تعطیلی مدارس در هاله ای از ابهام

نویسنده

» ترس از تظاهرات یا رویارویی دو وزارتخانه بر سر آنفولانزا؟

در حالی که وزارت بهداشت و آموزش پرورش بر سر تعطیل کردن مدارس کشور به دلیل شیوع آنفلوآنزای نوع A اختلاف نظر پیدا کرده اند، برخی از مخالفان دولت، طرح تعطیلی مدارس را مرتبط با نگرانی محمود احمدی نژاد از بروز ناآرامی در آستانه سیزدهم آبان ارزیابی می کنند.

وزیر بهداشت روز گذشته با اشاره به شیوع آنفلوانزای نوعA در مدارس ایران از عملکرد وزارت اموزش پرورش در عدم رعایت دستور العمل وزارت بهداشت در خصوص تعطیلی مدارس انتقاد کرد. مرضیه وحید دستجردی در مواجهه با پرسش خبرنگارانی که موضع وی در برابر تعطیلی مدارس به خاطر آنفوآنزای مذکور را جویا می شدند، خاطرنشان کرد بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، در شرایطی که مبتلایان یک مدرسه از “یک حدی” بیشتر شوند، آن مدرسه تعطیل می شود.

وزیر بهداشت از تخلف آموزش پرورش در اجرای این دستورالعمل سخن گفت و افزود به دلیل این عدم تعامل میان دو وزارتخانه، دستور العمل جدیدی تدوین شده است: “این دستورالعمل مجدد به آموزش و پرورش مناطق و مدیران داده شد و انتظار داریم کارها منظم‌تر از قبل انجام شود.” گفته می شود برای تعطیل شدن یک کلاس درس حداقل باید 15 درصد از جمعیت ان به آنفلوآنزا مبتلا شده باشد.

وزیر بهداشت گفت در عین حال نگران است که دانش آموزان در صورت تعطیلی مدارس به مکان های پرجمعیتی مانند  “مراکز بازی” و “پارک” بروند که نتیجه ان “افزایش تماس” باشد که امکان انتقال آنفلوآنزا را افزایش دهد. از همین رو مرضیه وحیده دستجردی تعطیلی مدارس با تعداد مبتلایان انگشت شمار را توصیه نمی کند.

در همین حال در اظهاراتی که به نظر متفاوت با مواضع وزیر بهداشت می آید، در ابتدای هفته جاری محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت گفته بود: “هیچ مدرسه ای در کشور به دلیل ابتلای دانش آموزان به آنفلوآنزای نوع Aتعطیل نمی شود.”

در حالی که مهدی گویا تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا را 1194 تن اعلام کرده است، دیروز وزیر بهداشت از آماری به شدت متفاوت  خبر داد:  ”هر هفته، بین سه تا چهار هزار نفر مبتلا به آنفلوآنزا می شوند.” به گفته وی کودکان و جوانان بیشترین آمادگی برای ابتلا به این بیماری را دارند.

 

اوضاع در مدارس “بسیار مناسب” است

اما از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش که از نگاهی خوش بینانه برای مهار آنفلوآنزا برخوردار است، اعتقادی به تعطیلی مدارس ندارد. در حالی که گفته می شود بسیاری از مدارس تهران و شهرستان ها به دلیل ترس والدین از مبتلا شدن فرزندانشان به آنفلو آنزا “نیمه تعطیل” شده، سرپرست وزارت اموزش و پرورش به تکذیب این اخبار دست زده است: “تمام مدارس در حال حاضر به کار خود ادامه می‌دهند و هیچ مدرسه‌ای به حالت نیمه‌تعطیل درنیامده است.”

همزمان خبرگزاری ایلنا با انتشار گزارشی پیرامون  وضعیت شیوع انفلوآنزا در مدارس نوشته است : “در یک هفته گذشته غایبان کلاس‌ها تقریبا دو برابر شده است به گفته شاهدان عینی در برخی از مناطق شهر تا 15 نفر از یک کلاس غیبت داشته‌اند.”  سید رمضان محسن‌پور که از اعلام آمار دانش آموزان مبتلا به این بیماری خودداری می ورزد در عین حال نسبت به مبزان شیوع این بیماری ابراز خوشبینی کرده است: “وضعیت فعلی آنفلوآنزا در مدارس بسیار مناسب و کنترل‌شده است.“   این در حالی است که تاکنون حداقل شانزده نفر بر اثر ابتلا به این بماری در ایران جان خود را از دست داده اند.

 

ارتباط میان سیزدهم آبان و تعطیلی مدارس ؟

اما همزمان با مشاجراتی که میان وزارت خانه های بهداشت و آموزش و پرورش دولت دهم  بر سر تعطیلی مدارس در گرفته است، برخی مخالفان محمود احمدی نژاد اعتقاد دارند دولت با زمینه سازی برای تعطیلی مدارس می کوشد از بروز ناآرامی های احتمالی دانش آموزان در روز سیزدهم آبان جلو گیری کند.

سیزدهم آبان  به روز “دانش آموز” شهره است  و بر اساس گزارش ها معترضان به بروز تقلب در انتخابات 22 خرداد  می خواهند از آن به عنوان فرصتی برای ادامه حضور در خیابان ها به منظور اعتراض به دولت محمود احمدی نژاد استفاده کنند.

دسته ای از مخالفان دولت می گویند ممکن است محمود احمدی نژاد بخواهد با تعطیل کردن مدارس، دانش آموزان – به خصوص مقطع دبیرستان- را از حضور سازماندهی شده و فراگیر در اعتراضات سیزدهم آبان محروم کند. در همین ارتباط سایت موج سبز از تلاش دولت برای ایجاد فضای امنیتی در مدارس خبر داده و افزوده است علی رغم فشار ها “برخی از دبیران حامی جنبش سبز بدون هیچ واهمه ای در برابر این فضای منسوخ امنیتی مقاومت کرده و اطلاع رسانی و شبکه های اجتماعی خود را تقویت کرده‌اند.”