روحانی نجابت به خرج داد و کم گفت

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» حسین مرعشی در مصاحبه با روز:

حسین مرعشی می گوید که حسن روحانی حیثیت و جایگاه ریاست جمهوری ایران را بازسازی کرد و این جایگاه را در شان مردم ایران ارتقا داد.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، این مساله را یکی از دستاوردهای مهم دولت روحانی در صد روز ریاست جمهوری او میداند و همزمان از توافق ژنو به عنوان رویکردی جدید در عرصه سیاست خارجی هم از سوی ایران و هم از سوی کشورهای غربی یاد کرده و میگوید که یکی از یزرگترین دستاوردهای دولت حسن روحانی در صد روز نخست ریاست جمهوری او، توافق ژنو بوده است.

آقای مرعشی در عین حال در مصاحبه با “روز” اشاره میکند که حالا آقای روحانی باید سیاست داخلی را سرو سامان دهد و “برخی نهادهای مسول در سایر قوا، تعمد دارند این پیام را بدهند که تغییری در کشور اتفاق نیفتاده. این هم یک دوره ای دارد که این دوره می گذرد و نمی توانند در مقابل تغییرات مقاومت زیادی بکنند. من مطمئنم حتما با کمی تاخیر رفع حصر و ازادی زندانیان سیاسی هم اتفاق خواهد افتاد. اما ما اصلاح طلبان داوطلبانه همه انچه مطالبه داشتیم را موقتا کنار گذاشته ایم. تا دولت و کشور از این وضعیت عبور کند. این بدین معنی نیست که مطالبه ای نداریم ما روی مطالبات خود ایستاده ایم ولی موقتا سکوت می کنیم تا وضعیت بغرنج فعلی پشت سر گذاشته شود”.

سه شنبه شب، حسن روحانی در مصاحبه ای تلوزیونی، گزارش عملکرد صد روز نخست ریاست جمهوری و دولت خود را ارائه داد. گزارشی که بخش اعظم آن به بیان مشکلاتی که از دولت محمود احمدی نژاد به دولت او ارث رسیده اختصاص داشت. این گزارش از سوی حامیان احمدی نژاد و برخی اصولگرایان و نمایندگان مجلس به “سیاه نمایی نسبت به کل نظام” تعبیر شد اما حسین مرعشی در مصاحبه با “روز” میگوید: اینقدر دولت قبلی مشکلات باقی گذاشته که آقای روحانی به نظر من نجیبانه برخورد کرد و کم گفت. نمی توانید رئیس دولتی باشید که هر ماه باید پول به حساب مردم بریزید و نصف آن پول نیز در حساب دولت نیست. هر ماه با چنین مشکلی مواجه هستید که اعتبارات عمرانی را حذف کنید از این طرف و آن طرف بزنید تا این پول را تامین کنید. واقعا اداره جاری کشور با معضلات بزرگی مواجه است. دولت قبلی اینقدر مشکلات ایجاد کرده که هیچ رئیس دولتی نمی تواند بدون اشاره به اینها حرفی بزند. خیلی زمان می برد تا معلول های باقی مانده دولت قبلی از بین بروند. و این حداقل توجیهی بود که آقای روحانی باید به مردم می گفت و نه تنها سیاه نمایی نبود بلکه واقعیاتی بود که آقای روحانی نجیبانه رفتار کرده و کمتر هم گفت.

او می افزاید: علت از بین رفته ولی معلول ها بر جای خود باقی است و اینطور نیست که با کنار رفتن علت، همه معلول ها و مشکلات هم حل شدند. معضلات و مشکلات بسیار زیاد است و نمی توان نگفت.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در ارزیابی خود از عملکرد صد روزه حسن روحانی و دولت او میگوید: شخصا معتقد هستم که آقای روحانی عمده مسولیت هایش را انجام داده و بیش از ۹۰ درصد آنچه که باید در صد روز میکرده را انجام داده است و الان نوبت ملت است که در این فضای جدید کمک کنند. ملت که می گویم منظورم به طور خاص نخبگان و فعالان عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و.. است.

او توضیح میدهد: اولین کار مهمی که آقای روحانی انجام داد این بود که حیثیت و جایگاه ریاست جمهوری ایران را بازسازی کرد و این جایگاه را به شان ملت ایران ارتقا داد. الان دیگر هیچ ایرانی در داخل و خارج کشور خجالت نمی کشد و نگران نیست که اگر رئیس جمهور پشت تریبونی قرار بگیرد بحرانیایجاد کند و کاری خلاف مصلحت ایران و خلاف منافع کشور انجام دهد. از استقبال بیش از ۵۰ کشور از مراسم تحلیف رئیس جمهور بگیرید تا نگاه مثبت دنیا به ایران و توجه به ظرفیت های اقتصادی و سیاسی ایران که نتیجه بازسازی حیثیت و جایگاه ریاست جمهوری است. کار دوم اقای روحانی این بود که دولتی روی کار آورد که در اکثر بخش های مدیریتی و کارشناسی کشور، وزرا مورد اعتماد و مورد وثوق اهل فن هستند و نخبگان به راحتی می توانند با این دولت وارد تعامل و همکاری شوند. مورد سوم، اصلاح سیاست ها بود سیاست های افراطی عملا به ضرر مردم تمام شده بود و سیاست های جدید جایگزین سیاست های مخرب گذشته شد. دیگر شاهد این نخواهیم بود از سوی دولت که برای شاد شدن و کف زدن این و آن برای رئیس جمهور، کارهای خلاف شئون انجام دهد.

آقای مرعشی سپس به توافق ژنو در خصوص برنامه هسته ای ایران اشاره میکند و میگوید: مهم ترین کار در این مدت هم رسیدن به نقطه عطف در سیاست خارجی بود. آنچه که در ژنو اتفاق افتاد مساله دستاوردها نیست. مهم چرخشی است که در رویکردهای دو طرف به وجود آمده و هم ایران و هم دولت های غربی، رویکرد جدیدی را در پیش گرفته اند و امیدواریم مخاصمات و کشمکش ها به مرور تبدیل به همکاری شود در طی این روند جدید. من فکر میکنم که ما باید شکرگذار چنین موقعیتی باشیم و الان وقت آن است که دولت در عرصه سیاست داخلی، فرهنگی و اقتصاد هم حرکت کند در جهت تحقق وعده هایی که در این زمینه ها داده.

او می افزاید: البته این حرف های من بدین معنی نیست که مشکلات نیست. مشکلات هست کم هم نیست در عرصه سیاست داخلی، در عرصه اقتصادی، گرانی و بیکاری و تورم و.. ولی نمی شود یک شبه مثلا تورم ۴۰ درصدی را تبدیل به ۵ درصد کرد. زمان لازم است و مهم این است که دولت در جهت رفع مشکلات حرکت کند که میکند.ولی این وضعیت نتیجه و معلول سیاست های غلط گذشته است. علت از بین رفته ولی معلول هنوز باقی است و من خیلی امیدوار هستم که ایران در معرض شکوفایی در عرصه های مختلف قرار گرفته.

از آقای مرعشی سوال میکنم که اصلاح طلبان تا چه اندازه مطالبات شان از آقای روحانی در این صد روز براورده شده؟ او میگوید: گذشته از اینکه هم این اتفاقات خوبی که افتاد جزو مطالبات ما بوده اما ما اصلاح طلبان داوطلبانه همه انچه مطالبه داشتیم را موقتا کنار گذاشته این. تا دولت و کشور از این وضعیت عبور کند. این بدین معنی نیست که مطالبه ای نداریم ما روی مطالبات خود ایستاده ایم ولی موقتا سکوت می کنیم تا وضعیت بغرنج فعلی پشت سر گذاشته شود.

رفع حصر از میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد و همچنین آزادی زندانیان سیاسی از مهم ترین مطالبات اصلاح طلبان و حامیان حسن روحانی از او است. انچه که خود او نیز در دوران تبلیغات انتخاباتی وعده داده است. آقای مرعشی میگوید: برخی نهادهای مسول در سایر قوا، تعمد دارند این پیام را بدهند که تغییری در کشور اتفاق نیفتاده. این هم یک دوره ای دارد که این دوره می گذرد و نمی توانند در مقابل تغییرات مقاومت زیادی بکنند. من مطمئنم حتما با کمی تاخیر رفع حصر و ازادی زندانیان سیاسی هم اتفاق خواهد افتاد. آقای روحانی هم در همین مسیر حرکت میکنند.