دامنه تهدید به مومباسا رسید

نویسنده
شیرین کریمی

» سپاه قدس به عملیات تروریستی در کنیا متهم شد

در حالی که مقامات کنیا از وابستگی دو ایرانی بازداشت شده در این کشور به سپاه قدس خبر داده اند، سخنگوی وزارت خارجه این موضوع را “بزرگنمایی سیاسی” خوانده است. همزمان نخست وزیر اسرائیل از جامعه جهانی خواسته علیه تروریسم “بدون مرز” جمهوری اسلامی بجنگد.

کمتر از دو هفته پس از بازداشت دو ایرانی در شرق قاره سیاه، مقامات رسمی کشور کنیا اعلام کردند این دو نفراز اعضای سپاه قدس جمهوری اسلامی هستند و طرح حمله ای به منافع اسرائیل در این کشور را کشیده بودند. هفته پیش نیز دادستانی در نایروبی تصریح کرده بود این دو عضو واحد عملیات برون مرزی سپاه پاسداران در صدد سازماندهی حمله ای بوده اند که در صورت موفقیت آسیب های جانی شدیدی به بار می آورده است.

جمهوری اسلامی تاکنون هرگونه ارتباط با این عملیات خرابکارانه را انکار کرده و وزارت خارجه نیز چهار روز پس از آنکه اعلام کرده بود “هویت افراد ادعا شده تاکنون برای ما مشخص نیست” تنها خاطرنشان کرد تهران در تلاش برای “کسب اطلاعات” پیرامون افراد بازداشت شده در کنیا است.

رامین مهمانپرست دیروز در نشست هفتگی اش با خبرنگاران اظهارات بیشتری در این خصوص مطرح کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد هویت دو تبعه ایرانی بازداشت شده با تاکید بر اینکه سفارت جمهوری اسلامی در حال “پیگیری موضوع” است تصریح کرد: “ما همچنان به دنبال احراز هویت این افراد هستیم.”

مهمانپرست البته نسبت به وقایع اخیر اظهار تعجب هم کرده است: “موضوعی که در این روزها مقداری عجیب به نظر می‌رسد،‌ این است که رسانه‌های غربی به موضوعات و پرونده‌های مختلفی در رابطه با اتباع ایرانی در کشورهای مختلف، دامن می‌زنند.”

سخنگوی وزارت خارجه معتقد است: “خیلی از موضوعات ممکن است برای اتباع کشورهای مختلف اتفاق بیفتد که بعضی وقت‌ها این موضوعات با اهداف سیاسی بزرگ نمایی می‌شود و جهت گیری‌های خاصی پیدا می‌کند.”

 وی البته پیرامون عضویت این افراد در سپاه پاسداران اظهار نظری نکرده است؛ همچنان که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و دیگر سرداران این نهاد نظامی در ارتباط با ادعای کنیا سکوت اختیار کرده اند.

 

 تروریسم بدون مرز جمهوری اسلامی

از سوی دیگر دیروز نخست وزیر اسرائیل با انتشار بیانیه ای در خصوص عملیات نافرجام سپاه از تروریسم “بدون مرز” تهران سخن گفت. بنیامین نتانیاهو با اشاره به عملیات زنجیره ای جمهوری اسلامی برای ترور دیپلمات ها و شهروندان اسراییل در اقصی نقاط جهان گفته است: “پس از آنکه ایران ماموران خود را برای ترور سفیر عربستان به خاک آمریکا اعزام کرد، این کشور اقدام به حملاتی در آذربایجان، بانکوک، تفلیس و دهلی نو کرد و اکنون فهمیده ایم که برنامه ریزی برای حمله تروریستی در آفریقا داشته است.”

به جز ماجرای نافرجام اجیر کردن گانگسترهای مکزیک به منظور قتل سفیر عربستان سعودی در واشنگتن،تمامی عملیات های ناکام سپاه قدس برای ترور اسرائیلی ها در دیگر پایتخت کشورهای دنیا از اوراسیا تا شرق دور و از شبه قاره هند تا قاره آفریقا، پس از قتل چهارمین دانشمند اتمی جمهوری اسلامی در تاریخ ۲۳ دی ۱۳۹۰ انجام گرفته است. دو روز پس از آن قتل، آیت الله علی خامنه ای در واکنشی تند به کشتن دانشمندان جمهوری اسلامی با متهم کردن سازمان های اطلاعاتی اسرائیل و ایالات متحده به دست داشتن در این ترور گفته بود: “از مجازات مرتکبان این جنایت و عاملان پشت صحنه‌ی آن هم هرگز چشم‌پوشی نخواهیم کرد”

 

الگوی مشترک ترور

 مقامات کنیایی گفته اند افراد بازداشت شده قصد داشته اند با “الگوی مشترک” تروریستی در عملیات های پیشین کار خود را انجام دهند؛ درست به همان شیوه ای که چهار دانشمند اتمی از سال ۱۳۸۸ از پای در آمده اند. تمام این افراد با انفجار بمب های آهنربائی که به اتومبیل هایشان چسبانده شده بود کشته شدند.

موفق ترین تلاش تروریستی اعضای سپاه قدس عملیات در دهلی نو محسوب می شود. زمستان گذشته زمانی که خانم تل یاهوشا کورن، همسر وابسته نظامی سفارت اسرائیل، در روز واقعه مشغول رانندگی بود تا بچه هایش را از مدرسه بر دارد یک موتور سوار قطعه انفجاری را به “عقب” اتومبیل وی چسباند و فرار کرد. این انفجار باعث زخمی شدن این زن شد.

حالا نخست وزیر اسرائیل پس از آنکه کنیا تایید کرده افراد دستگیر شده در امتداد همان عملیات وارد عمل شده اند، جامعه جهانی را مخاطب قرار داده و متذکر شده است: “جامعه بین المللی می بایست با این بازیگر بزرگ دنیای تروریسم بجنگد.”

 احمد ابوالفتحی و سید منصور موسوی با 15 کیلوگرم RDX بازداشت شدند. نام مصطلح این ماده هیکسوژن است. گفتنی اینکه سه ماه پیش وزارت اطلاعات خبر از دستگیری تیمی از عوامل تروریستی موساد در ایران داده بود که مقادیر قابل توجهی از ماده منفجره RDX در اختیار داشتند.

 

بازداشت شدگان: شکنجه شده ایم

از سوی دیگر چهارشنبه هفته گذشته ابوالفتحی در دادگاهی در کنیا حضوریافت تا ضمن رد اتهام خود به قاضی بگوید در مدت بازداشت، شکنجه و به همراه همکارش توسط ماموران اسرائیلی بازجویی شده اند.

شهر ـ مومباسا -ـ دومین شهر بزرگ کنیاست و بسیاری از صاحبان سواحل تفریحی این شهر اسرائیلی اند.

در سال ۲۰۰۲ هم بمب گذاری در هتل مجللی در این شهر که مالکش یک اسرائیلی بود ۱۳ قربانی به همراه داشت. در‌‌ همان زمان پیکارجویان وابسته به سازمان القاعده کوشش کرده بودند یکی از خطوط هوایی اسرائیلی را هم منهدم کنند.

این نخستین بار نیست که تهران به دست داشتن در عملیاتی تروریستی در کنیا متهم می‌شود. در همین ارتباط هفت ماه پیش دادگاهی در ایالات متحده، جمهوری اسلامی و سودان را به همدستی با القاعده در کشتار کنیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۸ متهم کرده بود. در حکم قاضی این دادگاه آمده بود: “ایرانی‌ها، از طریق حزب الله، به بن لادن و القاعده آموزش مواد منفجره دادند و مستقیما کمک در اختیار عوامل القاعده گذاشتند.” رامین مهمانپرست، سخنگوی وزرات خارجه، در آن زمان این اتهام را رد کرده بود.