نیروگاه هسته ای ایران؛ احتمالاً ماه آینده

نویسنده

» نگاه کرونیکل به روند برنامه هسته ای

جابی واریک

ایران ادعا می کند در برنامه هسته ای خود به پیشرفت قابل توجهی دست یافته است. به گفته مسؤولان و کارشناسان غربی، این پیشرفت می تواند وقفه ایجاد شده در نتیجه حمله سایبری را به طور مؤثری برطرف کند و جدول زمانی دست یافتن به سلاح هسته ای را کوتاه تر کند.

دانشمندان برنامه انرژی هسته ای ایران طی اظهارت خود در سه روز گذشته، از آزمایش موفقیت آمیز دستگاه های سانتریفوژ پیشرفته جهت غنی سازی اورانیوم خبر دادند و گفتند تا زمان آغاز به کار اولین رآکتور هسته ای رسمی کشور کمتر از یک ماه زمان باقیمانده است. این اظهارات که به مناسبت «روز تکنولوژی هسته ای» در تهران ایراد شده اند، بر ارزیابی های اخیر مقامات امنیتی و کارشناسان هسته ای غرب مبنی بر خیز ایران برای سرعت بخشیدن به تولید اورانیوم غنی شده، صحه می گذارد.

هرچند بسیاری از این پیشرفت ها به طور کامل جنبه اجرایی به خود نگرفته اند، اما سبب شده برخی از کارشناسان در پیش بینی های خود در خصوص سرعت ساخت یک زرادخانه هسته ای توسط ایران، در صورت تصمیم گیری مورد نظر در داخل کشور، تجدید نظر کنند.

همچنین به نظر می رسد این اظهارات در مقابله با تصورات موجود مبنی بر آسیب سهمگین تأسیسات اصلی غنی سازی اورانیوم در برنامه هسته ای ایران از بدافزار رایانه ای طی حملات سال های 2009 و 2010 بیان شده باشند. در جریان همایش آخر هفته گذشته در ایران، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور این کشور اعلام کرد علیرغم همه تحریم ها و تهدیدات، «ملت ایران را نمی توان شکست داد.»

تلویزیون دولتی پرس تی وی ایران به نقل از رئیس جمهور این کشور گزارش داد: «ما نه تنها باید بتوانیم از تمام توانمندی ها و قابلیت های خود در دانش فنی هسته ای استفاده کنیم، بلکه باید دانش هسته ای خود را صادر نیز بکنیم.»

سانتریفوژهای پیشرفته که مورد آزمایش ایران قرار گرفته است، به مدت چندین سال در دست ساخت بوده اند. کارشناسان می گویند دستگاه های جدید بسیار پیشرفته تر از دانش فنی دهه 1950 است که مورد استفاده ایران هستند و در عملکرد خود بسیار کارآمدتر هستند. بر اساس اولین برآورد موثق  منتشر شده، افزایش در میزان تولید اورانیوم غنی شده، می تواند بسیار قابل توجه باشد و خروجی هر دستگاه را دست کم 600 درصد افزایش می دهد.

اولی هوینون رئیس سابق ایمنی آژانس بین المللی انرژی هسته ای، نهاد ناظر هسته ای سازمان ملل، گفت: «اگر آنها بتوانند دستگاه های جدید را به خوبی و در تعداد زیاد به کار بیاندازند، تفاوت چشمگیری ایجاد خواهد شد.»

 

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل- 13 آوریل 2011