حکم در ریاض اعتراض در تهران

نویسنده
فیروزه متین

» افزایش تدابیر امنیتی در اطراف سفارت عربستان سعودی

تصمیم دادگاهی در عربستان در صدور حکم اعدام برای “باقر النمر”، روحانی شیعه عربستانی که دو سال قبل به اتهام اغتشاش و شوراندن اقلیت شیعه این کشور بر ضد حکومت بازداشت شده بود، آتش جنگ لفظی بین جمهوری اسلامی و حکومت عربستان را که به دلیل بحران عراق و سوریه به بالاترین حدرسیده است، شدت بخشید.

انتشار خبر صدور حکم اعدام برای باقر النمر، واکنش های گسترده عوامل و رسانه های رسمی جمهوری اسلامی را در پی داشته به طوری که احمد خاتمی، امام جمعه تندروی تهران نیز در خطبه های اخیر خود، نسبت به آنچه که “عواقب خطرناک” اجرای حکم اعدام باقر النمر دانسته، به عربستان هشدار داده است.

 باقر النمر که رسانه های حکومتی در ایران وی را “آیت الله نمر” می نامند، به تازگی از سوی دادگاهی در عربستان به جرم “شعله‌ور کردن فتنه مذهبی، دیدار با افراد تحت پیگرد، تشویق به قتل شهروندان و نیروهای امنیتی و تخریب مساجد طی خطبه‌های نماز جمعه” به اعدام محکوم شده است.

پس از انتشار این حکم، رسانه ها و مقامات حکومت ایران، در بحبوحه بالاگرفتن تنش های مذهبی بین شیعه و سنی و همچنین اختلافات آشکار ایران و عربستان بر سر مسائل دو جانبه و منطقه ای، صدور این حکم را به شدت محکوم کردند و به عربستان هشدار دادند که اعدام این روحانی که سالها در ایران زندگی کرده است، عواقب وخیمی برای آل سعود خواهد داشت.

در همین باره، احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، روزجمعه گفت: “جُرم آیت‌الله شیخ نمر این است که چرا از انقلابیون حمایت می‌کند؟ چرا می‌گوید ولایت‌فقیه؟ چرا می‌گوید شیعه حق حیات در عربستان دارد؟ این از نظر دولت عربستان جُرم است. این حکم ظالمانه و جاهلانه صادر شده و مقامات حقوق بشری که از حکم اعدام آدم‌کُش‌ها در نظام جمهوری اسلامی ایران انتقاد می‌کنند و می‌گویند ضدحقوق‌بشر است در برابر حکم اعدام دولت عربستان برای شیخ نمر اعتراض نکردند، این هم حقوق‌بشر آمریکا پسند است. من به دولت عربستان می‌گویم این لقمه به این راحتی نیست که از گلویتان پایین برود، اعدام این روحانی آزاده عواقب سختی دارد و هزینه سنگینی شما خواهید پرداخت”.

سخنان او، سرآغاز سلسله اعتراضاتی بود که طی دو روز گذشته از سوی تریبون های رسمی جمهوری اسلامی بر علیه دولت عربستان مطرح شده است.

از جمله این اعتراضات، برپایی تجمعی حکومتی به نام دانشجویان و با حضور برخی از چهره های افراطی از جمله رحیم پورازغدی و حسن سبحانی نیا بود.

خبرگزاری فارس در گزارشی درباره این مراسم نوشت: “مراسم تجمع دانشجویان با عنوان «اعدام حقیقت» در حمایت از شیخ نمر به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران و با حضور جمعی از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی برگزار شد”.

فارس به نقل از حسن سبحانی نیا، از عوامل پایداری در مجلس و عضو هیات رئیسه آن هم چنین نوشت: “امروز جمع کثیری از دانشجویان اینجا جمع شده‌اند تا عکس‌العمل و اعتراض خود را به اقدام قرون وسطایی عربستان نشان دهند. به نظر من عربستان با این اقدام می‌خواهد شیعه را تست کند که خوشخبتانه عکس‌العمل خوب و محکم شیعیان نسبت به این جریان نشان‌دهنده اتحاد و مخالفت آنها با این جریان است. نمایندگان مجلس امروز با قاطعیت از شیخ نمر حمایت کرده و این اقدام کشور عربستان را محکوم کردند. عربستان هم باید بداند که اگر این حکم را اجرا کند هزینه سنگینی خواهد داد. مطالبه ما و مجلس از وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی این است که به طور جدی این مسئله را پیگیری کرده و این دستگاه باید با پیگیری از طریق مجامع بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری در مقابل این اقدام قرون وسطایی بایستد”.

حسن رحیم پورازغدی از چهره های اصلی گروه “دلواپسان” هم در این برنامه گفته است: “حکومت آل‌سعود جرات اجرای چنین حکمی را نخواهد داشت چراکه اگر این حکم را اجرا کند هم به نفع شیخ نمر و هم به نفع اسلام و شیعه است.مجاهدین اسلام در تاریخ نشان دادند که با خون سرکوب نشده‌اند و هرچه درا ین راه خون ریخته شده است پیروزی‌های مجاهدین اسلام بیشتر شده است. اگر رژیم آل‌ سعود بداند و بفهمد که اگر این حکم را اجرا کند کل منطقه قطیف و مناطق شرق و نفت‌خیز عربستان دست خوش تظاهرات و اغتشاش می‌شوند قطعا این کار را نخواهد کرد”.

صدور حکم اعدام این معترض عربستانی، دستمایه حمله سایت های تندرویی چون مشرق شده که از سکوت خاتمی و هاشمی رفسنجانی که در این مدت بارها بر لزوم برقراری روابط دیپلماتیک حسنه با عربستان تاکید کرده اند، انتقاد کنند.

این سایت در یادداشتی با عنوان “دلیل سکوت هاشمی و خاتمی چیست؟”، نوشته است: “حقوق بشر به سبک غربی سالهاست مدعیان زیادی در ایران دارد که به هر بهانه ای به دنبال انتقادات حقوق بشری از کشور هستند.سازمان جهانی حقوق بشر نیز تا کنون به خاطر مواردی که همکاران حقوق بشری آنها در ایران گزارش کرده‌اند، تحریم های زیادی را علیه ایران رقم زده اند که نمونه آخر آن در گزارش نرگس محمدی به اشتون دیده می شد.از طرف دیگر هفته گذشته حکم اعدام شیخ نمر یکی از علمای عربستان توسط رژیم سعودی اعلام شد که واکنش‌های جهانی را در پی داشت. آن چیزی که باعث سالها تعقیب، زندان و شکنجه شیخ النمر در عربستان شده، دیدگاه‌های وی در قبال آل سعود است.نکته جالب این است که مدعیان حقوق بشر در ایران که سال‌ها دم از گفتگوی تمدن ها می زدند و بر رعایت حقوق بشر در دنیا تأکید می کردند، و چندی است برای بازگشت حیات سیاسی خود به هر بهانه ای سخنرانی می کنند، در قبال این اقدام غیر قانونی و غیرمنصفانه عربستان سعودی سکوت اختیار کرده اند. اصلاح طلبان دیگر که برای اعدام یک فتنه‌گر جنجال به پا می کنند، چرا امروز در قبال حکم اعدام یکی از بزرگترین علمای شیعه سکوت اختیار کرده اند و ترجیح می دهند خود را به خواب بزنند. در واقع نگرانی اصلی محافظه کاران از ایراد سخنرانی علیه این حکم ظالمانه رژیم ستمگر عربستان سعودی از رابطه با عربستانی است که همیشه در نهایت پلیدی با ایران برخورد کرده است و سیاست‌های منفعت طلبانه آن در منطقه باعث اختلافات شدید میان گروه های مذهبی به ویژه شیعه و سنی شده است. یکی از افرادی که تا کنون از ارتباطات گسترده و خوب خود با عربستان سخن گفته است، هاشمی رفسنجانی است که این روز ها از میان هر خاطره آیت الله می توان سطری در خصوص عربستان پیدا کرد. هاشمی رفسنجانی یکی از افتخارات خود را تابو شکنی اش در نحوه ارتباط گیری با عربستان می داند؛ اما به راستی چرا تاکنون آِت الله در قبال حکم اعدام شیخ نمر سکوت کرده است؟ مگر آیت الله نمر لباس روحانیت را بر تن ندارد و یک مبلغ مسلمان نیست؟ براستی مصلحت ارتباط با عربستان کجا نهفته است که تاکنون چیزی از آن دیده نشده و برخی به دنبال ارتباط با این کشور به هر قیمتی هستند؟”

دولت و جناح اعتدال گرا و اصلاح طلبان تا این لحظه در قبال این مسئله سکوت کرده اند.

در همین حال، در برخی از شبکه های اجتماعی، گزارش هایی مبنی بر تلاش عوامل لباس شخصی و بسیجی برای برپایی تجمعی در برابر سفارت عربستان در تهران منتشر شده؛ اخباری که باعث شده تا تدابیر امنیتی در اطراف سفارت عربستان در ایران در خیابان فرشته به طرز چشمگیری تشدید شود.