راهپیمایی مخالفان درروز قدس

نویسنده

» گزارش ایندپندنت از شکاف سیاسی در ایران

ناصر کریمی

تندروهای ایران روز گذشته در خیابان‌های تهران، در حالی که ده‌ها هزار نفر در تظاهرات مخالفان شرکت می‌کردند، به رهبران اصلاح‌طلب حمله کردند.

مخالفان، اولین تظاهرات خیابانی خود را از اواسط ژوئیه تا کنون، با حضور افرادی که شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دادند و در برخورد با نیروهای امنیتی که گاز اشک‌آور شلیک می‌کردند، سنگ و آجر پرتاب می‌کردند، برگزار کردند. چند خیابان آن‌طرف‌تر ده‌ها هزار نفر در راهپیمایی دولتی در سالروز مراسم ضد اسرائیلی شرکت کردند.

این رویداد که به عنوان روز قدس شناخته می‌شود یک مناسبت بزرگ سیاسی برای دولت است؛ روزی برای نشان دادن مشروعیت ضد اسرائیلی دولت  و حمایت آن از فلسطینیان. در این روزآقای محمود احمدی‌نژاد سخنرانی کرد و علیه اسرائیل و غرب سخن گفت و رخداد هولوکاست را مورد سئوال قرار داد و آن را بهانه‌ای برای اشغال کشورهای عربی خواند.

اما مخالفان قصد داشتند که این روز را، علی‌رغم سرکوب شدید سه ‌ماهه گذشته از زمان انتخابات مناقشه‌آمیز خرداد ماه، به نمایشی از بقا و تداوم قدرت  خود تبدیل کنند.

رهبران مخالفان در مخالفت آشکار نسبت به دستورات رهبر ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای، که تظاهرات ضدحکومتی در روز قدس را ممنوع کرده بود، به معترضان پیوستند. روحانیون تندرو خواسته‌اند که هر رهبری که از اعتراضات حمایت کند  دستگیر شود.

ده‌ها هزار نفر به راهپیمایی دولت که از نقاط مختلف پایتخت آغاز و به دانشگاه تهران ختم شد شرکت کردند. پلیس، نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان بسیج هوادار دولت، از میادین و خیابان‌های اصلی محافظت می‌کردند.

حامیان مخالفان با پوشیدن تی‌شرت‌ و دستبند‌های سبز، که رنگ جنبش اصلاحات است، بلوارها و میدان‌های اصلی را پر کردند. آنها نشان V پیروزی و تصاویر رهبر مخالفان میرحسین موسوی را تکان می‌دادند.

در یکی از راهپیمایی های مخالفان، یک گروه از تندروها جمعیت را هل دادند و به محمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین و روحانی  اصلاح‌طلب حمله کردند. گزارش  شاهدان عینی حاکی از آن است که فعالان مخالف، خاتمی را نجات دادند و حمله‌کنندگان را دفع کردند.

یک شاهد گفت، همچنین تندروها سعی در حمله به رهبر اصلی مخالفان، میرحسین موسوی در زمان پیوستن وی به یک راهپیمایی را داشتند. حامیان، آقای موسوی را به اتومبیل او بردند و او دور شد. شاهدان از بیم تلافی دولت به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند.

آقای احمدی‌نژاد برای نمازگزاران پیش از خطبه‌های نمازجمعه در صحن دانشگاه تهران سخنرانی کرد و بر ادبیات ضد هولوکاست خود که موجی از محکومیت را از سال 2005 ایجاد کرده است صحه گذاشت. وی گفت اسرائیل بر پایه “یک دروغ و ادعای افسانه‌ای” ایجاد شده است.

منبع: ایندپندنت، 19 سپتامبر