جنبش معترضان سبز زنده است

نویسنده

» نگاه لوس آنجلس تایمز به اعتراضات روز کارگر در ایران

دانشجویان فریاد می زدند: “ما ندائیم! ما سهرابیم!” اشاره آن ها به ندا آقا سلطان و سهراب اعرابی، دو معترض کشته شده در خشونت های سیاسی پس از انتخابات سال گذشته بود. “ما همه یک صدائیم!”

گزارش ها و فیلم های ویدیوئی غیر حرفه ای رسیده، نشان دهنده درگیری معترضین ضد دولتی و طرفداران کارگران با نیروهای امنیتی در پایتخت و دیگر شهرهای ایران است.

رهبران مخالف دولت ایران که در پی گسترش جنبش ضد دولتی هستند اخیرا  کارگران کارخانه ها و معلمان مدارس را مخاطب قرار داده اند، چرا که این دو بخش از جمعیت ایران شاهد افت شدید قدرت خرید خود بر اثر سیاست های اقتصادی تورمی محمود احمدی نژاد بوده اند.

تنش های موجود در آستانه روز جهانی کارگردرتاریخ اول ماه مه و روز معلم در ایران درتاریخ دوم ماه مه به شدت بالا گرفت.

رهبر مخالفان، میر حسین موسوی در یک سخنرانی ویدیویی که روز پنج شنبه در یوتیوب منتشر شد با کارگران ابراز همدردی کرد.

وی گفته است: “مگر کارگران و معلمان چه می خواهند؟ آنها خواستار عدالت و آزادی هستند.”

روزنامه کیهان، بلندگوی تندروی رهبر ایران، علی خامنه ای، موسوی و رهبران مخالف را به “تحریک کارگران، درهمسویی با دشمنان غربی و توطئه های علیه نظام اسلامی” متهم کرد.

نیروهای امنیتی با پیش بینی اعتراضات احتمالی روز اول ماه مه در مرکز شهر تهران و در نزدیک محل اتحادیه نیمه رسمی کارگری مستقر شدند. نیروهای ضد شورش با تجهیزات کامل  دانشگاه تهران را زیر نظر گرفتند.

با این حال، به گفته شاهدان عینی و عکس ها و ویدئوهای ارسال شده به اینترنت، صدها تن از دانشجویان با حضور در ورودی دانشگاه تهران، درحالیکه نیروهای امنیتی درطرف دیگر نرده های دانشگاه حضور داشتند، شعار “مرگ بر دیکتاتور!” و “مرگ برتو” سر دادند.

احمدی نژاد هم در سالن وزارت کشور برای گروهی ازکارگران سخنرانی کرد. کارگران با اتوبوس از کارخانجات دولتی آورده شده بودند. به گفته شاهدان عینی، حتی برخی از این کارگران آشفته و عصبانی شدند و خواستند به رئیس جمهور اعتراض کنند و خواستار شرایط کاری بهتر شوند، اما محافظان، آنان را محاصره و مانع دسترسی آنها به رئیس جمهور شدند.

احمدی نژاد سپس  بدون اطلاع قبلی به دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران رفت. در آنجا دانشجویان برای اعتراض تجمع کردند.

با فرا رسیدن غروب، زد و خورد در خیابان های اطراف مرکز شهرتهران و در نزدیکی وزارت کار رخ داد.  گزارش شده که ده ها نفر زخمی شدند اما هیچ گزارش تایید شده ای از بازداشت ها وجود ندارد.

روز یکشنبه هم معلمان در مقابل مجلس سابق در نزدیکی دفتر خامنه ای تجمع کردند.

تظاهراتی نیز در سایر شهرها از جمله تبریز، شیراز، کرمانشاه، قزوین و اصفهان گزارش شده است.

یک منبع خبری در اصفهان، که به شرط ناشناس ماندن سخن گفت، خبر داد که تعداد زیادی از مردم  در تظاهرات مجروح و بازداشت شدند. یک شاهد عینی گفت کارگران اخراجی با نیروهای امنیتی درگیر شدند. بنا به گزارشات رسیده حداقل 16 نفر زحمی شدند.

شاهدان عینی گفتند کارگران و دانشجویان مرکز پلیس دستگرد را محاصره کردند و زمانی که می خواستند آنجا را اشغال کنند پلیس به شلیک آتش متوسل شد.

در فلاورجان، بخش کارگری شهرستان خمینی شهر، درگیری هایی میان پلیس ضد شورش و معترضان اتفاق افتاد؛ معترضین، که بسیاری از آنان را کارگران بیکارتشکیل می دادند، با چماق و چوب پلیس را تهدید کردند.

 

منبع: کریستین ساینس مانیتور- 3 مه