آزادی تبعه آلمانی از زندان اوین

نویسنده

nouvel_b.jpg

دولت آلمان روز دوشنبه 12 مارس اعلام کرد دونالد کلاین، تبعه آلمانی، ازسوی مسؤولین ایرانی آزاد شده است. وی در نوامبر سال 2005 به دلیل ورود غیرقانونی به آب های ایران [در اطراف جزیره ابوموسی] به همراه استفان لربیه، ماهیگیر فرانسوی، دستگیر شده بود. استفان لربیه در تاریخ 25 فوریه مورد عفو آیت الله خامنه ای قرار گرفت و به دنبال آزادی او، مقامات ایرانی اعلام کردند که پرونده تبعه آلمانی را نیز مورد بررسی قرار خواهند داد.

این دو در ماه ژانویه 2006 از سوی وزارت دادگستری ایران به جاسوسی و گرفتن عکس از کشتی هایی که در خلیج فارس تردد می کردند متهم و به 18 ماه زندان محکوم شدند.

درخصوص آزادی دونالد کلاین، تلاش های بسیاری در هفته های اخیر انجام شد، به ویژه از سوی هورست کوهلر، رییس جمهور کنونی آلمان که مستقیماً از آیت الله خامنه ای خواسته بود تبعه آلمانی را نیز مانند فرانسوا لربیه مورد عفو قرار دهد.

در سفارت آلمان

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان، اعلام کرد که دونالد کلاین در حال حاضر در سفارت آلمان در تهران بسر می برد. قرار است این مجسمه ساز 53 ساله که علاقه بسیاری نیز به ماهیگیری دارد، تا چند روز آینده به کشور خود بازگردد، ولی زمان بازگشت او هنوز مشخص نیست، زیرا برای خارج شدن از ایران به یک ویزای خروج احتیاج دارد. به گفته اشتاین مایر، آزادی دونالد کلاین که بارها از سوی دولت آلمان درخواست شده بود، مطمئناً باعث بهبود روابط بین تهران و برلین خواهد شد.

وی در این خصوص اظهار داشت: “بازداشت طولانی مدت و غیرقانونی آقای کلاین باعث شد تا روابط دوجانبه بین آلمان و ایران به شدت خدشه دار شود. اکنون بسیار خوشحالم که مسؤولین ایرانی با آزادی او موافقت کرده اند.” او در ادامه افزود: “فکر می کنم حمایت و پشتیبانی همسر و خانواده آقای کلاین به او امید لازم را در تحمل این حبس طولانی داده است.”

یک دیپلمات آلمانی در تهران در این رابطه گفت: “من آزادی او را تأیید می کنم. سفیر آلمان در تهران به زندان اوین مراجعه کرده و او را به سفارت آورده است. درحال حاضر کارکنان سفارت به کارهای او رسیدگی می کنند.” وی از بیان جزئیات بیشتر در این مورد خودداری کرد.

قبل از آزادی این دو تبعه خارجی و در زمانی که برنامه هسته ای تهران همچنان در بحرانی جدی بسر می برد، وزارت دادگستری ایران از آزادی مشروط آنها خودداری و حتی آنها را به دلیل ورود غیرمجاز به آب های ایران به 18 ماه زندان محکوم کرد.

در ماه فوریه، پس از اعلام آزادی استفان لربیه و مورد عفو قرار گرفتن از سوی آیت الله خامنه ای، فیلیپ دوست بلازی، وزیر امور خارجه فرانسه، اظهار داشت: “دونالد کلاین نیز مطمئناً در آینده ای نزدیک مورد عفو وی قرار می گیرد”.

منبع: نوول ابزرواتور، 14 مارس

مترجم: علی جواهری