سرخورده از انتخابات، عقده گشایی با بدحجابی

نویسنده
آرش معتمد

» حملات جدید موتلفه اسلامی به جنبش سبز

در ادامه حملات سران سیاسی جناح راست به جنبش سبز، دیروز دبیر کل حزب موتلفه اسلامی ضمن انتقادی تند، مخالفان دولت محمود احمدی نژاد را طیفی “ضد انقلاب” نامید و با اتنقاد از پوشش آزاد زنان، بدحجابی را پدیده ای “نامیمون” خواند که اعضای جنبش سبز  با آن عقده گشایی می کنند.

محمد نبی حبیبی در تهاجمی جدید علیه جنبش مخالفان دولت محمود احمدی نژاد آنان را “فتنه جویانی” نامید که بدحجابی را به عنوان “یکی از مظاهر جنگ نرم علیه اخلاق جامعه” نمایندگی می کنند و مدعی عضویت در آنچه وی “فرقه سبز” نامید، هستند.

سخنان تازه دبیر کل حزب موتلفه اسلامی علیه حامیان جنبش سبز در حالی ایراد می شود که دولت محمود احمدی نژاد از اوایل هفته گذشته طرح های جدیدی برای “ترویج فرهنگ عفاف و حجاب” ارائه کرده است. در یکی از بحث برانگیز ترین تصمیمات دولت، قرار است تمامی کارمندان زن شاغل در ادارات و سازمان های دولتی با “پوشش یکسان” بر سر کار حاضر شوند.

 

با بدحجاب ها برخورد کنید

حبیبی در ادامه گفته های خود در انتقاد از آزادی پوشش، آن را “این پدیده نامیمون” توصیف کرد که “بهداشت روانی” و اخلاقی جامعه را تهدید می‌کند. به گفته حبیبی باید با بدحجابی ولو اینکه به صورت “نادر” هم باشد برخورد کرد. دبیر کل موتلفه البته نظر خود را پیرامون نحوه “بر خورد” با شهروندان اعلام نکرد. در سال های گذشته این گشت های ارشاد نیروی انتظامی بودند که زنان و دخترانی راکه از پوشش اسلامی مورد نظر جمهوری اسلامی برخوردار نبودند بازداشت و بازخواست می کردند.

تاکید سران جناح راست برای برخورد با افرادی که بدحجاب می نامند در حالی ادامه می یابد که چهارشنبه گذشته فرمانده انتظامی تهران از تجدید نظر در نحوه فعالیت گشت های ارشاد سخن گفته بود: “ گشت ارشاد به مفهوم قبلی نیست و شاید گشت داشته باشیم و قطعا باید افرادی باشند که تذکر بدهند اما روش کار با رویکرد قبلی نیست.

 

سرخوردگان عقده گشایی می کنند
از سوی دیگر دبیر کل موتلفه که روز گذشته در پایان نشست دبیران این حزب  سخن می گفت، اعضای جنبش سبز را طیفی از “ضد انقلاب” نامید که “به خاطر سرخوردگی در انتخابات دهم ریاست جمهوری برای دهن کجی به احکام الهی و مردم مسلمان با بدحجابی و گاهی بی‌حجابی عقده گشایی می‌کنند.”

بر اساس نتایج انتخابات ریاست جمهوری که دولت مستقر اعلام کرده افرادی که از سوی محمد نبی حبیبی طیف “ضد انقلاب” نامیده شده اند، حدود چهارده میلیون از شهروندانی را شامل می شود که در بیست و دوم خرداد به رهبران اصلی جنبش سبز، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رای داده اند.

 

موج دوم فتنه سبز

گفتنی است حبیبی اواخر فروردین ماه نیز به پیش بینی در مورد کنش های آتی جناح سبز دست زد و از آغاز موج دوم اعتراض های مخالفین در سال جاری خبر داد: “از نخستین روزهای سال تلاش‌هایی برای تولید موج دوم فتنه صورت گرفت.”

او که 25 فروردین ماه در نشستی با دبیران این حزب حامی محمود احمدی نژاد سخن می گفت، سپس حملاتی جدی را متوجه رئیس دولت های اصلاحات کرد. او با زیر سئوال بردن مواضع محمد خاتمی که روند فعلیِ مدیریتِ کشور را “زمینه ساز بحران های بزرگ اجتماعی” خوانده بود، به طور تلویحی رئیس دولت هفتم و هشتم را به “عمل کردن مطابق میل دشمن” متهم کرد: “سیاست آمریکایی‌ها برای فشار بر ایران، در سه ضلع مثلث تهدید، تحریم و نارضایتی سیاسی و نارضایتی اقتصادی خلاصه می‌شود، اگر اشخاصی مثل خاتمی مراقب نباشند و به بهانه پیش‌بینی، دم از بحران‌های اجتماعی و اقتصادی بزنند مطابق میل دشمن عمل کرده‌اند.”

  

بن بست “فرقه سبز”

چند روز پس از این اظهارات، قائم مقام این حزب و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز در آخرین روز ماه فروردین، در مجلس هشتم در انتقادی شدید از جنبش مخالفان دولت دهم  آن را “نفاقی سبز” خواند که به “بن بست” رسیده است.

اسدالله بادامچیان، جنبش سبز را «فتنه سال 88» توصیف کرد، و در حالی که رهبران سیاسی آن بر استقلال این جنبش و ملی بودن آن تاکید دارند وی ادعای دیگر  مطرح کرد: “حاصل سالها کار توطئه جهانی برای براندازی مخملی نظام و استهاله آن دانست که با همکاری عناصر لیبرال و مارکسیست و فریب‌خورده و با بازی‌های فمینیستی نفاق مدرن، آن را شکل داده بود.”

بادامچیان همچنین قوه قضائیه را مخاطب قرار داد و از دستگاه قضایی خواست تا به پرونده “فتنه 88” رسیدگی و با فتنه گران قاطعانه برخورد کند. این در حالی است که قوه قضائیه تقریبا تمامی اعضای ارشد احزاب سیاسی و روزنامه نگاران اصلاح طلب را بازداشت کرده و احکام سنگین تعزیری برای بسیاری از انان صادر کرده است.

گفتنی است بادامچیان در روزهای نخست اعتراض های جنبش سبز علیه دستکاری دولت احمدی نژاد و شورای نگهبان در نتایج انتخابات ریاست جمهوری به شدت از عملکرد شورای نگهبان دفاع کرده بود: “اگر کسی بعد از همه این بررسی‌ها قانع نشده باشد، دیگر نمی‌توان قانون کشور و ملت را برای یک نفر صرف کرد.”

 

رهبران سبز کر و کور شدند

عسگر اولادی از دیگر اعضای ارشد حزب موتلفه نیز که در فصل پاییز تلاش هایی برای میانجیگری میان جناح های سیاسی درگیر آغاز کرده بود، و از تدوین طرح وحدت ملی حمایت می کرد، به تدریج از مواضع میانه فاصله گرفته است. وی در ماه اسفند گذشته در انتقاد از میرحسین موسوی و مهدی کروبی انگیزه آنان از اعتراض به نتایج انتخابات را چنین بر شمرده بود: “طبیعی است حب جاه انسان را کر ‌و ‌‌کور ‌کرده و او را از حق منحرف می‌کند و نمی‌گذارد حقایق را دریابد.”