ایرانیان تردید دارند

نویسنده

» مقاله ای از میدل ایست آنلاین درباره اوباما

obama865.jpg

مردم ایران نسبت به احتمال گرم شدن روابط بین ایران و آمریکا تردید دارند. روزنامه اولترا محافظه کار کیهان زیر کاریکاتوری که در آن تصویر جورج بوش، رئیس جمهور سابق را در حال سپردن پرچم اسرائیل به رئیس جمهور جدید دموکرات آمریکا نشان داده می شد، نوشت: باراک اوباما “طرفدار بزرگ صهیونیزم”.

روزنامه محافظه کار همشهری هم در تیتری استهزا آمیز نوشت: “مدافع تغییر، خودش تغییر کرد” که به تغییر احن اوباما و حمایت از سیاست های جنگی دولت جمهوری خواه قبلی، اشاره می کند.

اوباما درباره ایجاد رابطه با ایران صحبت می کند اما هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه اش همان حرف های جورج بوش که گفته بود: “همه گزینه ها همچنان مطرح است” را که شامل حمله نظامی هم می شود، در حمایت از اسرائیل تکرار کرد.

ایران و آمریکا از بعد از انقلاب ایران در سال 1979، که باعث سقوط شاه ظالم و مورد حمایت آمریکا شد، با یکدیگر رابطه سیاسی ندارند.

ایران هرگز آمریکا را به دلیل حمایت هایش از شاه نبخشید و دانشجویان خشمگین ایرانی بعد از انقلاب، دیپلمات های آمریکایی را به مدت 444 روز گروگان گرفتند.

دانشجویان دانشگاه تهران در قبال دولت جدید آمریکا با لحن خصمانه ای صحبت می کنند.

عبدالله بانی حسنی، دانشجوی فلسفه، می گوید: “آنها تهدید های نظامی شان را خاتمه داده اند اما تحریم های اقتصادی را تشدید کرده اند و به دشمنی با ما ادامه می دهند”. بهروز خان محمدی، اوباما را “عروسک خیمه شب بازی” خواند. ریحانه یک دانشجوی دیگر اوباما را به این دلیل که فقط شعار می دهد مورد نقد قرار می دهد. او می گوید: “ممکن است که اوباما بخواهد گفتگو را با ایران آغاز کند اما این کار فایده ای ندارد چون آنچه ایران می خواهد با آنچه آمریکا می خواهد 180 درجه تفاوت دارد”.

مردم عادی هم در ایران نسبت احتمال تغییر روابط بین دو کشور، بدبین هستند. علیرضا هدایتی، 21 ساله می گوید: “ تا زمانی که ایران موضع ضد اسرائیل داشته باشد، تغییری در کار نخواهد بود”. او در ادامه گفت: “اوباما هم مثل رئیس جمهور پیشین آمریکا می خواهد که ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند”.

دولت بوش فقط با این شرط که ایران ابتدا به غنی سازی اورانیوم خاتمه بدهد، حاضر به مذاکره مستقیم با ایران بود، زیرا آمریکا می ترسد که ایران از اورانیوم غنی سازی شده در ساخت بمب اتمی استفاده بکند.

ایران که با فشار ها و تحریم های اقتصادی آمریکا روبرو است، می گوید که برنامه های اتمی اش صرفا با اهداف صلح آمیز است.

محمد البرادعی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیرا گفته است که کشورهای مجهز به سلاح اتمی باعث شکایت سایر کشور هاشده اند، زیرا بجای اوراق کردن این سلاح ها آنها را مدرن تر می کنند.

آمریکا، انگلستان و فرانسه سه کشور اتمی هستند که پیمان منع تولید سلاخ هسته ای را تصویب کرده اند.

البرادعی می گوید: “من با چه رویی می توانم به کشورهای غیر اتمی بروم و به آنها بگویم که سلاح اتمی به درد شما نمی خورد در حالیکه کشورهای اتمی سلاح هایشان را مدرن تر می کنند و می گویند که به داشتن این سلاح ها نیاز دارند”.

ایران اصرار دارد که توسعه فن آوری هسته ای حق مسلم اش است و از این فن آوری فقط برای ایجاد انرژی برای جمعیت رو به رشد اش استفاده می کند.

اسرائیل تنها کشور در خاور میانه است که صاحب سلاح اتمی است.

صاحب نظران می گویند که به دلیل لابی قوی اسرائیل و طرفداران اسرائیل در آمریکا و بعضی از کشور های اروپایی، این کشور ها موضع ریا کارانه ای در قبال مسئله انرژی اتمی در منطقه می گیرند.

منبع: میدل ایست آنلاین 20 ژانویه