اعتراض شش معاون بهزیستی به یک مصوبه

نویسنده


ax---r---salimi_b.jpg

کوروش سلیمی

پنج ماه بعد از انتصاب یکی از مدیران رده دوم کمیته امداد به وزارت رفاه و تامین اجتماعی، وزیر در یک حرکت دیگر بخشی از وظایف سازمان بهزیستی را به کمیته امداد واگذار کرد و به محض به تصویب رسیدن این مصوبه در مجلس، شش معاون سازمان بهزیستی در اعتراض به آن تهدید به استعفا کردند.

تصمیمی که باعث اعتراض مدیران اصلی و کارشناسان بهزیستی شد به عنوان بندی از تبصره چهارده بودچه سال 86 تصویب شد و بر اساس آن امور حمایتی بهزیستی به کمیته امداد واگذار شد. طرحی که قبلا کارشناسان وزارت رفاه و بهزیستی، کمیسیون تلفیق و مرکز پژوهش های مجلس آن را رد کرده بودند. جالب این که وقتی این طرح به عنوان پیشنهادی در صحن علنی مجلس قرائت شد با مخالفت هائی که وجود داشت رای نیاورد. عده شک کردند باز هم رای گیری شد و با بیست رای اختلاف اعلام شد که رای نیاورد اما به دلیلی نامعلوم دوشنبه شب برای سومین بار رای گیری و این بار اعلام گردید تصمیمی که موافقت اعضای هیات موتلفه اسلامی با آن قطعی بوده است به تصویب رسید.

در پی استعفای شش معاون سازمان بهزیستی که دو تن از آن ها گفته شده که در مجلس حضور داشته اند، در اعتراض به این ماجرا، نمایندگان مجلس گفتند که مدیران مستعفی نگران صدها طرح حمایتی بهزیستی هستند که در آن از زنان بی سرپرست تا دختران فراری و کودکان معلول نگهداری می شوند و با این ترتیب پیدا نیست که از اول سال چه بر سر آن ها خواهد آمد. گفتنی است که کمیته امداد که در بیست و هشت سالی که از تاسیسش می گذرد همواره زیر نظر جمعیت موتلفه اسلامی بوده است، ماه گذشته اعلام کرد که حاج نیری رییسش که از اعضای باسابقه هیات موتلفه اسلامی است کنار می رود. به این ترتیب یکی از معاونان وی به این سمت منصوب شد.

محافل سیاسی قبلا با توجه به حضور بیست و هشت ساله عسگراولادی به عنوان نماینده ولی فقیه در کمیته امداد [ و نیری به عنوان رییس آن] ، عبدالله جاسبی در دانشگاه آزاد و علینقی خاموشی در اتاق بازرگانی گفته بودند ظاهرا جمعیت موتلفه به این نتیجه رسیده که مانند عسگراولادی [که از دبیرکلی جمعیت موتلفه اسلامی کنار رفت] حضور درازمدت چهره های خود در برخی سمت ها را کمرنگ کند. با کنار رفتن نیری و احتمال کنار رفتن جاسبی، و تحولاتی که در اتاق بازرگانی رخ داده است و احتمال داده می شود ال اسحاق عضو دیگر جمعیت موتلفه به جانشینی خاموشی برگزیده شود، به نظر می رسد اعضای قدیمی ترین این حزب مذهبی به این نتیجه رسیده اند که صورت ظاهری نهادهای تحت امر خود را تغییر دهد.

گفتنی است عبدالرضا مصری، وزیری که پس از تفاهم رییس جمهور و هیات موتلفه از مجلس به هیات دولت فرستاده شد و به وزارت رفاه رسید، هنوز دوران وزارتش به چهار ماه نرسیده بود که در یک حرکت ناگهانی دوهزار میلیارد تومان از بودجه وزارت خانه ای را که دچار کمبود مزمن بودجه است به کمیته امداد بخشید که به گفته کارشناسان خلاف قانون است و به ادعای مقامات نزدیک به دولت، حتی رییس جمهوری از آن بی خبر بوده است.

اقدام شگفت آور واگذاری بخش عمده ای از بودجه ای که مجلس برای وزارت خانه بهزیستی به تصویب رسانده، به سازمان دیگری که در بودجه سالانه اعتبار های خود را دارد به گفته متخصصان بودجه نویسی و حقوقی از موارد نادر در تاریخ بودجه نویسی در کشور است. در عین حال عجیب تر آن که واگذاری دوهزار میلیارد تومان در زمانی اتفاق افتاده است که سازمان بهزیستی اعلام داشته که اعتبار برای کمک به “زنان سرپرست خانوار” ندارد. اینک یک ماه بعد از آن تصمیم واگذاری امور حمایتی سازمان بهزیستی به کمیته امداد نشان می دهد تدبیر مشترک دولت و قوی ترین حزب جناح راست، برخلاف برنامه چهارم و در جهتی سیر می کند که در نهایت خدماتی ترین وزارت خانه دولت تبدیل به سیاسی ترین آن ها شده و وظیفه به هم دوختن اکثریت مجلس هفتم و دولت را به عهده گرفته است.

عبدالرضا مصری از مدیران کمیته امداد کرمانشاه بود که از سوی جمعیت موتلفه اسلامی در انتخابات مجلس هفتم که اصلاح طلبان رد صلاحیت شده بودند نامزد نمایندگی مجلس شد و با بسیج نیروهای محافظه کار منطقه علی رغم همه اطلاعات و اعتراض های صورت کرفته وارد مجلس گردید. وی پیش از وزارت، در مجلس به پیشنهاد فراکسیون هیات موتلفه اسلامی به ریاست کمیسیون امور اجتماعی مجلس رسید.