شروع سرکوب اینترنتی قبل از انتخابات

نویسنده

» گزارش آتلانتیک از قانون جدید جرایم دنیای مجازی

به نظر می‌رسد ایران پیش از انتخابات سال آینده شروع به افزایش سانسور اینترنتی کرده است. در روزهای اخیر، فهرست بلندی از فعالیت‌های ممنوعه اینترنتی اعلام شده است، از جمله درخواست بایکوت انتخابات، سازماندهی تحصن یا تظاهرات و توهین به نامزدهای ریاست‌جمهوری.

خبرگزاری‌های فارس و ایسنا نیز گزارش داده‌اند ارجاع به فیسبوک، توییتر و دیگر وب‌سایت‌های ممنوع در ایران، یا حتی تبلیغ سایت‌های ممنوع نیز جرم اعلام شده است.

ایران در حال حاضر یکی از سخت‌ترین سانسورهای اینترنتی را اعمال می‌کند. رژیم این کشور دسترسی به ده‌ها هزار وب سایت غیراخلاقی یا تهدیدکننده امنیت ملی از جمله وب سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی را قطع کرده است.

اگر اقدامات جدید اجرا شود، فشار بیشتری به کسانی که می‌خواهند از وب یا شبکه‌های اجتماعی برای فعالیت سیاسی استفاده کنند تحمیل می‌شود.

هفته گذشته، دولت آمریکا تحریم‌هایی را علیه فتا، پلیس سایبری ایران اعمال کرد. این نیرو در سال 2009 تشکیل شد و ایمیل‌های مرتبط با فعالیت‌های سیاسی را هک کرد، وبلاگ‌های ضددولتی را حذف و وبلاگ‌نویسان را دستگیر کرد.

بسیاری از فعالان و وبلاگ‌نویسان در سال‌های اخیر به خاطر فعالیت اینترنتی از جمله یادداشت‌های فیسبوکی دستگیر شده‌اند. در ماه نوامبر ستار بهشتی وبلاگ‌نویس پس از بازداشت توسط پلیس سایبری در زندان کشته شد.

عبدالصمد خرمشاهی، رئیس کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه روز 11 فوریه به فارس گفت، گروهش فهرست جدیدی از جرایم اینترنتی را در جلسه 6 فوریه که افراد زیادی از جمله دادستان کشور و دو نماینده مجلس در آن حضور داشتند تهیه کرده است.

برخی از جرایم بسیار مبهم هستند – “تشویش اذهان عمومی” و “سیاه نمایی و بحث در مورد موضوعات خلاف واقعیات در ایران” - ‌که باعث می‌شود مقامات برای این‌که عملی را مجرمانه تشخیص دهند آزادی عمل بسیاری داشته باشند.

دیگر جرایم جدید شامل، انتشار و تبلیغ اخبار در مورد بایکوت انتخابات، استفاده غیرقانونی از وب‌سایت‌های دولتی برای اهداف کمپینی، انتشار مطالب در فضای سایبری با هدف اختلال در انتخابات و کمپین اینترنتی قبل یا بعد از تاریخ رسمی رقابت های انتخاباتی است. یک روز پس از انتشار این فهرست، ارجاع و تبلیغ وب‌سایت‌های بسته شده نیز جرم تشخیص داده شد.

خبرگزاری نیمه‌رسمی ایسنا گزارش داد بند جدیدی به ماده 21 قانون جرایم کامپیوتری اضافه شده است. ایسنا می‌نویسد: “قبلا بسیاری از وب سایت‌های کشور از جمله سایت‌ها و خبرگزاری‌های دولتی، لینک‌هایی به فیسبوک و توییتر داشتند. حالا با افزوده شدن این بند به فهرست مصادیق مجرمانه، وب سایت‌ها باید این لینک‌ها را پاک کنند.” فارس تایید کرد که وب سایت‌ها و وبلاگ‌هایی که قانون جدید را زیر پا بگذارند مسئول شناخته خواهند شد.

منبع: آتلانتیک - 14 فوریه