ایران فعالیت سندیکایی معلمان را به رسمیت بشناسد

نویسنده


نادر کرمی

در حالی که اعتراضات معلمان ایرانی در روزهای پایانی سال گذشته به شکل گسترده ای از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی سرکوب شد و گزارش ها حاکی از آن است که همچنان تعدادی از معلمان تهرانی درزندان به سر می برند، “آموزش بین الملل” به عنوان اتحادیه جهانی کارکنان صنف آموزش مجددا اعلام کرده است که از تمام توان خود برای حمایت از معلمان در ایران استفاده خواهد کرد. این نهاد صنفی معلمان جهان، ضمن اطلاع رسانی مداوم در مورد اعتراضات معلمان ایرانی تاکنون دو نامه سرگشاده را نیز خطاب عالی ترین مقامات جمهوری اسلامی منتشر ساخته است. این درحالی است که نهادهای صنفی فرهنگیان در ایران تاکنون به عضویت این اتحادیه بین المللی درنیامده اند .

در ادامه این رایزنی ها روز 21 مارس گروه کارگری سازمان جهانی کار ((ILO و مقامات آموزش بین الملل(EI) با هیات نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان جهانی کار در ژنو پیرامون بحران صنفی پیشامده برای معلمان ایرانی دیدار کرده اند.

در این مذاکرات که به درخواست آموزش بین الملل برگزار شد، هیات نمایندگی جمهوری اسلامی که سرپرستی آن بر عهده قائم مقام وزیر کار و امور اجتماعی بود مدعی شد که دولت ایران به هیچ وجه قصد زندانی کردن معلمان را ندارد.

از سوی دیگر در این نشست آموزش بین الملل از هیات نمایندگی ایرانی خواست تا سریعا با تهران تماس بگیرند و تاکید کنند که هرچه سریعتر بایستی تمامی معلمان بازداشت شده آزاد شوند و مراودات صنفی آنها در قالب اتحادیه ذی ربط جریان یابد.

آموزش بین الملل همچنین از هیات نمایندگی ایران درخواست کرد که از محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران بخواهد که به نامه های این اتحادیه بین المللی که در تاریخ های 9 و 16 مارس ارسال شده است پاسخ دهد. همچنین مقامات گروه کارگری سازمان جهانی کار تاکید کردند که جمهوری اسلامی بایستی به مقاوله نامه های شماره 87 و 98 آی ال او مرتبط با تضمین حق تشکیل سندیکا احترام بگذارد.

نمایندگان این دو نهاد جهانی در این دیدار به مقامات ایرانی یادآور شدند که گفتگو با در نظر گرفتن استقلال واقعی فعالیت های صنفی تنها راه حل مشکلات و مطالبات معلمان ایرانی است.

در پایان این نشست نمایندگان آموزش بین الملل خاطرنشان ساختند که وضعیت مطالبات فرهنگیان در ایران و همچنین معلمان بازداشت شده را از طریق دفتر گروه کارگری سازمان جهانی کار پی گیری خواهند کرد.