فرمایش خامنه‌ای، اطاعت مجلس

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» شاکیان احمدی‌نژاد "فعلا" منصرف شدند

یک نماینده اصولگرای مجلس گفته11 تن از نمایندگان، شکایت خود از محمود احمدی نژاد را با “عنایت به فرمایشات رهبر انقلاب” پس گرفته اند.

به گفته حسین نجابت که رئیس کمیسیون موسوم به “جهاد اقتصادی” مجلس نیز هست، دستور آیت الله خامنه ای مبنی بر “لزوم وجود فضای آرام” برای پیگیری ماجرای مشهور به اختلاس 3000 میلیارد تومانی باعث اتخاذ این تصمیم بوده است.

نجابت در گفت و گو با خبرگزاری فارس توضیح داد: “با توجه به فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید فضای آرامی در سطح جامعه وجود داشته باشد تا مسئولین بتوانند به مسئله تخلف سه هزار میلیارد تومانی رسیدگی کنند و با عنایت به اینکه کمیسیون اصل 90 مجلس در حال رسیدگی به این موضوع است، امضاء‌کنندگان نامه شکایت بر اساس ماده 233 آیین‌نامه، تصمیم گرفتند تا رسیدگی کامل کمیته ویژه کمیسیون اصل 90 به این مسئله و روشن شدن کامل مسائل، فعلاً نامه شکایت خود را پیگیری نکنند.”

رهبر جمهوری اسلامی سه روز پیش با اشاره به ماجرای جنجال برانگیزی که “بزرگترین اختلاس اقتصادی ایران” توصیف شده، گفت که “ادامه هیاهو و جنجال، بخصوص اگر عده ای به دنبال استفاده های دیگر از این مسائل باشند، به صلاح نیست و همه باید مراقب باشند.”

آیت الله خامنه ای با اشاره به اطلاع رسانی رسانه ها در خصوص این اختلاس تاکید کرد: “رسانه ها بیش از این نباید به جنجال و هیاهو درباره این ماجرا ادامه دهند، بلکه باید به مسئولان اجازه دهند تا عاقلانه، مدبرانه، قوی و با دقت قضایا را پیگیری و بررسی کنند.”

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال اطمینان داد که مسئولان سه قوه مصمم به “مقابله با این حادثه و پیشگیری از حوادث مشابه” هستند و افزود که آنها “این ماجرا را تا آخر پیگیری خواهند کرد و دست های خائن قطع خواهد شد.”

 

تهدید احمدی‌نژاد به سکوت

اظهارات آیت الله خامنه ای و هشدار او به رسانه ها برای “کش ندادن” این مسئله در حالی است که گزارش های مربوط به اختلاس عظیم کماکان در مطبوعات داخل کشور ادامه دارد. روزنامه های کیهان، رسالت و جمهوری اسلامی و سایت هایی مانند رجانیوز و جهان نیوز از جمله رسانه هایی هستند که اگرچه خود را تابع محض شخص رهبر معرفی می کنند اما به رغم هشدار او کماکان در این خصوص مطالبی را منتشر کرده اند.

این در حالیست که به دنبال اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد نیز طی سخنانی در جمع استانداران سراسر کشور با انتقاد از “سیل اتهام‌ها علیه دولت و اعضای آن” گفت: “من به دنبال دفاع از کسی نیستم و سکوت را برای منافع کشور ترجیح می‌دهم، اما معتقدم خدا از بندگان خود دفاع خواهد کرد.”

احمدی نژاد افزود که این سکوت برای جلوگیری از “تخریب وجهه ایران اسلامی در دنیا” است و او و همکارانش “کار و تلاش برای ساختن کشور را به پاسخگویی به فضاسازی‌ها و تبلیغات ترجیح می‌دهند.”

رئیس جمهوری اسلامی حدود سه هفته پیش نیز در واکنش به کسانی که دستگاه های دولتی را به مشارکت در اختلاس متهم می کنند گفته بود: “ما باز هم سکوت می‌کنیم که به خاطر مقام رهبری است، البته این سکوت وحدت بخش طولانی مدت نخواهد بود”.

 

دولت دهم زیر تیغ شکایت

رئیس دولت دهم در آخرین سخنان خود نیز تاکید کرد: “کسانی در مقابل ما صف کشیده و ما را به انحراف متهم می‌کنند که بسیاری از مشکلات کشور ناشی از مدیریت آنها بر جامعه است و حالا ما را به انواع و اقسام تهمت‌ها متهم می‌کنند.”

استناد نمایندگان شکایت کننده از احمدی نژاد به ماده 233 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی است. به موجب این ماده، هر گاه یک نارسایی یا کوتاهی یا خلافی به وسیله رئیس‌جمهور، وزرا یا رؤسای سازمان‌های اجرایی صورت گیرد، نمایندگان مجلس می‌توانند به کمیسیون اصل 90 شکایت کنند تا به مسئله رسیدگی شود و اگر تشخیص داده شود که فرد محکوم است، رسیدگی قضایی می‌شود.

بر اساس ماده 233، هر گاه حداقل 10 نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجراء قانون یا اجراء ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور و یا وزیر و یا مسئولین دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیئت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌شود.

این ماده تصریح می‌کند که کمیسیون حداکثر ظرف مدت 10 روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

در تبصره این ماده آمده است که چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد، موضوع جهت رسیدگی به قوه قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی کنند.

در تبصره دیگر هم عنوان شده که در صورتی که مجلس در مورد رئیس‌جمهور یا هر یک از وزیران سه نوبت ‌رأی به وارد بودن گزارش دهد، طرح استیضاح در صورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

حسین نجابت، احمد توکلی، الیاس نادران، علیرضا زاکانی و پرویز سروری نمایندگان تهران، حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان، جواد جهانگیرزاده و نادر قاضی‌پور نمایندگان ارومیه، محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران، امین‌حسین رحیمی نماینده ملایر و سید حسین دهدشتی نماینده آبادان، 11 نماینده‌ای هستند که بر اساس ماده 233 آیین‌نامه داخلی مجلس درباره تخلف 3 هزار میلیاردی به کمیسیون اصل 90 شکایت کرده بودند.

محمود احمدی نژاد هفته گذشته در برابر برخی از شکایت های دیگر نمایندگان مجلس محکوم شناخته شد اما با مقاومت محمدرضا باهنر که ریاست جلسه را بر عهده داشت، این شکایت به رای گیری گذاشته نشد تا سایه استیضاح کماکان از روی سر دولت اصولگرا دور باقی بماند.

در هفته های گذشته، تعدادی از مسئولان دولتی به اهمال یا همکاری با متخلفان متهم شده و روسای تعدادی از بانک‌های ایران برکنار شده یا استعفا داده‌اند.