محکومیت فرحبخش به 3 سال زندان

نویسنده

شروین امیدوار

علی فرحبخش، روزنامه نگاری که از 4 آذر در بازداشت به سر می برد، در آغاز ماه پنجم بازداشت از سوی شعبه ششم دادگاه انقلاب به 3 سال حبس محکوم شد.

خبرگزاری ایسنا که خبر صدور این حکم سنگین را منتشر کرد، همچنین به نقل از محمود علیزاده طباطبایی، وکیل وی نوشت “که بعد از تعطیلات نوروز بلافاصله تقاضای تجدیدنظر” خواهد کرد.

علیزاده طباطبایی همچنین از وجود اشتباه در رأی صادره خبر داد و با تاکید بر اینکه این روزنامه نگار منکر ارتباط با بیگانه است، گفت: “در کیفرخواست صادره از سوی ریاست شعبه ششم دادگاه انقلاب آمده است که موکلم 2300 دلار از عوامل بیگانه پول دریافت کرده است که البته شخص علی فرحبخش منکر اصل ارتباط با عوامل بیگانه است اما در کیفرخواست این مسأله عنوان شده است. اشتباه در رای دادگاه این است که به جای 2300 دلار 23000 هزار دلار ذکر کرده است که معادل دو برابر آن یعنی 46000 دلار جریمه تعیین کرده و همچنین استرداد 23000 دلار را خواستار شده که جمعا 69000 هزار دلار جریمه تعیین کرده، در حالی که اصل موضوع کیفرخواست 2300 دلار بود”.


نامه های بی اثر

خانواده علی فرحبخش که در یک ماه اول بازداشت وی، از انتشار خبر دستگیری فرزندشان خودداری کردند، در سه ماه گذشته چندین نامه به رییس قوه قضائیه نوشته و بر بیگناهی فرزندشان تاکید کرده اند.

پدرعلی فرحبخش که خود از قضات بازنشسته قوه قضائیه است، در دومین نامه خود به هاشمی شاهرودی نوشت: “فرزند اینجانب بدون آنکه جرمی مرتکب شده باشد حدود 2 ماه است در بازداشت ماموران امنیتی به سر می برد و متأسفانه هنوز از کوچکترین حقوق انسانی و شهروندی برخوردار نمی باشد”. خانواده فرحبخش در ادامه نامه خود به رییس قوه قضاییه نوشتند که فرزندشان “بعد از انتقال به سلول عادی پس از 44 روز انفرادی، امکان استراحت معمول در شب(حالت خوابیده) را ندارد” و”هنوز از حق داشتن وکیل محروم است”.

خانواده فرحبخش درآن نامه تاکید کرده بودند: “علی فرحبخش در زندان و در طی دوران بازداشت انفرادی در اثر شرایط نامساعد روانی بازجویی دچار مشکلات شدید گوارشی و خونریزی معده و بستری در بیمارستان زندان شده و اکنون گفته است که اگر هر چه زودتر تعیین تکلیف نشود به ناچار دست به اعتصاب غذا خواهد زد”.

در آستانه نوروز نیز خانواده این روزنامه نگار در نامه ای دیگر به رییس قوه قضاییه اعلام کردند که با وجود دستور صادره از سوی هاشمی شاهرودی برای اعطای مرخصی به علی فرحبخش، قاضی از دادن مرخصی و اجازه حضور علی فرحبخش در کنار خانواده، همسر و فرزند خردسالش خودداری می کند.

انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران نیز در ماه های گذشته طی چندین نامه به مقام های قضائی خواستار آزادی این روزنامه نگار شد، و پس از آن محمود علیزاده طباطبایی وکالت علی فرحبخش را بر عهده گرفت.

علی فرحبخش، نویسنده اقتصادی مطبوعات و دبیر سرویس اقتصادی روزنامه هایی چون صبح امروز و یاس نو، چهارم آذر ماه زمان پس از سفری به تایلند که به منظور شرکت در یک سمینار صورت گرفته بود، در فرودگاه بازداشت شد.