغدغه ی رفتن به سایت و بازی های سایت را تقبل کنند؟…وقتی وارد سایت میشی به اجبار باید تایید کنی تفاوت مبلغ واریزی ( 28000 تومان ) را نمی خواهی”.

بر اساس این گزارش، اعتراضات شهروندان همچنان ادامه دارد و هنوز هیچ خبری از مسئولان سازمان هدفمندی و یا تمدید مهلت مراجعه به سایت نیز منتشر نشده است.

به نوشته باشگاه خبرنگاران جوان، تنها اطلاع رسانی ای که سازمان هدفمندسازی کرده به این شرح است: “فقط افرادی که از شماره 300025 پیامک درخواست انصراف دریافت کرده اند به سامانه www.refahi.ir مراجعه کنند”.

گفتنی است این پیامک بر اساس ادعای سازمان هدفمندسازی یارانه ها، تنها به 1.5 میلیون خانوار ایرانی از 15 میلیون خانوار ارسال شده است؛ خانوارهایی که معلوم نیست این سازمان، تمکن مالی آنان برای عدم دریافت یارانه نقدی را چگونه ارزیابی کرده است.

مشکلات سایت سازمان هدفمندی در حالی همچنان ادامه دارد که شمس الدین حسینی، آنطور که افکارنیوز گزارش داده، در اینباره از مردم عذرخواهی کرده و گفته است: “از مردم در خصوص مشکلات سامانه الکترونیکی ستاد هدفمندی یارانه ها عذرخواهی می کنم. در این باره من پیشنهادات لازم را به همکاران خود در ستاد هدفمندی یارانه ها ارائه کردم اما همان طور که گفتم من روزهای اول وارد این سامانه شدم”.

در همین حال، سایت مشرق نیوز گزارشی از سخنان منتشر نشده سید شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد درباره فاز دوم طرح هدفمندسازی را بازتاب داده که طی آن وی ابعاد جدیدی از این طرح را فاش کرده است.

مشرق می نویسد: “حسینی در اظهار نظری که ظاهرا در دفاع از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بوده، ابعاد نهفته ای از این طرح را فاش کرده که تاکنون کتمان می شد.وی در بیان نحوه حمایت از تولید در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، به این نکته اشاره کرده که در جریان اجرای قانون، «تولیدکننده بخشی از فشار هزینه خود را از طریق افزایش قیمت به مصرف کننده منتقل می کند. مثال بارز این امر افزایش حدود ده واحد درصدی تورم است» که البته قرار نبود با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، فشاری بر مصرف کننده تحمیل شود.”

روز گذشته همچنین مدیرعامل شرکت ملی نفت از حذف سهمیه بنزین 100 تومانی خبر داده که این گفته ها به اعتقاد کارشناسان، به معنای اعلام زودهنگام فاز دوم طرحی است که حتی هنوز مصوبه ای درباره بودجه آن در مجلس وجود ندارد.

به نوشته آفتاب، جلیل سالاری گفته است: “از ابتدای خرداد ماه هر یک لیتر سهمیه بنزین 100 تومانی کارتهای فعال به دو لیتر بنزین 400 تومانی تبدیل می شود. دولت قصد سوزاندن سهمیه های بنزین مردم را ندارد بلکه این سهمیه ها از 100 تومان به 400 تومان تبدیل می‌شود. برای تبدیل سهمیه بنزین 100 تومانی کارتها دارندگان سهمیه حداقل تا پایان اردیبهشت ماه باید یک بار اقدام به سوخت گیری با نرخ 100 تومانی بکنند. در این صورت سهمیه بنزین 100 تومانی قابل انتقال به سهمیه 400 تومانی خواهد بود”.

این سخنان موجب شد تا برخی از سایت های خبری از جمله فارس نیوز از “آغاز زودهنگام فاز دوم هدفمندسازی” خبر دهند و چنین بنویسند: “اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها که دولت از ماه‌ها پیش وعده آن را داده بود ولی به دلایل مختلف کارشناسی آن را به تاخیر انداخت، این روزها زمزمه اجرای آن از خردادماه به گوش می رسد و البته قرائنی از اقدامات اخیر دولت وجود دارد که صحت این خبر را تقویت می کند.دولت این روزها همانند فاز اول اجرای هدفمندسازی یارانه ها اقدامات خود را برای کنترل بازار و قیمتها تشدید کرده است که از جمله می توان به مصوبه ویژه روز گذشته کارگروه کنترل بازار برای واردات ۲۴ میلیارد دلار کالای اساسی اشاره کرد. ذخیره سازی کالاهای اساسی در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها نیز برنامه ویژه دولت بوده است که به نظر می رسد دولت در آستانه فاز دوم هدفمندی برای اطمینان بخشی به بازار و مردم به این سیاست روی آورده است.یکی از مهمترین قرائنی که آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها از خرداد ماه را تشدید می کند، تصمیم جدید دولت برای حذف بنزین ۱۰۰ تومانی کارتهای سوخت از اول خرداد است. اجرای فاز دوم هدفمندی در حال حاضر از نظر بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان به صلاح نیست و دولت باید ابتدا اهداف فاز اول را به طور کامل محقق کند که حمایت از تولید یکی از این پیش نیازهاست”.