نیروی انتظامی هشدار می دهد؛ استانداربی خبرست

نویسنده
آرش معتمد

» نگرانی بابت تجمعات مردمی در ۲۲ خرداد

همزمان با فرارسیدن سالگرد 22 خرداد، مسئولین نظامی و گردانندگان دولت مستقر بادادن هشدارها و دستورات مختلف، مردم را از شرکت در تجمعات اعتراضی منع می کنند. در همین راستا فرمانده نیروی انتظامی با “غیرقانونی” خواندن هرگونه تظاهرات از سوی مخالفان دولت، از برخورد با معترضین سخن گفته و استاندار تهران نیز با وجود گذشت بیش از یک ماه از ارائه درخواست موسوی و کروبی برای صدور مجوز راهپیمایی در سالروز دهمین انتخابات ریاست جمهوری، ادعا کرده استانداری درخواستی برای اعطای مجوز دریافت نکرده است. در همین حال حملات سرداران حامی دولت علیه جنبش سبز و سران آن ادامه دارد.

رئیس پلیس تهران روز سه شنبه نسبت به تظاهرات جنبش سبز در خیابان های پایتخت هشدار داد و با بیان اینکه نیروی انتظامی “حافظ نظم و امنیت در جامعه” است از برخورد با هرگونه “تجمع غیر قانونی” خبر داد. سردار ساجدی نیا البته به طور تلویحی حق تظاهرات را برای حامیان محمود احمدی نژاد محفوظ نگه داشته و حتی از همکاری با آنها سخن گفته است: “هر تجمعی که قانونی باشد پلیس همکاری می‌کند.”

در حالی که اصل 27 قانون اساسی حق برپایی تظاهرات از سوی  شهروندان و نیروهای مدنی و سیاسی را محترم شمرده شده است، سردار ساجدی بر “غیر قانونی” بودن اعتراض مخالفین تاکید کرده است: “چه در مواقع خاص و چه در دیگر روزهای سال با تجمع غیرقانونی برخورد می‌شود.”

تهدیدهای فرمانده نیروی انتظامی علیه مخالفان دولت در شرایطی مطرح می شود که جنبش سبز کمتر از سه هفته مانده به سالروز انتخابات ریاست جمهوری خود را برای واکنش به “تقلب گسترده” در انتخابات ریاست جمهوری آماده می کند.

 

چه علاقه ای به نبش قبر دارید؟

در همین ارتباط  استاندار تهران نیز که مسئولیت صدور مجوز برای راهپیمایی ها را عهده دار است، دیروز در حلقه خبرنگارانی که برای پرسش پیرامون درخواست احزاب اصلاح‌طلب از استانداری برای راهپیمایی در 22 خرداد گرد او جمع شده بودند، خواستار آن شد تا “جریان فتنه”  را “نبش قبر” نکنند.

مرتضی تمدن که در یکسال گذشته با تمامی درخواست های رهبران سیاسی جنبش سبز برای اعطای مجوز راهپیمایی مخالفت کرده است، از خبرنگاران خواسته به جای پرسش درباره 22 خرداد به سمت “آبادانی مملکت” بروند: “شما چه علاقه‌ای دارید که نبش قبر می‌کنید اصلا به موضوع فکر نمی‌کنیم و درخواستی نیز به این عنوان به دست ما نرسیده است.”

 

درخواست برای مجوز راهپیمایی

مخالفت های استاندار و فرمانده نیروی انتظامی تهران با برگزاری راهپیمایی معترضین به تقلب در انتخابات در حالی صورت می پذیرد که حدود یک ماه پیش میرحسین موسوی و مهدی کروبی ضمن ملاقاتی با “حماسی” خواندن ماه خرداد تصریح کرده بودند در صورت اخذ مجوز راهپیمایی برای ۲۲ خرداد، در “سطح ملی” از مردم برای شرکت در راهپیمایی دعوت بعمل خواهد آمد. موسوی و کروبی در عین حال با پیش بینی رد درخواست راهیپمایی از سوی مقامات دولتی، از حامیان جنبش سبز خواسته بودند در این صورت، جهت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، با تنوع و تکثری که شبکه های اجتماعی دارند، به صورت مسالمت آمیز اطلاع رسانی کنند.

خیز مخالفان برای به چالش کشیدن مشروعیت دولت دهم در خیابان ها به عنوان اصلی ترین چالش پیش روی جمهوری اسلامی در حالی انجام می گیرد که استاندار تهران از شکسته شدن کمر “فتنه و فتنه گران” در سال 88 سخن به میان آورده و  ابراز امیدواری کرده است سال 89 بدون حاشیه دنبال شود: “امیدواریم در سال 89 بدون هیچ حاشیه‌ای آن مقداری که کار فتنه‌گران پیشرفت ما را به تاخیر انداخت با همت و کار مضاعف جبران کنیم. “

 

تجدید نظر “حاکمان سرمست”

همزمان با این تحولات، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از اصلی ترین احزاب اصلاح طلب سه روز پیش به مناسبت سیزدهمین سالگرد دوم خرداد، با انتشار بیانیه ای  ضمن مرور حوادث یکسال گذشته از “ملت ایران” برای تداوم همراهی با جنبش سبزدعوت به عمل آورد. این سازمان سیاسی منتقد دولت در بیانیه خود  ”حاکمان سرمست از قدرت” را مخاطب قرار داده و همزمان با فراخوان آنان به تجدید نظر در رفتار های غیر قانونی و خشونت آمیز، خواستار موافقت آنان با راهپیمایی مخالفان محمود احمدی نژاد شده است: “به جای برخورد غیرمنطقی با درخواست های قانونی و مشروع آقایان میر حسین موسوی و مهدی کروبی و نیز شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای استفاده از حقوق قانونی خود در برگزاری مراسم و راهپیمایی که در قانون اساسی تصریح شده است، به این تقاضاها پاسخ مثبت دهند.”

 

سردار جزایری: خود را به خواب زده اند

اما همزمان با تاکید سازمان مجاهدین بر  لزوم تجدید نظر مقامات جمهوری اسلامی در رفتار خود، معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح به کسانی حمله کرده که خود را نسبت به آنچه  وی “فتنه دیروز و امروز”نامیده به خواب زده اند.

 مسعود جزایری از جمله سردارانی که در یکسال گذشته در صف مقدم حمله به جنبش سبز قرار داشته، معترضین به نتایج انتخابات را “کودتاچیان فتنه سال 88” نامیده است که اصطلاح جدیدی از سوی سرداران حامی محمود احمدی نژاد برای نامیدن جنبش سبز قلمداد می شود.

سردار جزایری که همزمان ریاست ستاد تبلیغات دفاعی کشور را هم عهده دار است ضمن تاکید بر مبارزه با “جنگ نرم” بر لزوم اطلاع رسانی علیه مخالفان دولت دهم تاکید ورزیده و نگرانی خود را از “عدم اقناع کامل افکار عمومی” علیه جنبش سبز چنین اعلام کرده است: “چنانچه اقدامات مقابل به خوبی سامان‌دهی نشود، دور از ذهن نیست که مجددا ما با چالش‌های فرهنگی اجتماعی و مسائل امنیتی و تحرکات ضد انقلابی به صورت آشکار مواجه بشویم. “

این در حالی است که صدا و سیمای جمهوری اسلامی به همراه دیگر رسانه ها و جراید حامی دولت در یکسال اخیر کوشیده اند جنبش سبز و رهبران سیاسی آن را به انقلاب مخملین متهم کنند؛ همزمان قوه قضائیه بسیاری از بازداشت شدگان حوادث اخیر را با اتهاماتی مشابه با احکام سنگین تعزیری روبرو ساخته و زندانیان را با شکنجه وادار به اعترافاتی در این راستا کرده ست. بی جهت نیست که سردار جزایری می گوید: “به نظر می‌رسد دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی با انتشار اطلاعات به دست آمده از سران و عمله‌های کودتای رنگی نقش بسزایی در بالا بردن اطلاعات و بینش مردم خواهند داشت.”