محاکمه دانشجوی دانشگاه تگزاس

نویسنده

» گزارش یو اس ای تودی

یک دانشجوی ایرانی که در دانشگاه تگزاس آمریکا تحصیل کرده است روز سه شنبه در تهران به جرم رابطه با کشورهای خارجی و دریافت کمک مالی از آنها محاکمه شد.

این مطلب را سعید خلیلی، وکیل این دانشجو در شروع جلسه اول دادگاه وی بیان کرد. او در صورتی که برای این اتهامات مجرم شناخته شود، به 10 سال حبس محکوم خواهد شد.

مقامات ایران کوکبی 29 ساله را در ماه  فوریه، زمانی که در حال بازگشت به آمریکا پس از تعطیلاتی در ایران بود، در فرودگاه دستگیر کردند.

کوکبی در دانشکده فیزیک دانشگاه تگزاس در رشته اوپتیک به تحصیل مشغول بود و قبلا در رشته لیزر تخصص پیدا کرده بود. جان کتو، رئیس برنامه های تحقیقاتی دانشگاه تگزاس در آستین گفت هیچ یک از رشته های تحصیلی وی کاربرد هسته ای نداشته است.

برنامه هسته ای ایران موضوع مناقشه میان تهران و واشنگتن است. آمریکا و سایر کشورها ایران را  به آماده سازی زمینه های تولید زرادخانه هسته ای متهم می کنند. ایران این اتهامات را رد می کند و می گوید برنامه هسته ای آن برای مقاصد صلح جویانه نظیر تولید برق دنبال می شود.

وکیل این دانشجو به آسوشیتد پرس گفت به وی اجازه داده نشده که در دادگاه روز سه شنبه با کوکبی صحبت کند.

وی گفت: «او تمام اتهامات را رد کرده است. تمام جلسه دادگاه به بیان اتهامات اختصاص داشت و قرار است جلسه دیگری برگزار شود.» هنوز تاریخی برای دادگاه تعیین نشده است.

جزئیات اندکی در مورد اتهامات این دانشجو وجود دارد.

دانشجویان زیادی هر ساله از ایران برای تحصیل به آمریکا می روند، ولی روابط خصمانه میان ایران و آمریکا باعث شده که هر گونه ارتباطی میان ایرانیان و آمریکا سوءظن تهران را برانگیزاند.

دو کشور بعد از قطع روابط پی از انقلاب سال 1979 ایران با یکدیگر روابط دیپلماتیک ندارند.

کتو گفته کوکبی برای گرفتن ویزای آمریکا مشکل داشته است.

او گفته: «مکاتبات متعددی با وزارت خارجه انجام شد. ولی او بالاخره موفق شد در اوت 2010  به اینجا بیاید و دوره خود را شروع کند.»

از سال 2007 تعدادی از آمریکائیان ایرانی تبار که به ایران سفر کرده اند با دستگیری، زندان و اتهامات مختلف روبرو شده اند.

ایران ماه گذشته دو آمریکایی را که متهم به ورود غیر قانونی و جاسوسی شده و در ژوئیه 2009 در مرز ایران و عراق دستگیر شده بودند، آزاد کرد.

کتو گفته اولین بار زمانی از دستگیری کوکبی با خبر شده که او در کلاس های دوره خود شرکت نکرد و دانشجوی دیگری این خبر را به وی داد.

او گفته: «خانواده او در واقع از ما خواستند که هیاهوی زیادی در این مورد نکنیم چون هر گونه تحریک آمریکا برای انجام اقدامی خشن، ممکن است به نفع او نباشد.»

 

منبع:  یو اس ای تودی - 4 اکتبر- 2011