محمود، مشایی و بقایی را دک کرده

نویسنده
حسین محمدی

» دورخیز حامیان دولت دهم برای حضور در انتخابات مجلس

در حالی که اوایل ماه گذشته رسانه‌های اصول‌گرا با نقل سخنانی از محمود احمدی‌نژاد٬ خبر از حمایت مجدد او از اسفندیار رحیم‌مشایی داده بودند٬ داوود احمدی‌نژاد برادر بزرگ رییس جمهور پیشین گفته است که وی رحیم‌مشایی و بقایی را “دک” کرده. بازرس ویژه سابق ریاست جمهوری با این مقدمه احتمال حضور برادر خود و هوادارانش را در انتخابات مجلس دهم و ریاست‌جمهوری دوازدهم زیاد توصیف کرده است.

داوود احمدی‌نژاد در گفتوگویی با وب‌سایت انتخاب٬ گفت “همین دیروز شنیدم که اینها را ریخته دور و مشایی و بقایی را دک کرده است”. داوود احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که این خبر را از “یکی از نزدیکان محمود” شنیده٬ اضافه کرده که “من باورم نمی شود”.

این در حالی است که ماه گذشته وب‌سایت جهان‌نیوز٬ نزدیک به علی‌رضا زاکانی٬ نوشته بود که احمدی‌نژاد در جمعی درپاسخ به سوالی پیرامون نظرش درباره مشایی٬‌ گفته بود: “این را که خودتان می دانید، من یعنی مشایی و مشایی یعنی من”.

اصول‌گرایان طی سال‌های گذشته بارها نسبت به حمایت محمود احمدی‌نژاد از رحیم‌مشایی و رابطه‌ی نزدیک این دو تن اعتراض کرده‌اند. به عقیده‌ی آن‌ها٬ بسیاری از مشکلاتی که دولت احمدی‌نژاد با آن روبه‌رو شد٬ به اسفندیار رحیم‌مشایی و نزدیکان وی باز می‌گشت.

اصول‌گرایان از این مجموعه با عنوان “جریان انحرافی” نام می‌برند. طی سال‌های گذشته چندین بار افراد نزدیک به مشایی بازداشت و از آن‌ها بازجویی شد. در برخی از پرونده‌های قضایی٬ نظیر فساد سه هزار میلیارد تومانی٬ بارها نام مشایی و نزدیکان وی مطرح شده بود.

رحیم‌مشایی برای انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری هم کاندیدا شد٬ اما صلاحیت وی برای حضور در انتخابات توسط شورای نگهبان رد شد. غلام‌حسین کدخدایی٬ سخن‌گوی شورای نگهبان٬ بعدها گفت که احمدی‌نژاد برای تایید صلاحیت مشایی جلسه‌ای با احمد جنتی٬ دبیر این شورا٬ برگزار کرد. جلسه‌ای که در نهایت منتج به نتیجه خاصی نشد و رحیم‌مشایی امکان حضور در انتخابات را پیدا نکرد.

اما جدایی از رحیم‌مشایی٬ تنها خبری نبود که از سوی داوود احمدی‌نژاد اعلام شد. وی همچنین ضمن انتقاد از دولت روحانی و ذکر این مساله که دولت یازدهم “نمی‌توانند کشور را اداره کنند، یعنی یک حرف درست و حسابی نمی‌زنند، البته حرفی برای گفتن ندارند… این‌ها گفتند کلید دارند و هیچ‌کس تا به حال درست مدیریت نکرده و ما می‌خواهیم درست مدیریت کنیم”٬ در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال حضور احمدی‌نژاد و اطرافیانش در انتخابات مجلس دهم و یا کاندیداتوری برادرش در انتخابات آینده‌ی ریاست‌جمهوری٬ گفت: “بعید است که هیچ کاری نکنند. افراد سیاسی که در کار اجرایی نیز بوده اند همیشه به دنبال رسیدن به مجلس و سپس ریاست جمهوری هستند”. به عقیده‌ی وی “با روندی که آقایان فعلی در پیش گرفته و اوضاعی که درست کرده اند، مردم در حال گرایش به احمدی نژاد هستند”.

در ماه‌های گذشته تاکنون چندین بار احتمال حضور محمود احمدی‌نژاد و اطرافیانش در انتخابات مطرح شده است. احمدی‌نژاد خود ماه گذشته با حضور در جلسه “حامیان گفتمان سوم تیر” در مشهد٬ گفته بود که قصد ندارد سکوت فعلی خود را بشکند و به عقیده وی “این سکوت به معنای انفعال نیست و قصد ندارم وارد سیاست شوم”.

محمود احمدی‌نژاد پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری خود٬ سکوت اختیار کرده و کمتر اظهارنظری از وی منتشر شده است. وی همچنین درگیر جلسه دادگاهی است که در آن باید پاسخ‌گوی ۹ اتهام مختلف باشد. دادگاهی که وی در جلسه نخست آن شرکت نکرد و جلسه دوم آن نیز برگزار نشد. گرچه هنوز خبر موثقی درباره فعالیت‌های آتی رییس دولت دهم منتشر نشده٬ اما به نظر می‌رسد احتمال حضور وی در عرصه سیاسی٬ با واکنش اصول‌گرایان مواجه شود؛ اصول‌گرایانی که پیش از این گفته بودند که احمدی‌نژاد دیگر اجازه حضور در هیچ انتخاباتی در جمهوری‌اسلامی را نخواهد یافت.

پیش از این وب‌سایت میدان ۷۲ - از وب‌سایت‌های حامی احمدی‌نژاد - مدعی شده بود که بازگشت وی به عرصه سیاست و موضع‌گیری‌هایش با نظر و تاکید آیت‌الله خامنه‌ای - رهبر جمهوری‌اسلامی - صورت گرفته است. خبری که پس از چند روز از خروجی این وب‌سایت حذف شد و در توضیح پیرامون دلیل این حذف آمد: “عده‌ای از سایت‌ها با تحریف خبر منتشر شده، سوبرداشت‌های خود را منتشر کرده و مطالب را منتسب به رهبری دانسته‌اند. لازم به ذکر است که تمامی اخبار مربوط به مقام معظم رهبری از دفتر ایشان منعکس می‌شود و هر گونه نقل مطلبی بدون تایید آن دفتر محترم، مورد تایید نیست”.

پس از تعطیلات نوروزی٬ خبرگزاری آریا٬ متعلق به امیر محبیان٬ از تئوریسین‌های اصول‌گرا٬ اقدام به انتشار سخنانی از غلام‌حسین الهام کرده بود. براساس آن‌چه که آریا از سخنان الهام منتشر کرده٬ سخن‌گوی دولت دهم گفته بود: “دوستان احمدی‌نژاد باید با وجود اختلاف با هم کار کنند. ما یک مشکلاتی داریم، تحریکات، حساسیت‌ها، مشکلات اخلاقی، حسادت‌ها، تنگ‌نظری‌ها و … وجود دارد، ضمن این‌که ممکن است از نظر تحلیلی هم ایراد وجود داشته باشد”.

پیش از این برخی اصول‌گرایان خبر از دورخیز احمدی‌نژاد و اطرافیان وی برای حضور در عرصه سیاسی داده بودند. وب‌سایت فردانیوز٬ حامی محمدباقر قالیباف٬ در گزارشی٬ با اشاره به این‌که احمدی‌نژاد قصد دارد با “ژست حزب‌اللهی” به قدرت بازگردد٬ نوشته بود: “اسفند ماه سال گذشته بود که خبر رسید احمدی نژاد و یارانش… در حال تدارک لیستی بلند برای فعالیت در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند. به طوری که محمود احمدی نژاد در حال تهیه لیست انتخاباتی برای شهر تهران و برخی شهرهای بزرگ بوده و تاکنون بالغ بر ۱۵۰ نفر برای لیست تهران در نظر گرفته و قرار بر این است که این لیست را به صورت مرحله به مرحله پالایش کنند تا به تعداد نمایندگان مورد نظر برای لیست که ۳۰ نفر است، برسند”.

در تعطیلات نوروزی هم چندین بار خبر احتمال کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد از حوزه انتخابیه نهاوند برای انتخابات مجلس منتشر شد. خبری که تاکنون توسط نزدیکان احمدی‌نژاد تایید نشده است.

پیش از این مهدی کوچک‌زاده٬ از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد در مجلس٬ در گفت‌وگویی با وب‌سایت خبرگزاری ملت٬ درباره آینده سیاسی احمدی‌نژاد و فعالیت‌های وی چنین گفته بود: “یقین دارم کسی مثل او نمی تواند نسبت به سرنوشت کشور و مردم بی تفاوت باشد ولی لزوما حضور در عرصه سیاسی منحصر به نامزدی ریاست جمهوری نیست. او عرصه را ترک نکرده بلکه دوران ریاست جمهوری اش تمام شده و اهل جار و جنجال و دعوا راه انداختن و بازی به هم زدن و دهن به دهن شدن با یاوه گویان نیست”.

محمود احمدی‌نژاد پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری اقدام به تاسیس دانشگاهی با عنوان “ایرانیان” کرده بود. دانشگاهی که به عقیده برخی تحلیل‌گران سیاسی٬ به قصد در اختیار داشتن مکانی برای ادامه فعالیت‌های سیاسی و جمع شدن حامیان وی تاسیس شده بود.

این دانشگاه اما هنوز امکان فعالیت را نیافته است٬ مساله‌ای که دلیل آن از سوی ایسنا٬ چنین بیان شده: “اگر دانشگاه ایرانیان تمامی امکانات و شرایط لازم را برای برگزاری دوره و پذیرش دانشجو و به طور کلی موافقت شورای گسترش دارد، چرا مدارک و مستندات خود را مجددا برای بررسی به شورای گسترش آموزش عالی ارائه نمی‌کند، در حالی که یک بار مجوز مجددی برای ایجاد دانشگاه از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته است. بنابراین با توجه به اظهارات معاون حقوقی وزارت علوم باید دید که لج و لجبازی دانشگاه ایرانیان کار دستش می‌دهد یا خیر”؟