خطر گسترش اعدامهای سیاسی

سامان رسول پور
سامان رسول پور

در این هفته، رامین  پوراندرجانی  پزشک بازداشت گاه کهریزک به طرز مشکوکی جان سپرد. نیروی انتظامی علت مرگ وی را “ایست قلبی” اعلام کرد اما خانواده او و نیز شماری از نمایندگان مجلس این موضوع را مشکوک و قابل تامل دانستند. به قول دکتر پزشکیان، نماینده تبریز که خود نیز پزشک است، مساله ایست قلبی” با سن و سال آقای پوراندرجانی جور در نمی آید”.

 احمدی مقدم، فرمانده پلیس هم گفت که این پزشک جوان در وصیت نامه ای که نوشته از “تهدید” ها علیه خود گلایه کرده بود. برخی از دوستان آقای پوراندرجانی هم گفتند “برخی منابع خبر داده بودند که وی  قبلا به دوستانش گفته بود جانش در خطر است” وافزودند “وی یکی از شاهدان جنایات رخ داده در کهریزک بود که قرار بود در دادگاه شهادت بدهد.”

آنطرف تر، پس از اعدام احسان فتاحیان، نگرانیها درباره جان شیرکو معارفی، دیگر زندانی سیاسی محکوم به اعدام تشدید شد. برخی منابع از احتمال اعدام قریب الوقوع این زندانی کرد خبر دادند و این موضوع نگرانیهای زیادی را دامن زد. بعلاوه، برخی منابع از اعزام تیمی ویژه از تهران برای اجرای اعدامها در کردستان خبر دادند. تیمی که وظیفه اش اجرای احکام اعدام شماری از فعالان کرد محکوم به اعدام است. آنسوتر، سه زندانی غیر سیاسی هم در اصفهان اعدام شدند.

دادگستری تهران هم از صدور احکامی برای شماری از زندانیان وقایع پس از انتخابات خبر داد. بر همین اساس، برای پنج تن حکم اعدام صادر گردیده و 81 تن هم احکام زندان از شش ماه تا 15 سال برایشان صادر شده است.

در چنین زمانی بود که خبر رسید: عبدالله مومنی به هشت سال حبس محکوم شده است. علی بهزادیان نژاد هم تنها به دلیل کامنت هایی که برای وبلاگش نوشته شده بود، به شش سال حبس محکوم  شد. همچنین کامبیز نوروزی، فعال رسانه ای به تحمل دو سال حبس و 76 ضربه شلاق محکوم گشت. افزون بر این موارد، دادگاه تجدید نظر حکم 28 ماه حبس فرامرز عبدالله نژاد را تایید کرد.

بازداشتهای این هفته هم کم نبودند. در سنندج، آکو کردنسب، روزنامه نگار کرد و نیز عامر گلی، فعال دانشجویی بازداشت شدند. بازداشت عامر گلی در حالی است که نیروهای امنیتی پیشتر پدر وی را بازداشت کرده بودند، بعد مادر وی به زندان رفت و سپس برادر بزرگتر وی ناچار به فرار از کشور شد و برادر دیگر وی یعنی یاسر گلی به 15 سال حبس محکوم شده بود.

از تهران هم خبر رسید که پنج دانشجوی کرد پس از برپایی تجمعی در دانشگاه تهران در اعتراض به اجرای احکام اعدام بازداشت شدند. گزارشگران بدون مرز هم خبر  از بازداشت دو روزنامه نگار به نامهای مزدک علی نظری و غلام رحیمی داد. و بالاخره، در ادامه دور جدید بازداشت فعالان دانشجویی، سلمان سیما فعال دانشجویی در تهران هم دستگیر شد.

بازداشت وی در حالی است که محمد صادقی دیگر فعال دانشجویی بازداشت شده ممنوع الملاقات می باشد و حسن اسدی زیدآبادی هم همچنان بلاتکلیف است.

از وضعیت سایر زندانیان هم خبرهای مشابهی انتشار یافت. بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار زندانی به انفرادی منتقل گردید، احمد زیدآبادی در حالی که وثیقه اش تودیع شده اما کماکان او را آزاد نمی کنند. و تماسهای شماری از زندانیان سیاسی بند 350 با خانواده هایشان قطع شد.

و محمد رضا شجریان، پس از بازگشت به ایران از سوی نیروهای امنیتی مستقر در فرودگاه تهران احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

و در نهایت، بیش از یکصد سازمان طرفدار حقوق بشر در سراسر جهان با ارسال نامه‌ای به هیات‌‌های نمایندگی و وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان ملل متحد، با اشاره به نقض گسترده حقوق بشر در ایران، از آنها خواستند که از قطعنامه مجمع عمومی در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران پشتیبانی کنند.