22 اعدامی در دو روز اول بهمن

نویسنده
سارا مقدم

» در پی اجرای 25 اعدام در ماه دی

ظرف روزهای سه شنبه 1 بهمن و چهارشنبه 2 بهمن، حداقل 22 نفر در چهار زندان از سه شهر تهران، یزد و اصفهان اعدام شده اند. از این تعداد 9 نفر در روز سه شنبه و 13 نفر در روز چهارشنبه به دارآویخته شدند.

در روز سه شنبه یکم بهمن 87، یک نفر در زندان قزل حصار تهران ، شش نفر در زندان مرکزی شهرستان یزد و دو نفر در زندان مرکزی اصفهان اعدام شدند. همچنین سحرگاه دیروز چهارشنبه دوم بهمن، 10 مرد در زندان اوین و 3 نفر در زندان یزد به دار آویخته شدند. حکم همه اعدامی های تهران، به گفته خبرگزاری فارس ، قصاص عنوان شده است. 3 اعدامی زندان یزد نیز، به جرم قاچاق مواد مخدر به دار آویخته شده اند.

همین خبرگزاری یک روز پیش از اجرای حکم اعدام افراد ذکر شده، از اعدام یازده نفر خبر داده بود. درحالی که یک نفر از این یازده نفر که به جرم قتل مستاجرش محکوم به اعدام شده بود، به دلیل عدم حضور خانواده مقتول در پای چوبه دار، از اجرای حکم به مدت یک ماه نجات یافت. این مرد که نام او علی پ. است، بعد از تماشای اجباری ده حکم اعدام در اوین، به زندان بازگشت تا یک ماه آینده دوباره پای چوبه دار بازگردد. وبسایت روزنامه کیهان دیروز در اقدامی عجولانه خبر اجرای حکم اعدام این یازده نفر را چند ساعت پیش از اجرای حکم، منتشر کرده و به نقل از خبرگزاری فارس نوشته بود که همه این 11 نفر اعدام شدند.

همچنین از اعدام شدگان روز سه شنبه، شش نفر با اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام شدند. دو نفر از این محکومان در زندان اصفهان، سه نفر در زندان یزد و یک نفر در زندان قزل حصار به دار آویخته شدند. به نوشته روزنامه قدس یکی از آنها مردی بود که در زندان قزل حصار حکم قصاص داشت و توانسته بود از خانواده مقتول رضایت بگیرد، اما وی به دلیل اینکه در زندان مواد مخدر حمل می کرده، دوباره به اعدام محکوم شده و حکم وی روز سه شنبه به اجرا درآمده است. بقیه افرادی که روز سه شنبه در شهر یزد به دار آویخته شدند، جرمشان تجاوز به عنف و نیز سرقت مسلحانه عنوان شده است.

اخبار فوق در شرایطی منتشر می شود که آمار رسمی منتشر شده در رسانه های ایران نشان می دهند که حدود 25 فرد در دی ماه سال 87 در زندانهای مختلف کشور اعدام شده اند. این در حالی است که هم اکنون در ماه محر م قرار داریم که به باور مسلمانان، یکی از اعمال حرام در این ماه، ریختن خون است.

طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان عفو بین الملل در سال گذشته، درحالی که آمار اعدام در سراسر جهان رو به کاهش داشته، این امار در ایران رو به افزایش بوده است. ایران در سال 2007 دستکم 317 نفر را به گفته رسانه های رسمی اعدام کرده است.

آمار اعدام شدگان سال 2008 هنوز از سوی فعالان و نهادهای حقوق بشری اعلام نشده است. اما آنچه طی چند سال اخیر به کرات از سوی این فعالان به چالش کشیده شده، عوامل موثر بر افزایش آمار اعدامها در زندانهای ایران است. اعدامهایی که بخشی از آنها مربوط به افرادی است که در زیر 18 سالگی حکم اعدام دریافت کرده و اجرای حکم آنان، نام ایران را در صدر اعدام کنندگان نوجوانان نشانده است.