خرده فسادهای احمدی نژاد

نویسنده
مریم کاشانی

» درباره سرنوشت هدایای ریاست جمهوری

خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان “اقدام بی ضابطه رئیس جمهور پیشین در اهدای اموال دولتی” نوشت: “به تازگی رئیس جمهور دولت نهم و دهم در اقدام تامل برانگیز دیگر، در نامه ای به تولیت حرم امام خمینی(ره) ابراز علاقه کرده که هدایای دو دوره ریاست جمهوری خود را به موزه حرم امام اهدا کند. منتها هنوز تولیت حرم امام هیچ واکنشی نسبت به این نامه نشان نداده است. این نامه رئیس جمهور سابق ایران بدون هماهنگی با سازمان اسناد و کتابخانه ملی نوشته شده است.”

این خبرگزاری از قول مدیرکل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی افزوده: “تصمیم گیری درباره این اموال باید بر عهده دولت باشد و هرگونه انتقال آنها باید به اطلاع دولت یازدهم برسد. آن زمان بخشی از اشیا حراج شد و یا به ساختمان های لادن و ولنجک انتقال دادند اکنون نمی دانیم این اشیا در چه شرایطی قرار دارند. با گذشت دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد هنوز کسی نمی داند که تعداد واقعی هدایای رئیس جمهور نهم و دهم چقدر است حتی کسی نمی داند که در جریان نقل و انتقال این اشیا از کاخ سعدآباد و ولنجک و لادن چه تعداد از اشیا آسیب دیده اند، حراج رفته اند و یا ناپدید شده اند.”

چندی پیش خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی اعلام کرده بود که احمدی‌نژاد هدایای ریاست‌جمهوری خود را به موزه آیت الله خمینی اهدا کرده است. این خبرگزاری نوشته بود: “رییس جمهور سابق که در هفته اول مهر ماه ۱۳۹۳ به همراه حجت‌الاسلام سید حسن خمینی از مجموعه آستان مقدس حضرت امام و موزه آستان حضرت امام خمینی(ره) بازدید در بخشی دیگر از این نامه با درخواست «تنظیم چیدمان و برنامه‌ریزی و نحوه کارکرد این بخش از موزه و نهایتا انتقال هدایا» از «اختصاص فضای مناسب در این موزه برای استقرار هدایای گروه‌های مردمی و دولت‌ها و شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی داخلی و بین‌المللی در دوره خدمتگزاری خود در ریاست‌جمهوری» تشکر و قدردانی کرده است.”

این خبر به آن معنی بود که هدایای احمدی نژاد به موزه مربوط به روح الله خمینی منتقل و حتی “چیده” شده است. با اینحال سکوت حسن خمینی در برابر این نامه معنی دار بود.

رسانه های داخلی ایران با اشاره به سابقه موضوع و تکذیب مکرر اطرافیان احمدی نژاد درباره خارج کردن هدایا از ریاست جمهوری، انتشار این نامه را به عنوان اعتراف احمدی نژاد به سرقت اموال عمومی تعبیر کرده بودند.

روزنامه شرق در گزارشی که تیتر اول این روزنامه هم بود نوشته بود: “هدایای دریافتی احمدی‌نژاد پیدا شد”. نویسنده گزارش اضافه کرده بود: “خبر را البته موزه امام(ره) هنوز تایید نکرده و تنها منبع آن، نامه رسانه‌ای‌شده خود احمدی‌نژاد است. اما در صورت صحت این خبر هم کسی نمی‌داند که هدایای بخشیده‌شده چه مقدار از آن دوهزارو283قطعه‌ای را شامل می‌شود که اوایل تابستان ۹۲ به ساختمان «لادن» و بعدا به «ولنجک» منتقل شده‌‌اند، چرا که برخی اخبار از امحای آمار، اسناد و مشخصات هدایا حکایت دارند.”

سایت دولت بهار که از حامیان محمود احمدی نژاد محسوب می شود، در واکنش به این گزارش، آن را “با لحنی موهن و آمیخته با طعنه و کنایه” توصیف کرد. یکی از خوانندگان این سایت نوشته بود: “آخه مشکل اینه که روزنامه شرق و جماعت رانتخواران گمان می کنند اموال شخصی احمدی نژاد هم مال خودشان است. مثلا فردا اگر دکتر خانه اش را در میدان ۷۲ بفروشد اینان از همین مقالات در روزنامه هایشان خواهند نوشت.” و دیگری معتقد بود: “هدایای احمدی نژاد گم نشده بود دکتر دوست داشته با خودش ببره این حق ایشان بوده به فضولها هم ربطی نداشته ونداره از دشمنی بترکید انشاالله”

با اینهمه داستان “اموال شخصی” احمدی نژاد کش پیدا کرد! خبرگزاری ایسنا در گزارشی با عنوان “پشت‌پرده‌ انتقال موزه‌ هدایای ریاست جمهوری” که دیروز منتشر کرد، نوشت: “زمانی‌که شیئی به رییس‌جمهور اهدا می‌شود، جزو اموال دولتی محسوب می‌شود، چون آن به مقام حقوقی رییس‌جمهور اهدا می‌شود، به همین دلیل زمانی که آن شئ وارد مجموعه‌ی نهاد ریاست جمهوری می‌شود تا زمان تشکیل موزه‌ی یادمان رئیس جمهور وقت، آن اموال مُهر برچسب اموال می‌خورد، بنابراین نباید از آن مکان خارج شود. قانونی که در کل نادیده گرفته شد و حتی بر اساس شنیده‌ها از منبع آگاهی که در سال گذشته این اتفاق را مطرح کرد، کارکنان تشریفات دفتر ریاست جمهور وقت دستور داشتند لیست هدایا را از کامپیوترهای سازمان اسناد نیز پاک کنند.”

 نویسنده گزارش اضافه کرده است: “گفته شد این آثار با دستور حسن موسوی - رییس دفتر رییس‌جمهور که اتفاقا تا چندماه پیش از آن رییس سازمان میزاث فرهنگی بود - و اجرای شخصی با نام پاسبانیان از سعدآباد خارج و نخست به ساختمان «لادن» و سپس به ساختمان «ولنجک» منتقل شدند. در همان زمان از حمید بقایی به‌عنوان معاون اجرایی رییس جمهور وقت که او هم چند سالی رییس و قائم مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود و از چند و چون ماجرا باخبر، در این زمینه سئوال شد اما وی با اظهار بی‌اطلاعی از این نقل و انتقال، گفت که بعید می‌دانم در ساختار دولتی این امکان وجود داشته باشد و اصلا بتوان بی‌سروصدا این همه شیء را جابه جا کرد و دولت‌ها متوجه نشوند.”

ماجرای هدایای ناپدید شده ریاست جمهوری احمدی نژاد تنها موضوعی نیست که این روزها مورد توجه رسانه های داخلی قرار دارد. ماجرای فسادهای مالی و اداری گسترده در دوره احمدی نژاد و همچنین پرونده های قضایی تشکیل شده علیه همراهان او که حتی شامل معاون اولش هم شده، بزرگتر از آن است که هدایای ریاست جمهوری در برابر آنها جلوه ای پیدا کند. اما اقدامات شخصی احمدی نژاد و سواستفاده هایی که موقعیت ریاست جمهوری داشته، می تواند از ابعاد فساد و سطح مدیران نظام و میزان کارآمدی حکومت جمهوری اسلامی پرده برداری کند.

در تازه ترین نمونه روزنامه شرق از قول یکی از اعضای کمیسیون اصل نود مجلس خبر داده که بر اساس تحقیقات صورت گرفته هیات های همراه احمدی نژاد در سفرهای خارجی اش و از جمله در سفرهای مکرر به نیویورک هیات های خانوادگی بوده اند. این روزنامه در گزارش خود نوشته: “احمدی‌نژاد به‌ویژه در یکی، دوسفر شهره آفاق شد؛ یکی در سفر ‌گران‌قیمت به نیویورک و همراهی برخی اعضای خانواده هیات دولت در آن سفر و دیگری سفر به مسکو و باز هم زمزمه‌هایی از همراهی خانواده‌ها. نتیجه هر دو این سفرها نامشخص ماند و هنوز هم پرونده شکایت درباره هر دو این سفرها در کمیسیون اصل۹۰ است.”

 نویسنده شرق اضافه کرده: “حالا که دولت احمدی‌نژاد رفته و دست مجلس و دیگر مسوولان به جایی بند نیست، شاید ارسال مستندات در اختیار کمیسیون اصل۹۰ به قوه قضاییه تنها راهکار پیش‌روی نمایندگان مجلس باشد. چنانچه بعید است احمدی‌نژادی که حالا نه رییس دولت است و نه سمتی دارد، بخواهد پاسخگوی چند و چون سفرهایی باشد که ابعادش هنوز نامشخص است.”