کشف شبکه قاچاق تجهیزات موشکی

نویسنده

» گزارش لوریان لوژور از خریدهای پنهانی ایران

روز گذشته وزیر کشور طی بیانیه ای اعلام کرد یک شبکه اسپانیایی که اقدام به فروش تجهیزات با مصارف دوگانه غیرنظامی و نظامی به ایران کرده بود، متلاشی شد.

این وزارتخانه بدون ذکر تاریخ اعلام کرد که چهار نفر در این جریان در شهرهای بارسلون، تاراگونا و جزایر بالئار دستگیر شده اند: یک ایرانی و سه اسپانیایی. آنها مظنون به “عضویت در یک سازمان جنایی هستند که در زمینه قاچاق تجهیزات با مصارف دوگانه و پولشویی فعالیت می کند”. به گفته همین منبع، هدف خریداران ارسال این تجهیزات به ایران و دور زدن تحریم های اتحادیه اروپا در زمینه عدم فروش تسلیحات به این کشور بوده است.

 

برنامه هسته ای

البته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز گذشته درخصوص این موضوع خاطرنشان کرد که کشورش قصد دارد طی امروز و فردا مباحثات هسته ای با قدرت های جهانی را نهایی و هرچه سریعتر متن توافق جامع درخصوص برنامه اتمی را تنظیم کند. از زمان عقد توافق مقدماتی در تاریخ ۲۰ ژانویه، این سومین نشست میان ایران و قدرت های جهانی است. ایران تصمیم دارد تا تاریخ ۲۰ ژوئیه به توافق جامع دست پیدا کند. بدین ترتیب ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی ایران مشخص و تحریم های اعمال شده ازسوی سازمان ملل، آمریکا، و اتحادیه اروپا علیه ایران ملغی خواهد شد.

در چنین شرایطی، تهران روز گذشته قطعنامه تصویب شده ازسوی پارلمان اروپا در رابطه با وضعیت حقوق بشر که ایران را “بی مسؤول” و “غیرسازنده” خطاب کرده، محکوم نمود. براساس این قطعنامه، عدم رعایت “اصول دموکراتیک” در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۳ و “نقض دائم و سیستماتیک حقوق اساسی مردم” در ایران مورد تقبیح قرار گرفته. براساس این قطعنامه “از این پس هیأت های مجلس ایران باید تلاش کنند تا با اعضای اپوزیسیون سیاسی، اعضای جامعه مدنی و همچنین زندانیان سیاسی دیدار داشته باشند”.

منبع: لوریان لوژور، ۸ آوریل