اتهام جدید جاسوسی برای کیان تاجبخش

نویسنده

» فشارسپاه برای تشدید احکام:

کی از افراد نزدیک به خانواده کیان تاجبخش، محقق ایرانی آمریکایی که بعد از انتخابات زندانی و پس از چندماه به ۱۵ سال زندان محکوم شد درگفت وگو با روز از فشارحفاظت اطلاعات سپاه برای ایراد اتهامات جدید وافزایش حکم وی خبر داد.

این منبع نزدیک به خانواده تاجبخش به روز گفت که هم اکنون وی در سلول انفرادی به سر می برد و از نظر روحی وبدنی در شرایط بسیار نامطلوبی است. مقامات امنیتی روز دو شنبه وی را از محل زندان به شعبه ۳ دادگاه انقلاب برده اند. این درحالی است که شعبه رسیدگی کننده به پرونده کیان تاجبخش که وی را به ۱۵ سال حبس محکوم کرده بود شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب بوده است. دراین دادگاه قاضی محمدبیگی به وی گفته است که حفاظت اطلاعات سپاه، اتهام جاسوسی برای موسسه سوروس را بر علیه کیان اقامه کرده است.

کیان تاجبخش در جواب قاضی گفته است که او در دادگاه پیشین درخصوص چنین اتهامی از خود دفاع لازم را کرده است و نیازی برای تفهیم اتهام و پاسخگویی مجدد نمی بیند؛ با این حال از وی خواسته شده این موضوع را روی کاغذ بنویسد. سپس قاضی دستور داده است که برای بررسی صحت صحبت های تاجبخش با دادگاه شعبه ۱۵ گفت وگو و موارد لازم استعلام شود.

خانواده کیان تاجبخش طی ماه های گذشته بارها تهدید شده اند که از صحبت درمورد پرونده وی خودداری کنند و گرنه عواقب سختی برای کیان تاجبخش خواهد داشت. با این وجود وعلیرغم اینکه خانواده وی طی چندین ماه گذشته سکوت اختیار کرده اند مقامات قضایی به وی حکمی ۱۵ ساله دادند. کیان تاجبخش که یک بار دیگر نیز با اتهامات مشابهی دستگیر شده بود بعد از انتخابات مجبور شد بار بخشی از اعترافات اجباری علیه فعالان جامعه مدنی و سیاستمداران اصلاح طلب را به عهده بگیرد.

مقامات زندان ازتبدیل قرار زندان کیان تاجبخش به وثیقه خودداری کرده اند. با توجه به اتهامات جدیدی که توسط حفاظت اطلاعات سپاه به وی وارد شده است خانواده کیان تاجبخش از اینکه وی برای مدت زمان زیادی در زندان بماند اظهار نگرانی کرده اند. کیان تاجبخش قرار بود از ترم پاییزه تحصیلی در دانشگاه کلمبیا به تدریس مشغول شود که با دستگیری وی عملا این فرصت از وی گرفته شد.