سیستم دفاعی موشکی جدیدی واگذار می شود

نویسنده

» گزارش واشنگتن از قرارداد نظامی تهران و مسکو

مسکو ـ– الکسی پوشکف ، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان روسیه که به سیاست های کرملین نزدیک است به نمایندگان مجلس دوما گفته، مسکو امیدوار است ایالات متحده از طرح روسیه برای خلع سلاح شیمیایی سوریه تحت نظارت نهادهای بین المللی حمایت کند.

در جریان بحث در پارلمان در روز چهارشنبه ، کمونیست ها خواستار افزایش ارسال سلاح از سوی روسیه به ایران شدند.

پرزیدنت ولادمیر پوتین نیز قرار است اواخر این هفته در حاشیه نشست امنیتی قرقیزستان با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کند.

نشریه بیزنس دیلی کومرسانت،-که به کرملین نزدیک است ،روز چهارشنبه گزارشی منتشر کرد که براساس آن مسکو تصمیم گرفته قرارداد جدیدی با ایران برای واگذاری سیستم های دفاع موشکی امضا کند. این خبر به نقل از یک “منبع نزدیک به کاخ کرملین” منتشر شده است. این قرار داد جایگزین قرارداد سال ۲۰۰۷ خواهد شد که روسیه تحت فشار ایالات متحده و اسرائیل در سال ۲۰۱۰ لغوش کرد.

قرارداد اولیه برای تحویل سیستم موشکی S-۳۰۰ بسته شده بود ، در حالی که قرار داد جدید بسته ای شامل سلاح های جدید S-۳۰۰ VM را که همچنین به Antey ۲۵۰۰ مشهور است پیشنهاد می کند. این سیستم موشکی دارای برد کوتاه تر و سرعت کمتری است اما با این حال سیستمی بسیار قوی برای درگیر شدن با جنگنده های دشمن و موشک های کروز مرگبار به حساب می آید.

این نشریه روسی به نقل از یک کارشناس نظامی به نام ولادیمیر یوشنیف نوشته سیستم دفاعی جدید حتی ممکن است بیش از قرارداد اول نیازهای ایران را تامین کند.

هنوز هیچ اظهارنظری از سوی مقام های رسمی روس در این ارتباط مطرح نشده است. آن ها معمولا از صحبت در ارتباط با قراردادهای تسلیحاتی طفره می روند.

ایران که به خاطر عدول روسیه از قرارداد سال ۲۰۰۷ از روسیه به دیوان بین المللی شکایت کرده به این پیشنهاد روسیه واکنش مثبت نشان داده است.

منبع : واشنگتن پست – 11 سپتامبر