احکام سنگین، احضارهای فله ای

سامان رسول پور
سامان رسول پور

در این هفته کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با صدور قطع نامه ای، نقض “فزاینده” حقوق بشر در ایران را محکوم کرد. در پیش نویس این قطع نامه به نقض گسترده حقوق بشر پس از انتخابات ایران اشاره شده و مواردی نظیر بازداشت های خودسرانه، حبس و ناپدید شدن متهمان مورد انتقاد قرار گرفته است. در این پیش نویس همچنین خاطرنشان شده که جمهوری اسلامی روزنامه نگاران، دگراندیشان و فعالان حقوق بشر را مورد تهدید و آزار و اذیت قرار داده است.

یک روز که گذشت، همه مواردی که مورد انتقاد این قطع نامه قرار گرفته بود، دوباره تکرار شد. از صدور احکام اعدام گرفته تا بازداشت روزنامه نگاران و فعالان حقوق زنان و صدور احکام سنگین برای متهمان.

نخست، حکم اعدام محمد رضا علی زمانی که به اتهام “محاربه” به اعدام محکوم شده بود در دادگاه تجدید نظر تایید شد. کمی آنسوتر، در کرج یک جوان 25 ساله اعدام شد.

بعلاوه، شماری از فعالان هم دستگیر شدند. در اصفهان، مهرنوش اعتمادی از فعالان کمپین یک میلیون امضا دستگیر شد و بعد از چند روز تفهیم اتهام گردید.

در تهران هم، نیروهای امنیتی، ساسان آقایی، روزنامه نگار همکاری بسیاری از روزنامه های اصلاح طلب را در منزل شخصیش دستگیر کردند. در قم نیروهای امنیتی، اکبر کرمی از فعالان سیاسی این شهر را بازداشت کردند. همچنین عباس حکیم زاده دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت، مهرداد بزرگ، سورنا هاشمی، علیرضا موسوی، فرزان رئوفی، احسان دولتشاه، سینا شکوهی و البرز زاهدی از دانشجویان لیبرال، حمید قهوه چیان، احمد میرطاهری، علیرضا زرگر، امیرکاظم پور و یاسر معصومی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و رسول عالی نژاد و بهروز فریدی دانشجویان دانشگاه آزاد تبریزاز جمله این بازداشت شدگان بودند؛ همچنین آرش خاندل و مراد باصره از فعالین دانشجویی دانشگاه ایلام از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

اما غیر از بازداشتها، احکام سنگینی هم برای زندانیان صادر شد. دادگاه انقلاب، احمد زیدآبادی روزنامه نگار و دبیر سازمان دانش آموختگان ایران را به تحمل شش سال زندان، پنج سال تبعید و محرومیت مادام العمر از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم کرد. یکی از اتهامات احمد زیدآبادی نوشتن نامه ای خطاب به آقای خامنه ای است که در آن رهبر جمهوری اسلامی را “معظم” خطاب نکرده است. در ارتباط با کم سابقه بودن این حکم، وکیل آقای زیدآبادی گفت: “ این برای اولین بار است که شخصی را مادام العمر از فعالیت سیاسی و اجتماعی و حتی حق اظهار نظر محروم می‌کنند”.

همچنین در هفته ای که گذشت، محمد علی ابطحی به تحمل شش سال حبس محکوم شد. علی تاجرنیا هم به شش سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم گردید. عاطفه نبوی، فعال دانشجویی به 4 سال زندان محکوم گردید. سعید حبیبی، به سه سال زندان محکوم شد. نادر احسنی از دانشجویان طیف چپ به یکسال زندان محکوم گشت. بعلاوه، فردین مراد پور و مرتضی مراد پور از فعالین مدنی آذربایجان به احکام شش سال و سه سال زندان محکوم شدند.

آنسوتر در این هفته شمار زیادی از دانشجویان  هم احضار شدند. پس از اعتراضات دانشجویان دانشگاه اهواز، 100 فعال دانشجویی به کمیته انضباطی احضار شدند. همچنین ۲۲ تن از دانشجویان فعال دانشکده مهندسی و دو تن ازدانشجویان دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد به کمیته انضباطی این دانشگاه احضار شده اند.

آنطرف تر تعدادی از زندانیان آزاد شدند: محمد علی ابطحی، محمد عطریان فر، محمد زمانی، موسی ساکت و سعید قریشی.

بعلاوه، ناهید کشاورز و سارا ایمانیان از فعالان کمپین یک میلیون امضا از اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام تبرئه شدند.

و بالاخره، روزنامه همشهری توقیف شد، از انتشار روزنامه خبر هم ممانعت به عمل آمد و نشریه “ایران امروز” هم لغو امتیاز شد.