گپ

نویسنده
یوسف محمدی

سیامک صفری،فرزین صابونی و بهاره رهنما در نشست خبری نمایش “پسران آفتاب”

از سالن اصلی نمی ترسم

 

آقای صفری ، با توجه به پیشنیه شما در بازیگری و کارنامه کم تجربگی اتان در کارگردانی ،فکر می کنید این نمایش با استقبال تماشاگر مواجه شود.

تلاش تیم ما این است که نمایش قابل عرضه را برای مخاطب خود به صحنه ببریم. امروزه در کشور ما اتفاقات خوبی می‌افتد که همه را راضی می‌کند، مثل پیروزی تیم فوتبال و والیبال و … به همین دلیل من معتقدم که در عرصه تئاتر هم “پسران آفتاب” از همان دسته است و تماشاگران را راضی می‌کند.

 

برای انتخاب این متن دلیل خاصی داشتید؟

دلیل انتخاب “پسران آفتاب”نیل سایمون این بود که او نویسنده کمدی نویس چیره دستی است و من دوست دارم مردم بخندند و دوست ندارم حالشان را بگیرم.آمریکایی‌ها در مورد نویسندگانشان راحت صحبت می‌کنند و نیل سایمون را یک هنرمند پول ساز می‌خوانند که این نشان از آن است که آثار او مخاطب دارد. باید یادآوری کنم که همزمان با اجرای ما این اثر در آمریکا در حال اجرا است.

 

آیا در اجرای این متن حذفیاتی هم اعمال شده و اگر بوده از طرف گروه یا شورای نظارت و ارزشیابی؟

صحنه‌ای از این نمایش را به دلیل اینکه هنوز ظرفیت کمدی را نمی‌شناسیم، حذف کردیم. چون فرهنگش را نداریم.

 

سالن اصلی تئاتر شهر از جمله سالن هایی است که معمولا هم در طراحی کارگردانی و هم استقبال تماشاگران دردسرهای فراوانی دارد.

نه از سالن اصلی می‌ترسم و نه می‌خواهم تجربه کنم. کارگردانی را به خاطر رشته تحصیلی‌ام دوست داشتم. ضمن اینکه طی سال‌هایی که در کنار علی رفیعی بودم چیزهای زیادی یاد گرفتم؛ قطعا بی‌تجربگی موجب نارضایتی مخاطب می‌شود. این مسائل را می‌دانم برای اینکه روی صحنه این مسائل را تجربه کردم. برای من تماشاگر ارجح است زیرا می‌بینیم گاهی اوقات جنس بنجل به او داده می‌شود.به هیچ وجه نمی‌خواهم در اجرایم خطا کنم. برایم وحشتناک است که بگویند کارش مزخرف است.

 

آقای صابونی،شما در نمایش های بسیاری با سیامک صفری هم بازی بوده اید.تجربه جدیدتان او را در نقش هم بازی و کارگردان شما قرار داده است.کار با صفری کارگردان چگونه است؟

به عنوان بزرگترم نمی‌توانستم به سیامک صفری برای حضور در این نمایش نه بگویم. برایم لذت‌بخش است که برای فردی کار کنم که برایم عزیز است. سیامک از معدود افرادی است که به عنوان یک تئاتر قبولش دارم. “پسران آفتاب” از انتخاب‌هایی بوده که در این سالها کم اتفاق افتاده و به حال و هوای امروز جامعه ما نزدیک هست و انتخابی هوشمندانه تلقی می‌شود.

 

خانم رهنما،کار در این گروه تا چه اندازه ای در ترقی و رشد بازیگری شما موثر بوده است؟

آن شور و انرژی که هنگام کار کردن با زنده‌یاد خسرو شکیبایی به آدم دست می‌داد را امروز سیامک صفری به آدم منتقل می‌کند.

 

برخی از صحنه های نمایش ایرانیزه شده است.این شگرد در تمرینات به وجود آمد یا تصمیمی بود که از قبل پیش بینی ان شده بود؟

دلیلی ندارد که هر تئاتری را به فرهنگ ایران نزدیک کنیم. ما آثار ایرانی خوبی داریم و در زمانش خوب است که کاری را با مثلا فرهنگ برزیل به صحنه بیاریم تا از طریق آن با فرهنگ‌های مختلف جهان آشنا شویم.