باید از موسوی و کروبی نظرخواهی کرد

نویسنده
حسین محمدی

» اصلاح‌طلبان وارد عرصه انتخابات خواهند شد؟

در حالی که نزدیک به یک سال تا زمان برگزاری انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری مانده٬ یک فعال اصلاح‌طلب اعلام کرد که برای تصمیم‌گیری پیرامون نحوه‌ حضوردر انتخابات نیاز است که از میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز نظرخواهی شود.

هادی خامنه‌ای٬ دبیرکل مجمع نیروهای خط امام٬ گفته است که اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات و هرگونه تصمیم‌گیری پیرامون یک حرکت جمعی سیاسی٬ باید از همه‌ نخبگان خود و از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی٬ نظرخواهی کنند.

سخنان این نماینده‌ مجلس ششم در شرایطی مطرح می‌شود که در چند ماه گذشته بحث‌های مختلفی پیرامون نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مطرح شده است. برخی رسانه‌ها نیز به گمانه‌زنی پیرامون کاندیداهای اصلاح‌طلبان برای این انتخابات پرداخته ‌اند.

هادی خامنه‌ای در سخنان خود گفته است: “برای اصلاح امور از ابزارهای سیاسی و حکومتی می‌توان استفاده کرد و موانع را در چارچوب قانون و از راه‌های مسالمت‌آمیز برطرف نمود.اما این به معنی تلاش برای حضور در قدرت و یا کسب کرسی‌های سیاسی به هر قیمت نیست. ما پیش از آنکه به حضور در قدرت بیندیشیم باید به تعهدی که نسبت به مردم داریم پایبند باشیم”.

چند روز پیش از این دفتر عبدالله نوری نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که وی تاکنون درباره‌ “انتخابات آتی ریاست جمهوری و یا افرادی که در خصوص کاندیداتوری آنها گمانه زنی می‌شود”٬ نظری نداشته و دیدارهای اخیر وی “ارتباطی با موضوع انتخابات ریاست جمهوری” ندارد.

بیانیه دفتر عبدالله نوری پس از آن صادر شد که برخی اعلام کرده بودند دیدارهای وی در چند ماه گذشته٬ نشان از عزم او برای حضور در انتخابات دارد.

در همین حال احمد شیرزاد٬ از اعضای شورای مرکزی حزب مشارکت٬ در مصاحبه با ایلنا فضای سیاسی را مناسب ورود به انتخابات ندانسته و گفته است: “حضور در انتخابات نیازمند شرایطی است که تاکنون فراهم نشده است. بنابراین اگر چه ممکن است برخی تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت کنند اما من معتقدم تا زمانی که شرایط مهیا نیست نمی‌توان حرف از حضور در انتخابات را زد”.

پیش از این برخی نیروهای سیاسی پیشنهاد کرده بودند حامیان جنبش سبز با محوریت عبدالله نوری در فرایند انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری حاضر باشند.به عقیده آن‌ها نوری پتانسیل آن را دارد که جنبش سبز را از حالت رخوت کنونی به در آورد.

عبدالله نوری پیش از این و در سال ۸۷ از سوی برخی سازمان‌های سیاسی چون سازمان ادوار تحکیم وحدت٬ به عنوان کاندیدای انتخابات مطرح شده بود. اما به دلیل حضور سیدمحمد خاتمی و عدم اجماع اصلاح‌طلبان بر روی وی٬ حاضر به شرکت در انتخابات نشد.

بحث حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات از زمان حضور سیدمحمد خاتمی در انتخابات مجلس نهم جدی‌تر شد. وی با آنکه پیش از آن بر عدم شرکت در انتخابات تاکید کرده بود٬ در انتخابات مجلس شرکت کرد و رایی با عنوان “جمهوری‌اسلامی” به صندوق انداخت. در آن زمان برخی نزدیکان خاتمی گفتند وی این کار را برای باز نگاه داشتن روزنه‌های اصلاح در درون حاکمیت٬ کرده است.

محمد موسوی‌خوئینی٬ عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارزهم پیش از این گفته بود که اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری برنامه دارند. او البته اضافه کرده بود که هنوز میان اصلاح‌طلبان درباره این برنامه‌ها و نحوه شرکت در انتخابات بحثی صورت نگرفته است. وی همچنین از سیدمحمد خاتمی به عنوان “رییس اصلاح‌طلبان” نام برده و گفته بود که درباره برنامه‌ اصلاح‌طلبان در انتخابات باید از وی سئوال شود.

در این مدت اسامی افراد متعددی چون سیدمحمد خاتمی٬ سیدحسن خمینی٬ محمدرضا عارف٬ کمال خرازی، اسحاق جهانگیری، محمدعلی نجفی و عبدالله نوری برای حضور در انتخابات در محافل گوناگون مطرح شده است.

در این میان سیدحسن خمینی کاندیداتوری خود را تکذیب و تنها محمدرضا عارف به شکل جدی٬ کار خود را آغاز کرده است. برخی منابع مطلع به “روز” گفته‌اند که برخی از وزرای کابینه خاتمی، هم‌چون علی صوفی، - اقدام به برگزاری جلسه با فعالان سیاسی شهرهای مختلف کرده‌اند تا نظر مساعد آنان برای حمایت از عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری٬ را جلب کنند.

بحث‌ها پیرامون نحوه‌ حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات در حالی مطرح می‌شود که برخی حامیان جنبش سبز٬ واکنش‌های تندی نسبت به این قضیه نشان داده‌اند.

سایت کلمه ـ- متعلق به میرحسین موسوی -ـ پیش از این با اشاره به بحث‌های مربوط به انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری نوشته بود که این مسایل تنها “با هدف انحراف افکار عمومی از توجه به سو مدیریت و بی کفایتی مسئولان در اداره امور جامعه”مطرح شده است.

کلمه اضافه کرده بود: “برای سبزها نهاد انتخابات اصلی ترین و کلیدی ترین راهکار رسیدن به اهداف اصلاح طلبانه است و شرکت در یک انتخابات قانونی، منصفانه و رقابتی آمال آنهاست، اما این شرکت مشروط به مقدمات و ملزوماتی است که در حال حاضر فضای سیاسی کشور فاقد آن است… آزموده را آزمودن دوباره خطاست و بی شک مردمی که هنوز پاسخ پرسش ساده «رای من کجاست؟» را نگرفته اند، هیزم تنور انتخاباتی نخواهند شد و امیدی به شرکت در هیچ انتخاباتی نخواهند داشت”.

حنیف مزروعی٬ از اعضای حزب مشارکت نیز٬ در یادداشتی نوشته بود: “تا زمانی که مسائلی مانند سرانجام (حقیقت) انتخابات گذشته ریاست جمهوری، تکلیف کشته شدگان حوادث سه سال اخیر، تکلیف دستگیر شدگان و زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات، مجازات آمران و عاملان سرکوب های خونین پس از انتخابات ۱۳۸۸، و نیز مسئله ی مهم حصر/حبس رهبران جنبش سبز (دو نامزد انتخابات پیشین) مشخص و حل و فصل نشود، صحبت از شرکت در انتخابات قابل توجیه به نظر نمی رسد”.

این موضع‌گیری‌ها البته میان همه‌ اصلاح‌طلبان مشترک نیست. برخی از اصلاح‌طلبان معتقدند که تحریم انتخابات مجلس نهم شکست خورده و نیروهای سیاسی باید وارد عرصه‌ انتخابات شوند. برخی از گروه‌های دیگر اصلاح‌طلب نیز امکان حمایت از محمدباقر قالیباف را مدنظر قرار داده و روی آن مطالعه می‌کنند.