کارشناس کامپیوتر محکوم به مرگ

نویسنده

» گزارش کوریره دلاسرا از وضعیت سعید ملکپور:

مونیکا ریچی سارجنتینی

ممکن است این روزها آخرین روزهای زندگی سعید ملکپور باشد؛ ایرانی ساکن کانادا که در اکتبر ۲۰۰۸ درحالی که برای دیدن خانواده و اقوام خود به ایران سفر کرده بود به اتهام “توهین به اسلام و مقدسات” دستگیر شد. ملکپور برنامه ای طراحی کرده که در زمینه آپلود عکس در اینترنت کاربرد دارد. این برنامه  برای تصاویر پورنو مورد استفاده قرار گرفته. دیوان عالی کشور چند روز پیش در تاریخ ۱۸ ژانویه علی رغم شک و تردیدهای بسیاری که درخصوص مجرمیت او وجود دارد، محکومیت وی به اعدام را مورد تأیید قرار داد.

حکم اعدام در اکتبر ۲۰۱۰ پس از تحمل دو سال زندان برای ملکپور صادر شد. این درحالی است که او در اکثر این مدت در زندان اوین تهران در سلول انفرادی بسر برده. ملکپور در سال ۲۰۰۹ در تلویزیون دولتی حضور یافت و به مشارکت خود در سایت های پورنو که اساس محکومیت او بوده است اعتراف کرد. ولی او بعداً در نامه ای که از زندان فرستاد این اعترافات را تکذیب نمود و از شکنجه های روحی و فیزیکی ای که متحمل شده بود پرده برداشت. او در بخشی از نامه خود نوشته است: “مأموران یک بار در اکتبر ۲۰۰۸ مرا لخت کردند و درحالی که چشمانم را بسته بودند مرا تهدید به تجاوز با بطری کردند. سپس با باتوم به سر و گردن من کوبیدند. اگر آنچه را که آنها می خواستند امضاء نمی کردم، همچنان به کار خود ادامه می دادند.”

به لطف یک کمپین بین المللی، اعدام ها در ماه ژوئن به حال تعلیق درآمد، ولی اکنون اخبار متحیرکننده ای به گوش می رسد. خواهر ملکپور به گاردین اظهار داشته: “وکلا گفته اند که همین روزها حکم اعدام تأیید خواهد شد” به گفته فعالان حقوق بشر، ممکن است اجرای حکم اعدام قریب الوقوع باشد. مریم نایب یزدی، یکی از فعالانی که در تورنتو سکونت دارد می گوید: “با اینکه هیچ دادگاه عادلانه ای برای سعید ملکپور برگزار نشده و تناقضات پرونده او همچنان به قوت خود باقی است، ولی جان وی در خطر است. سران حکومت می خواهند او را قربانی مسایل سیاسی خود کنند.”

بی شک سال های اخیر در ایران، دوران مناسبی برای بلاگرها و کارشناسان اینترنتی نبوده است و بسیاری از آنان که روز به روز نیز بر تعدادشان افزوده می شود ازسوی مقامات جمهوری اسلامی مورد هدف قرار گرفته اند. سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای آورده است: “فراموش نکنیم که افراد بسیاری در راهروهای مرگ در انتظار نشسته اند؛ وحید اصغری، دانشجوی کامپیوتر که از سال ۲۰۰۸ پس از بازگشت از تحصیلات دوره ای خود در هندوستان همچنان در زندان بسر می برد و احمدرضا هاشم پور، مدیر چند سایت اینترنتی، از جمله این افرادند.”

روز ۱۴ ژانویه مرضیه رسولی، روزنامه نگار و وبلاگ نویس، در منزل خود در تهران دستگیر شد. همین وضعیت برای پرستو دوکوهی، روزنامه نگار، بلاگر و فعال حقوق زنان که در تاریخ ۱۲ ژانویه دستگیر شد پیش آمد. او به “تبلیغ علیه نظام” متهم گردید و درحال حاضر در زندان اوین زندانی است. یک روز قبل از آن یعنی ۱۱ ژانویه سیمین نعمت اللهی، نویسنده سایت تصوف گرای “مجذوبان نور”، دستگیر شد. روز ۱۵ ژانویه نیز سهام الدین بورقانی، عکاس روزنامه، در تهران دستگیر شد. دلیل بازداشت او هنوز مشخص نیست.

حسین درخشان، زندانی دیگری که ملیت ایرانی-کانادایی دارد و به علت ترویج وبلاگ نویسی در کشورش به نام “پدر وبلاگ نویسی ایران” شناخته می شود، به اتهام فعالیت هایش در اینترنت به ۱۹ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد. وبلاگ نویس حسین رونقی ملکی به اتهام انتشار برخی متون در اینترنت به ۱۵ سال زندان محکوم شد. او درحال حاضر در شرایط جسمانی بدی بسر می برد.

به گفته منابع غیررسمی، در سال ۲۰۱۲ تعداد ۵۳ نفر در ایران اعدام شده اند و تازه ۲۳ روز از آغاز سال جاری گذشته است.

 

منبع: کوریره دلاسرا، ۲۳ ژانویه